یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

۲ روز پس از کودتای نافرجامی که کشته شدن حداقل ۲۶۵نفر در ترکیه را به‌دنبال داشت مقام‌های ترکیه همچنان در حال بازداشت و سرکوب گسترده‌ کسانی هستند که متهم به‌دست داشتن در این کودتا شده‌اند؛ مسئله‌ای که در اقدامی کم‌سابقه هشدار هماهنگ آمریکا و روسیه به آنکارا را به‌دنبال داشته است.

ترکیه

با ادامه موج بازداشت‌ها در تركيه، بكر بزداغ، وزير دادگستري اين كشور روز گذشته به‌صورت رسمي اعلام كرد كه تاكنون 6هزار نفر در ارتباط با كودتا بازداشت شده‌اند كه شامل قضات و نظاميان در بخش‌هاي مختلف اين كشور مي‌شود. علاوه بر اين مقام‌هاي تركيه اقدام به مسدود كردن حداقل 13سايت خبري ازجمله Rotahaber, ABC daily, Karsi daily, Medyascope, Can Erzincan به‌عنوان مقابله با كودتا كرده‌اند.

شدت سركوب گسترده در دوره پساكودتا باعث شد تا ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در تماس تلفني با رجب طيب اردوغان، همتاي تركيه‌اي خود نسبت به اقدام‌‌هاي خلاف قانون اساسي توسط دولت تركيه هشدار دهد. كرملين در بيانيه‌اي اعلام كرده كه در اين تماس پوتين از اردوغان خواسته است اقداماتي كه نافي قانون اساسي است را انجام ندهد.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كودتا در اين كشور را «لطف الهي» براي پاكسازي ارتش در اين كشور خوانده است.
آمريكا هم روز گذشته به‌صورت رسمي به آنكارا هشدار داد كه در دوره پس از كودتا و تحقيقات در اين رابطه بايد به قوانين احترام گذاشته شود. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا خواستار خويشتنداري همه طرف‌ها و احترام به قانون شده است.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا هم در تماس تلفني با همتاي تركيه‌اي خود با هشداري مشابه درباره لزوم حاكميت قانون طي تحقيقات درباره كودتا تأكيد كرده كه ادعاها درباره دست داشتن اين كشور در كودتاي نافرجام تركيه به روابط دوكشور آسيب مي‌رساند. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه هم از «دوره سركوب» در تركيه به‌دنبال كودتا ابراز نگراني كرده است.

وزير امور خارجه فرانسه هم هشدار داده كه كودتاي نافرجام به‌معناي دادن چك سفيد امضا به اردوغان براي پاكسازي و دور زدن اصول دمكراتيك نيست. ژان مارك ارو گفته است كه امروز در نشست وزراي اتحاديه اروپا در بروكسل بر اين نكته تأكيد خواهد شد كه تركيه بايد خود را با اصول دمكراسي اروپا وفق دهد.

  • طيف متنوع بازداشت‌ها

كودتاي نافرجام در تركيه باعث افزايش تنش ميان واشنگتن و آنكارا شده است. رئيس‌جمهور تركيه به‌صورت رسمي با متهم كردن فتح‌الله گولن به هدايت كودتا، خواستار استرداد اين مخالف ساكن ايالت پنسيلوانيا و رهبر جنبش خدمت شده است. گولن كه دست داشتن خود در كودتا را رد كرده احتمال داده كه كودتا كار خود اردوغان با هدف وارد كردن اتهامات بيشتر عليه طرفداران جنبش خدمت (هيزمت) و ارتش باشد. آمريكا اعلام كرده استرداد فتح‌الله گولن را بررسي مي‌كند ولي اول تركيه بايد مدارك موثقي درباره اين اتهام ارائه دهد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده در ميان 6هزار فرد بازداشت شده حداقل 3هزار نظامي و 500قاضي وجود دارد. پس از كودتا بيش از 2700قاضي از سمت‌هاي خود بركنار شدند.

حداقل 50نظامي ارشد ارتش تركيه ازجمله سرلشكر اوزهان ازباكر روز گذشته در استان غربي دنيزلي بازداشت شده‌اند.
ژنرال «آكين اوزتورك» فرمانده سابق نيروي هوايي تركيه هم به همراه 5 ژنرال ديگر در بازداشت به سرمي‌برد. اوزتورك را كه گروهي او را مغز متفكر كودتا مي‌خوانند در فاصله سال‌هاي۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ به‌عنوان وابسته نظامي در سفارت تركيه در تل‌آويو خدمت مي‌كرد. همچنين حريت گزارش داده كه چند نفر از مقام‌هاي ارشد پايگاه هوايي اينجرليك كه در اختيار نيروهاي آمريكايي است بازداشت شده‌اند. بكر ارجان فان، فرمانده كل پايگاه هوايي اينجرليك هم روز گذشته بازداشت شد.

کد خبر 340261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha