همشهری آنلاین معاون وزیر راه و شهرسازی "خشک شدن بخشی از تالاب‌های استان خوزستان، از بین رفتن رطوبتی که مانع از پراکندگی گرد و غبار در هوای جنوب غرب کشور می‌شد و در نتیجه هجوم ریزگردها به آسمان این منطقه و استان‌های همجوار که این روزها در اهواز شدت گرفته است" را از جمله پیامدهای ساخت سد کرخه برشمرد.

پیروز حناچی

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی با یادآوری برخی از تصمیم‌گیری‌های بخشی و بدون بررسی همه جانبه در گذشته که فجایع بزرگی در فضاهای سرزمینی کشور به وجود آورده است، افزود: در دو سه دهه گذشته در ماه‌های فروردین و اردیبهشت که بارش‌ها زیاد می‌شد، تمام دشت‌های خوزستان در پدیده آب گرفتگی غرق می‌شدند و حتی تا کناره جاده‌های ارتباطی شهرها نیز مملو از آب می‌شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که منشأ این آب گرفتگی، طغیان رودخانه کرخه بود، در دوره‌ای تصمیم گرفته شد که سد بزرگی روی این رودخانه ساخته شود.

وی افزود: آب گرفتگی با ساخت سد کرخه برطرف شد، اما تبعات بدتری گریبان خوزستان را گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد: نمونه دیگر دریاچه ارومیه است. چندین رودخانه به این حوزه آبریز ورود می‌کنند؛ اما در دوره‌ای ساخت 90 سد روی این رودخانه‌ها برنامه‌ریزی و 40 دستگاه از این سدها نیز اجرایی شد.

وی افزود: به این سدها، حفر تعداد زیادی چاه عمیق برای کشاورزی منطقه را نیز اضافه کنید؛ نتیجه‌اش خشکی دریاچه ارومیه است که درمان این عارضه و بازگشت به شرایط گذشته بسیار پرهزینه و طاقت فرساست و شاید هیچ‌گاه نتوانیم به طور کامل به شرایط گذشته دست یابیم.

کد خبر 326076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha