همشهری آنلاین: در آستانه روز جهانی معلولان نشست خبری موسسه خیریه کهریزک، مدیر عامل این مجموعه ضمن تبریک روز جهانی معلولین، این روز را روز پاس داشت ارزش‌ها بر شمارد و افزود: در این روز می‌توانیم؛ خواستن توانستن است را به نمایش بگذاریم.

نشست خبری موسسه خیریه کهریزک به مناسبت روز جهانی‌ معلولان

دکتر حسن احمدی طبق آمار معلولیت در کشور گفت: طی دو سال اخیر معلولیت از 10 درصد به 15 درصد افزایش یافته است ودر حال حاضر طبق آمار رسمی ارائه شده توسط سازمان بهزیستی 430 هزار معلول ساکن در روستاها و بیش از 700 هزار معلول ساکن در در شهر ها داریم که نیازمند خدمات ویژه حمایت، تخصصی و آموزشی توانبخشی هستند. همچنین برای این خدمات بیش از یکهزار و 800 مرکز توانبخشی در کشور وجود دارد.

وی در خصوص آمار معلولین موجود در این مجموعه ی گفت:در موسسه خیریه کهریزک 800 معلول بستری و مراقبت در منزل تحت پوشش آسایشگاه خیریه کهریزک هستند و در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز نیز 172 معلول جسمی حرکتی بصورت شبانه روزی، 52 نفر معلول مراقبت در منزل و 66 نفر معلول بصورت مراقبت روزانه نگهداری می‌شوند. در مجموع 1090 نفر معلول در کهریزک جدای از سالمندان و کار افتادگان ام.اس . .. در کهریزک زندگی می‌کنند.

وی با اشاره موفقیت های کسب شده توسط مددجویان این مرکز خیریه گفت: در آسایشگاه خیریه کهریزک 56 نفردانش آموز و 6 نفر دانشجوی معلول به مدارج علمی و 30 معلول به انواع مدال های رنگی ورزشی که 6 نفر از آنان مدال آوران مسابقات پارالمپیک هستند و شایان ذکر است که تیم بوچیا و بستکبال آسایشگاه خیریه کهریزک در سطح کشوری همیشه مقام نخست را به خود اختصاص داده اند و 500 نفر معلول هنرمند در کارگاه های توانبخشی این مرکز کارهای هنری و صنایع دستی روزانه انجام می‌دهند و 12 نفر در گرو تئاتر و 10 نفر درگروه موسیقی مشغول به هنرنمایی هستند، 11 نفر زوج معلول به خانه بخت رفتند و ...

فریبرز بختیاری معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه این نشست خبری ضمن بیان آنکه در حال حاضر یک میلیارد معلول در سطح جهان با انواع معلولیت های جسمی حرکتی، ذهنی و حسی زندگی می‌کنند، گفت: جامعه در پاسخ به نیازهای فرد معلول دچار مشکلاتی است که آسایشگاه خیریه کهریزک در این حوزه به معلولین کمک رسانی می‌کند. درآسایشگاه خیریه کهریزک دوسوم از مراجعان ما زنان هستند و در آسایشگاه تهران گروه سنی معلولان ١٤‌سال به بالا نگهداری می‌شوند. در خصوص هزینه های درمانی، معلولین نیاز به کمک های بیشتری دارند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم مناسب‌سازی‌های شهری و معابر عنوان کرد: تقریبا تمامی معلولان مراجعه کننده به آسایشگاه خیریه کهریزک توانایی سکونت در خانه و خانواده خود را نداشته و به همین دلیل آسایشگاه نسبت به تامین نیاز آنان اقدام می‌کند.

معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین ضمن اشاره به آنکه کهریزک در این سال‌ها تلاش کرده است در زنجیره مراقبتی خود از معلولان بتواند محیطی پویا برای آنان ایجاد کند، گفت: تفاوت کهریزک با دیگر مراکز آن است که فقط در مسائل مراقبتی و درمانی تمرکز نداشتیم بلکه کهریزک را به محلی برای زندگی آنها تبدیل کرده‌ایم و در حد توان نیز امکانات فرهنگی و تفریحی این افراد را نیز ایجاد کردیم.

بختیاری همچنین خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد از معلولان حاضر در آسایشگاه خیریه کهریزک زن و 40 درصد آنان مرد هستند.
معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک درخصوص تامین بودجه و امکانات این آسایشگاه اظهار کرد: تمامی پشتیبانی از آسایشگاه کاملا مردمی بوده و حتی در این بین برخی تعاریف قانونی، سختی‌ها و مشکلاتی را برای آسایشگاه به وجود آورده است به طوری که به عنوان مثال آسایشگاه فردی را برای عمل جراحی به بیمارستان معرفی می‌کند اما از آنجا که ما ولی قانونی فرد نیستیم، نمی‌توانیم برگه اجازه عمل بیمارمان را به امضاء برسانیم، بدین ترتیب مددجوی آسایشگاه در پروسه درمانی خود دچار مشکل می‌شود و این مشکلات از این سطح آغاز و تا تامین پول برق و آب و گاز آسایشگاه ادامه می‌یابد به طوری که مسوولان اصلی آسایشگاه باید نسبت به تامین مخارج آب، برق و گاز آسایشگاه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کنند.

در ادامه این نشست خبری، دکتر حمیده پورفهیم، معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک نیز اظهار کرد: به‌ معلولین به عنوان شهروند درجه دوم نگاه مي‌شود: «ما درقانون مشکلاتی داریم، قانون حمایت ازمعلولان چند سالی است که مصوب شده، اما اجرا نمی‌شود و به معلول به‌عنوان شهروند درجه دو نگاه می‌شود. ما متأسفانه معلول را خوب نشناخته‌ایم.» تنها نيمي از جمعيت ١٠ تا ١٥درصدي معلولان ايراني قادر به تأمين مخارج زندگي خود هستند و بقيه حتي نمي‌توانند از عهده هزينه رفت‌وآمد خود بربيايند.

معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک در ادامه به خدمات مراقبت در منزل این آسایشگاه اشاره کرد و گفت: خدمات مراقبت در منزل را از سال 92 با 100 نفر آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر 300 نفر معلول از این خدمات استفاده می‌کنند زیرا معتقدیم حتی اگر تمام تهران را تبدیل به آسایشگاه کنیم پاسخگوی نیاز معلولان نخواهد بود به همین دلیل باید خدمات مراقبت در منزل را در کشور توسعه دهیم.

پورفهیم تصریح کرد: معتقدیم بدترین خانه از بهترین آسایشگاه بهتر است اما نمی‌توانیم با این وجود نافی آسایشگاه‌ها در کشور باشیم. خدمات مراقبت در منزل کهریزک نیز از منطقه 16 تا پاکدشت ورامین در شعاع 40 کیلومتری آسایشگاه ارائه و همچنین از طریق NGOها و بهزیستی افرادی برای دریافت این خدمات به آسایشگاه معرفی می‌شوند که در حال حاضر تعداد آنها به 300 نفر می‌رسد و به طور کاملا رایگان خمات مراقبت در منزل را از کهریزک دریافت می‌کنند. هزینه‌های نگهداری در منزل، یک چهارم هزینه نگهداری در آسایشگاه است.

وی ادامه داد: درصدد آن هستیم بخش روزانه آسایشگاه خیریه کهریزک را راه‌اندازی کنیم تا افراد برای دریافت خدمات به آسایشگاه آمده و شب را در خانه و میان خانواده خود سپری کنند.

دکتر آذر معنوی، پزشک عمومی که خود درد آشنای جامعه معلولان است در این نشست گفت: هيچ ضمانت اجرايي براي آن وجود ندارد تا به توانمندسازي معلولان و حذف موانع اجتماعي آنان كمك شود، ٨٠‌درصد معلولان درکشورهای درحال توسعه هستند که ١٠٠‌میلیون نفر از این افراد کودک بوده و ٥٠‌درصد معلولان قادر به تأمین مخارج زندگی خود نیستند. ابراز خشونت درجامعه معلولان بیشتر است. نادیده گرفتن، سوءاستفاده، تبعیض و انواع آزارها وجود دارد، به‌طوری که یک‌ونیم برابر دیگر افراد دچار آزار می‌شوند که این آمار درکودکان معلول چهاربرابر است. معلولیت هزینه‌بر است، حتی خیلی از معلولان نمی‌توانند به بهزیستی بروند و تشکیل پرونده بدهند، مسأله ایاب و ذهاب هم از اولویت‌هاست، ایستگاه‌های مترو، پل‌های عابر و... مناسب‌سازی نشده‌اند.

معنوی همچنین خواستار تصویب لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان شد تا به موجب آن بتوان مشارکت اجتماعی معلولان را افزایش و سطح زندگی آنها بهبود ببخشیم.

دکتر افشین وجدانی‌روشن، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز نیز در ادامه این نشست خبری گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر 8 دقیقه یک کودک معلول در جهان به دنیا می‌آید این در حالی است که 4 درصد از افراد جامعه نیز دارای معلولیت شدید و هزینه مراقبت از آنها بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: در هزاره جدید سهم عوامل ژنتیکی در معلولیت کمتر شده و حوادث سهم اعظمی را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز در ادامه عنوان کرد: در آسایشگاه کهریزک البرز کودکان معلول ذهنی زیر 14 سال نگهداری شده که در صورت ادامه عمر آنها به 14 سالگی با هماهنگی بهزیستی به مراکز نگهداری معلول ذهنی بالای 14 سال بهزیستی سپرده می‌شود.

وجدانی‌روشن اظهار کرد: هزینه افراد معلولی که در آسایشگاه کهریزک نگهداری می‌شوند همانند تعرفه بهزیستی 860 هزار تومان در ماه است، این در حالی است که 90 درصد کودکان معلول این آسایشگاه فاقد سرپرست و کارتن‌خواب هستند و 10 درصد مابقی، خانواده‌هایی هستند که تا سقف 50 هزار تومان می‌توانند پرداخت کنند.

وجدانی روشن گفت: روزانه کودکان معلولی که فاقد سرپرست هستند در جلوی درب آسایشگاه رها می‌شوند که یک معضل شده است، از طرفی به ازای هر 10 نفر مددجو یک مراقب داریم چون هزینه‌ها کفاف مراقبان بیشتر را نمی‌دهد.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز در پایان گفت: در این آسایشگاه 193 کودک معلول و 172 معلول بزرگسال، سالمند و بیمار نگهداری می‌شوند که در مجموع 365 نفر را شامل می‌شود.

کد خبر 353946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha