سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - مهدی صالح‌پور: حتما شما هم تجربه صف‌‌های طویل و ناز کردن مسئولان کارواش‌ها برای شست‌وشوی خودروی نازنین‌تان را داشته‌اید.

شستشوی خودرو

پايان سال كه نزديك مي‌شود، اغلب خودروسواران تازه يادشان مي‌افتد كه اين وسيله نقليه بيچاره‌اي كه هر روز چند ساعت در ترافيك لابه‌لاي آلودگي و دود، بدون منت شلوغي را تحمل مي‌كند و هر روز زير باد و باران و آفتاب و تگرگ و... مي‌ماند و دم نمي‌زند، نياز به حمام دارد! به همين دليل در روزهاي پاياني اسفند ماه، كارواش يا همان شست‌وشوي ماشين به يك دغدغه اساسي تبديل مي‌شود. در اين صفحه نگاهي داريم به نرخ‌هاي مصوب و البته نرخ واقعي هزينه خدمات كارواش و همچنين خريد يك دستگاه كارواش خانگي؛ اين راهنما را با دقت بخوانيد تا مجبور نباشيد به بهانه عيدي دادن، هزينه بيشتري از نرخ مصوب هزينه كنيد.

  • كارواش واقعي يعني شست‌وشو، خشك كردن و نظافت!

شايد معادل فارسي كارواش، شست‌وشوي خودرو باشد اما وقتي وارد يكي از اين مراكز شويد، مي‌بينيد نه‌تنها وسيله شما را مي‌شويند بلكه يكي خشك مي‌كند، يكي جارو برقي مي‌كشد، يكي زيرپايي‌ها را مرتب مي‌كند، يك نفر تخصصي شيشه پاك مي‌كند، يك نفر بعد از شست‌وشوي موتور، كاري مي‌كند كه خودروي شما روشن شود(!)، يك نفر تخصصي واكس مي‌زند و به‌طور كلي، تعداد زيادي از كارگران با ديدن شما خوشحال شده و خدمات متنوع و متفاوتي ارائه مي‌دهند. حتي در برخي مراكز، تعويض روغن، خدمات تخصصي جلوبندي و مكانيكي، بازبيني برق خودرو، تعميرات دزدگير، خدمات روكش و دوزندگي و... هم ديده مي‌شود كه البته ربطي به كارواش ندارد و به‌عنوان خدمات جانبي درنظر گرفته مي‌شود. به‌طور كلي از لحظه ورود شما و دريافت فيش، اين اتفاقات در انتظارتان است:

اگر كارواش دستي بود، بايد در يكي از نقاطي كه از قبل تعيين شده، قرار بگيريد تا شست‌وشوي خودرو آغاز شود. حواستان باشد فردي كه وظيفه روشويي دارد، تمام درزها را با آب پرفشار تميز كند و حداقل 2 بار با شوينده، عمليات شست‌وشو را انجام دهد. آبكشي پاياني را هم مراقب باشيد طوري انجام شود كه كف لاي درها و درزها نماند چون باعث لك مي‌شود. اگر كارواش اتوماتيك بود كه كار راحت‌تر است و حتي نياز نيست از خودرو پياده شويد.

مكانيك‌ها به‌خصوص براي خودروهاي مدل پايين و قديمي شست‌وشوي موتور را پيشنهاد نمي‌كنند اما اگر قصد موتورشويي داريد، حواستان باشد به نوك شمع‌ها آب نرسد كه در اين صورت، بايد يا حتما مدت طولاني مشغول خشك كردن باشيد يا اينكه خودرو را با هل دادن روشن كنيد. اگر هم خودروي شما گازسوز است، حتما با پلاستيك بخش مخصوص گاز طبيعي را بپوشانيد كه درصورت برخورد آب با بخش‌‌هاي حساس، بايد هزينه زيادي متحمل شويد.

نظافت داخل و واكس هم براي شب عيد به‌شدت توصيه مي‌شود. حواستان باشد با جاروبرقي هر جا كه امكانش هست، تميز شده و زباله‌اي باقي نماند. صندوق عقب و داشبورد را هم كامل يك‌بار خالي كنيد و دوباره وسايل را بچينيد.

  • اندازه خودرو مهم‌تر از سال توليد

در مقوله كارواش، اندازه خودروي شما بيشتر از سال ساخت اهميت دارد. براي مراكزي كه خدمات كارواش ارائه مي‌دهند مهم نيست خودروي شما صفر كيلومتر باشد يا 35سال از توليدش گذشته باشد، سايز اهميت بيشتري دارد. كارواش‌داران خودروها را به 3‌دسته تقسيم بندي كرده‌اند؛ اتومبيل‌‌هاي سايز كوچك كه شامل پرايد، دوو، ماتيز، رنو، 206، پي كي، ‌ام‌وي‌ام110 و... مي‌شود، ارزان‌تر هستند. اتومبيل‌هاي سايز معمولي، چه ساخت داخل باشند و چه وارداتي، شامل 405و پارس و زانتيا و ريو و دوو و سمند و هيونداي ورونا و تويوتا كمري و نيسان و ماكسيما و آزرا و سوناتا و بنز و بي‌ام‌و قيمت متوسط دارند و شاسي بلند‌ها شامل لندكروز، تويوتا، پرادو، پاترول، سانتافه، رونيز، سوزوكي و... گران‌تر هستند.

  • كارواش را به خانه نياوريد!

كارشناسان محيط‌زيست و مسئولان وزارت نيرو توصيه مي‌كنند خودروي خود را به هيچ وجه در پاركينگ يا كوچه نشوييد؛ به‌خصوص با آب شرب تصفيه شده و به وسيله شيلنگ! اگر اصرار داريد كه به جاي رفتن به كارواش، در منزل به شست‌وشوي وسيله نقليه مشغول شويد، راه‌هاي بهتر از شيلنگ وجود دارد. چند سالي مي‌شود كه دستگاه‌هاي كارواش خانگي با قيمت‌هاي نسبتا ارزان وارد بازار شده و خيال دوستداران كارواش در منزل را راحت كرده است. دلايل متعددي باعث افزايش استفاده از كارواش‌هاي خانگي مي‌شوند. كاهش مصرف آب، صرفه‌جويي در هزينه‌‎ آب مصرفي و حذف مراجعه به كارواش و كيفيت بالاتر شست‌وشو عده‌اي را به خريد اين دستگاه‌ها ترغيب كرده است. بهاي انواع اين كارواش‌ها، از حدود 250هزار تومان شروع مي‌شود و تا يك ميليون تومان و حتي بيشتر هم در بازار موجود است. مدل‌هاي ارزان قيمت كارواش خانگي، براي تميز كردن محوطه‌هاي بزرگ، شست‌وشوي خودرو و مواردي نظير اينها استفاده مي‌شوند. مدل‌هاي با قيمت كمتر از 300هزار تومان، توان حدود 1500 وات دارند، فشار آب خروجي پمپ آنها 70«بار» و سرعت خارج شدن آب از نازل‌شان حدود 5/5 ليتر بر دقيقه است.

مدل گران‌قيمت‌تر كارواش خانگي كه يك ميليون تومان است، 2100 وات مصرف برقش است و فشار آب 140 «بار» را ارائه مي‌كند. مخزن مايع شوينده و برس چرخشي دارد و علاوه بر آن شست‌وشوي ماشين با آب گرم، قابليت تعويض سري براي حالات مختلف شست‌وشو و قابليت پخش ماده شوينده براي شست‌وشوي راحت‌تر را هم اضافه‌تر دارد. اين مدل‌ها حدودا آب را با سرعت 360ليتر بر ساعت مصرف مي‌كنند.

  • چند نكته كوچك امنيتي

درست است كه در تمام طول كارواش، خود شما در محل حضور داريد اما بهتر است وسايل گران قيمت را با خود به كارواش نبريد. كارت‌ماشين و مدارك و تلفن همراه را هم حتما برداريد كه در طول نظافت گم نشود. بهتر است قبل از مراجعه به كارواش، خودتان زير صندلي‌‌ها و صندوق عقب را چك كنيد كه وسيله باارزشي مانده باشد در غيراين صورت، يا بايد لابه‌لاي زباله‌هاي كارواش را بگرديد يا با مسئولان بابت گم شدن وسايل وارد بحث شويد.

  • كمترين و بيشترين قيمت مصوب چقدر است؟

كمترين قيمت مصوب توسط اتحاديه اتوسرويس، تعميرگاه، كارواش و پاركينگ‌داران، شست‌وشوي ساده موتور سيكلت است كه به‌عنوان كوچك‌ترين وسيله نقليه، 6هزار تومان برايش درنظر گرفته شده است. در خودروهاي سواري، روشويي دستي خودروهاي سايز كوچك مانند پرايد 7هزار تومان است. بيشترين هزينه هم براي شاسي بلند‌ها درنظر گرفته شده كه اگر بخواهيد تمام خدمات شامل روشويي، زيرشويي، موتورشويي، نظافت داخل و صندوق به همراه واكس را انجام بدهيد، 65هزار تومان بايد هزينه كنيد.

  • انعام ممنوع!

عليرضا راسي، رئيس اتحاديه كارواش داران مي‌گويد:« بعضي از كارواش‌داران هزينه‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي براي سرويس‌دهي بهتر انجام مي‌دهند و طبيعي است كه نرخ خدماتي كه آنها دريافت مي‌كنند بايد متفاوت از يك كارواش معمولي با هزينه‌ بسيار پايين‌تر باشد». ايشان البته تأكيد كرده:« اخذ هرگونه مبلغي توسط كارگران فعال در كارواش‌ها غيرقانوني است و اعضاي اتحاديه نرخ‌هاي مصوب شده را رعايت مي‌كنند». البته در واقعيت لزوما چنين اتفاقي نمي‌افتد و حداقل در بازه زماني اسفند ماه، انعام و عيدي كارگراني كه خدمات كارواش را انجام مي‌دهند، حذف‌ناپذير به‌نظر مي‌رسد.

کد خبر 327577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha