دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - محمد علی شاطری: گاهی‌اوقات زندگی سخت می‌گیرد و گاهی ما. نتیجه اما یکی است.

غرغرکردن

بعضي وقت‌ها انگار عينك بدبيني روي چشم‌هاي ما مي‌نشيند و نيمه خالي ليوان، بيشتر توجهمان را جلب مي‌كند. اينطور وقت‌ها ناخودآگاه انگار غرغرو مي‌شويم. ناغافل و ناهوشيار، وقتي به‌خود مي‌آييم كه تبديل به فردي بدبين و غرغرو شده‌ايم كه كم‌كم باعث آزار و اذيت و در نهايت فرار اطرافيان از خودمان مي‌شويم. اما به راستي چه چيز باعث مي‌شود كه ما اينطور غر بزنيم و روي سياهي‌هاي اطرافمان متمركز شويم و اين‌همه زيبايي را ناديده بگيريم؟ روانشناسان معتقدند 2 سبك رفتاري در ميان افراد براي مواجهه با مسائل و مشكلات زندگي وجود دارد؛ سبك اول واكنش منطقي و حل مسئله‌مدار است كه براساس آن فرد تمام توان و تمركز خود را بر حل مسئله و از بين بردن مشكل معطوف مي‌كند. اما سبك رفتاري دوم، واكنش هيجان مدار است. در سبك رفتاري هيجان‌مدار، افراد بدون توجه به مشكل و راهكارهاي موجود براي حل آن، به بيان احساسات و غرزدن و تخليه هيجانات مي‌پردازند. به همان ميزان كه افراد مسئله‌مدار به حل مسئله نزديكند و زودتر مي‌توانند مسائل و مشكلات زندگي را تحليل كنند و راه‌حل مناسب را به‌دست بياورند، افراد هيجان‌مدار از به‌دست آوردن راه‌حل دور مي‌شوند و در عوض تبديل به انسان‌هايي بدبين، غرغرو و آزار‌دهنده براي خود و اطرافيان مي‌شوند. اگر شما هم خطر تبديل‌شدن به انساني هيجان‌مدار و غرغرو را بيخ گوش خود احساس مي‌كنيد تا پايان مطلب با ما همراه باشيد.

  • عادت يا عدم‌قدرت

در ميان كساني كه غر مي‌زنند و به زندگي نگاهي منفي دارند، 2‌دليل عمده ديده مي‌شود. عده‌اي از روي‌ عادت و تكرار، غر مي‌زنند و منفي‌بافي مي‌كنند، اين عده آنقدر در طول زندگي غر زده‌اند يا اطرافيان غرغرو داشته‌اند كه بي‌دليل غر مي‌زنند و منفي‌بافي مي‌كنند و اصلا فكر مي‌كنند رفتار و روش درست، همين نگاهي است كه آنها به زندگي دارند. عده ديگري اما هستند كه در اثر فشار و اجبارهايي كه در اطراف آنها وجود دارد يا به‌خاطر احساس شخصي‌شان مبني بر عدم‌توانايي و نداشتن قدرت، به ورطه بدبيني و غر زدن سقوط مي‌كنند. اگر شما از دسته اول هستيد، بايد سعي كنيد يك بازنگري جدي در دوستان و اطرافيان و طرز فكر خود به زندگي داشته باشيد. دوستان بدبين و منفي‌باف را از خود دور كنيد و يك تصميم جدي براي تغيير بگيريد. غرزدن شما اگر از نوع دوم هم باشد، با استفاده از توصيه‌هاي ما در ادامه مي‌توانيد كمك قابل توجهي دريافت كنيد.

  • حل‌مسئله به جاي شكايت

به هر حال شما با مشكل يا مسئله ناخوشايندي مواجه شده‌ايد و چيزي برخلاف ميل شما به‌وجود آمده. حالا 2 راه بيشتر نداريد؛ يا بايد غر بزنيد و شكايت كنيد يا به‌دنبال راه‌حل مشكل و حل مسئله برويد. طبيعت افراد البته به سمت كار راحت‌تر يعني غرزدن مي‌روند. اما متأسفانه غرزدن كمكي به حل مشكل نمي‌كند و فقط حال شما را بدتر مي‌كند. فرض كنيد همسر شما رفتاري انجام مي‌دهد كه شما را اذيت مي‌كند، به‌عنوان مثال همسر شما بيش از حد به رفت‌وآمد با دوستانش مي‌پردازد و نسبت به شما كم‌توجهي مي‌كند. حالا اگر شما شروع به غر زدن و شكايت كنيد، تنها نتيجه‌اي كه دارد دور شدن بيشتر شما از همسرتان و تشديد بي‌توجهي او به شما و وقت‌گذراني بيشتر با دوستانش است. درحالي‌كه در نگاه مسئله‌محور، شما سعي مي‌كنيد دلايل كم‌توجهي و وقت‌گذراني همسرتان با دوستانش را پيدا كنيد و با توجه به آن دلايل، اين مشكل را حل كنيد. مي‌بينيد؟ راهكار حل مسئله هرچند سخت‌تر است اما نتايج بهتر و مفيدتري را به همراه دارد.

  • توانايي به جاي اجبار

در زندگي همه ما مسائلي وجود دارد كه آنها را به اجبار يا تحميل تعبير مي‌كنيم. وقتي تعبير و برداشت ما از اجبار در مسائل زندگي‌مان از حدي فراتر برود و احساس عدم‌كنترل بر اطراف در ما به‌وجود بيايد همان موقع است كه لب به شكايت و غرولند باز مي‌كنيم و زندگي را براي خود و اطرافيان تلخ مي‌كنيم. براي پيشگيري از به‌وجود آمدن اين احساس عدم‌كنترل شما مي‌توانيد به جاي تمركز بر مسائلي كه اجباري به‌نظر مي‌رسند، بر مسائلي كه ناشي از توانايي‌هاي شما هستند تمركز كنيد؛ مثلا فرض كنيد شما مجبوريد صبح زود از خواب بيدار شويد و مدت زمان زيادي را رانندگي كنيد تا به محل كارتان برسيد. اين اجبار براي زود بيدارشدن و رانندگي طولاني براي شما آزار‌دهنده است و شما هم در قبال آن كاري نمي‌توانيد كنيد. بسيار خب، به جاي تمركز بر اين مسئله به اين توجه كنيد كه هزاران نفر وجود دارند كه بيكارند و آرزوي داشتن كار و حرفه شما را دارند و حاضرند سختي خيلي بيشتري از شما را هم براي داشتن آن متحمل شوند و اين شما هستيد كه باتوجه به توانايي‌ها و استعدادهايتان توانسته‌ايد اين موقعيت شغلي را به‌دست بياوريد و از منافع آن بهره‌مند بشويد. در اين‌صورت اگر شما به جاي برداشت ناتواني از خود، توانايي و مهارت خود را درنظر بگيريد، به جاي احساسات منفي و غر، احساسات مثبت و انرژي مضاعفي را دريافت خواهيد كرد.

  • رها كنيد

يكي ديگر از موقعيت‌هايي كه افراد در آن غر مي‌زنند موقعيتي است كه يكي از اطرافيان شما، مثلا همسر يا همكار شما، رفتار نامناسبي نشان مي‌دهد و شما را عصباني مي‌كند. رفتاري كه عميق و ريشه‌اي نيست و احتمالا هيچ‌گاه به مرحله حل مسئله و راهكار منطقي نمي‌رسد يا مسئله و مشكلي از بيرون به شما اجبار مي‌شود و قدرتي براي تغيير آن نداريد؛ يعني آزار مي‌بينيد اما نمي‌توانيد كاري انجام بدهيد. در اينگونه موارد هم براي اينكه سلامت رواني خود را حفظ كنيد و در ورطه غرولند كردن نيفتيد 2 راه‌حل پيش‌روي شماست؛ اول اينكه به گذشته و ايام خوشي كه با فرد روبه‌روي خود داشته‌ايد توجه كنيد. توجه به ايام خوش گذشته و خاطرات خوشي كه داشته‌ايد باعث مي‌شود تحمل رفتار آزار‌دهنده فرد روبه‌روي شما راحت‌تر شده و بهتر بتوانيد با موقعيت كنار بياييد. گاهي اوقات اما اين راهكار جواب نمي‌دهد؛ يعني يا گذشته خوشي وجود ندارد و يا موقعيت آنقدر آزار‌دهنده است كه توجه به خوشي‌ها كمكي در حل آن نمي‌كند. در اينگونه مواقع بهتر است اين را بپذيريد كه به هر حال در زندگي مسائلي هست كه از حيطه قدرت و اختيار ما بيرون است و در چارچوب محدود قدرت ما جاي نمي‌گيرد. بهتر است اين مسائل را از ذهن خود بيرون كرده و سعي كنيد آنها را به حال خود رها كنيد. با انجام اين كارخواهيد ديد كه به‌صورت اعجاب‌انگيزي مسائل قابل تحمل شده و حل مي‌شوند.

  • 4نكته طلايي براي خوش‌بيني

غر نزدن تا حد زيادي به نوع نگاه شما به زندگي بستگي دارد. هرچقدر بتوانيد نگاه خود را به زندگي خوش‌بينانه‌تر كنيد كمتر غر خواهيد زد. در اينجا چند نكته طلايي براي رسيدن به خوش‌بيني را يادآوري مي‌كنيم.

1- رابطه خود را با خدا تقويت كنيد. به ميزاني كه قدرت خدا را در زندگي خود بپذيريد و بندگي خود را تقويت كنيد، مسائل زندگي براي شما قابل تحمل‌تر و زيباتر مي‌شود؛ با اين نگاه حتي سختي‌هاي زندگي را محلي براي امتحان الهي و بالابردن صبر و تحمل خود مي‌بينيد و براي سربلند بيرون آمدن از آن تلاش مي‌كنيد.

2- اگر دقت كنيد، گاهي اوقات شما مي‌خواهيد خوش‌بين باشيد و زيبايي‌هاي زندگي را ببينيد اما انگار به نوعي دچار تنگي خلق و بي‌حوصلگي مي‌شويد و ناخودآگاه دچار بدبيني و غر‌زدن مي‌شويد. اين وقت‌ها، زماني است كه زندگي فشار زيادي بر شما آورده و شما به‌شدت خسته شده‌ايد. مسافرت‌هاي كوتاه و پناه‌بردن‌هاي چند‌ساعته به دامان طبيعت اثر بسيار خوبي در كاهش خستگي و آرامش شما براي يك زندگي سالم و خوش‌بينانه دارد.

3- دوستان شما، اثر ناخودآگاه و غيرمستقيم اما بسيار زيادي بر زندگي و نوع نگاه شما مي‌گذارند. اگر دوست بدبين و غرغرويي داريد ابتدا تلاش كنيد كه او را اصلاح كنيد و اگر موفق نشديد براي جلوگيري از آسيب خودتان، كم‌كم رابطه‌تان را با او محدود كنيد.

4- ثابت شده كه ورزش از طريق ترشح هورمون‌هاي ويژه‌اي در بدن، باعث آرامش روحي و جسمي شما مي‌شود. هرچه آرامش جسمي و روحي در شما بيشتر باشد، بهتر مي‌توانيد مسائل را از عينك خوش‌بيني ببينيد و كمتر غر بزنيد.

کد خبر 321993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha