جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

سرانجام انتظارها به‌سر آمد و یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان در نخستین روز برگزاری با نمایش ۳ فیلم، یاد و نام تنها فیلمساز ایرانی برنده نخل طلا را گرامی داشت؛ کارگردانی که از چهره‌های محبوب جشنواره ونیز بود و ۸ سال پیش جایزه افتخاری آن را دریافت کرده بود.

سینما

به گزارش همشهري، آلبرتو باربرا، رئيس جشنواره ونيز به وعده‌اي كه در نشست خبري اعلام برنامه‌هاي هفتاد و سومين دوره اين رويداد داده بود، عمل كرد و با نمايش ويژه 2فيلم كوتاه از ساخته‌هاي عباس كيارستمي و فيلمي 76دقيقه و 15ثانيه‌اي ساخته سيف‌الله صمديان، ياد او را در شب آغاز به‌كار جشنواره زنده كرد. نمايش فيلم سياه و سفيد و 16دقيقه‌اي «مرا به خانه ببر» و بخشي از پروژه «24فريم» با استقبال تماشاگران همراه شد.

«76دقيقه و 15ثانيه با عباس كيارستمي» را هم سيف‌الله صمديان، دوست و همراه هميشگي و قديمي كيارستمي از روند توليد آثار او و حضورش در نقاط مختلف دنيا ساخته است و نخستين نمايش آن در ونيز امسال بود. احمد كيارستمي پس از نمايش فيلم، از صمديان به‌عنوان كسي ياد كرد كه پدرش همواره مقابل دوربين او احساس راحتي و آرامش مي‌كرد. فرزند كيارستمي گفت: «پدرم اصولا از قرار گرفتن مقابل دوربين كسي معذب بود و پرهيز مي‌كرد.»

صمديان هم درباره فيلمي كه براي كيارستمي ساخته، گفت: «امروز نمي‌خواهم حتي يك كلمه درباره كيارستمي و خاطرات سه‌دهه رفاقت و همكاري با او حرف بزنم. فكر مي‌كنم همه حرف‌هاي پنهان در ذهن و قلب و روح من در تمام صحنه‌هاي اين فيلم نفوذ كرده و اگر نيست، از ضعف من است. اگر هم هست، مطمئن باشيد از قدرت حضور كيارستمي در لحظات ثبت‌شده در دوربين است كه به اين فيلم امكان ساخته شدن داد.»

  • بزرگداشت در آمريكا

پس از بزرگداشت كيارستمي در جشنواره‌هاي اروپايي كارلووي واري، لوكارنو و ونيز نوبت به رويدادهاي مهم سينمايي در آمريكاي شمالي رسيد. در نخستين گام، اين مديران جشنواره معتبر تلورايد بودند كه اعلام كردند جشنواره امسال را به فيلمساز فقيد ايران و پل كاكس، فيلمساز تازه‌درگذشته هلندي - استراليايي تقديم مي‌كنند. نكته جالب اينكه هر دو چهره نامدار سينماي جهان امسال در 76سالگي از دنيا رفتند.

چهل و سومين دوره جشنواره تلورايد 2 تا 5 سپتامبر برگزار مي‌شود و همواره به‌دليل نزديك بودن به فصل جوايز سينمايي، اهميتي فزاينده براي فيلم‌هاي مهم جهان داشته است. امسال حدود 30فيلم در بخش اصلي اين رويداد روي پرده مي‌رود كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به تازه‌ترين ساخته‌هاي ورنر هرتسوگ، ميان هنسن لاو، ديمين شازل، كلينت ايستوود، فرانسوا اوزون، پابلو لارين، ارول موريس، برتران تاورنيه و... اشاره كرد.

  • اكران ويژه در هنر و تجربه

با نمايش «76دقيقه و 15ثانيه با عباس كيارستمي» در جشنواره ونيز و به پاس حضور و موقعيت اين فيلمساز فقيد در سينماي ايران و جهان، گروه سينمايي هنر و تجربه همه نوبت‌هاي نمايش روز ملي سينما را به اين فيلم اختصاص مي‌دهد. فيلم با زيرنويس‌هاي انگليسي و ايتاليايي به ونيز ارائه شده و پوستر آن را رضا عابديني با عكسي از سيف‌الله صمديان طراحي و اجرا كرده است. همزمان با 21شهريور روز ملي سينما، تمام سينماهاي گروه هنر و تجربه در تهران و شهرستان‌ها 2فيلم صمديان درباره كيارستمي را به نمايش مي‌گذارند؛ 76دقيقه و 15ثانيه با عباس كيارستمي و «روزي روزگاري در مراكش». قرار است اين فيلم‌ها در نوبت‌هاي پي‌درپي روي پرده بروند.

کد خبر 345186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha