دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: با فرا رسیدن فصل سرما باید به فکر تن‌پوش‌هایی گرم برای خودرو‌هایمان باشیم.

خودرو

لحظه‌اي به اين موضوع فكر كنيد كه در يك روز برفي، خودروي شما كاملا يخ‌زده و شما بايد آن را با آب‌جوش گرم كنيد تا روشن شود يا اينكه كلا روشن نمي‌شود و شما بايد با پاي پياده راهي مقصد شويد. با راهكار‌هايي ساده مي‌توان از يخ بستن خودرو جلوگيري كرد. اين صفحه به شما آموزش مي‌دهد كه چگونه از خودروي خود دربرابر سرمـا محافظت كنيد. اينجا مي‌توانيد اطلاعات لازم را درباره قسمت‌هاي آسيــب‌پذير خودرو در برابر سرما به‌دست آوريد.
  • باتري‌ها مراقب باش برق اتومبيل نره

در فصل زمستان باتري بيشتر از قطعات ديگر دچار مشكل مي‌شود. اگر 2سال از عمر باتري شما گذشته است حتما به يك باتري‌ساز مراجعه كنيد تا باتري شما را چك كند. عموما وقتي دماي هوا به صفر درجه مي‌رسد باتري‌هاي كهنه 60درصد انرژي خود را از دست مي‌دهند. در فصل زمستان، صبح‌ها وقتي مي‌خواهيد خودروي خود را روشن كنيد اجازه دهيد چند‌دقيقه خودرو در حالت درجا كار كند تا از شارژ شدن باتري اطمينان حاصل كنيد. اگر باتري دچار مشكل شده باشد از موتور خودرو صداي خرخر و ناله به گوش مي‌رسد. اگر باتري اتومبيل شما از نوع آبي است، آب باتري را هم چك كنيد. آب باتري بايد روي صفحه‌هاي الكترود را بپوشاند.

  • تاير‌ها پاهاي خودرو را دريابيد

به ازاي هر 10درجه كاهش دما، تاير‌ها نيم كيلو‌گرم از هواي فشرده خ ود را از دست مي‌دهند. بنابراين بهتر است در فصل زمستان مرتب آنها را چك و درصورت نياز تنظيم كنيد. خب، حالا تنظيم نبودن باد تاير خودرو چه تأثيري در عملكرد اتومبيل دارد؟ تاير‌هاي كم باد، مصرف سوخت خودرو را افزايش مي‌دهند و كنترل خودرو را سخت‌تر مي‌كنند. كم‌باد بودن تاير‌ها اثر ترمز را هم كم مي‌كند و باعث تصادف‌هاي متعدد مي‌شود. اصطكاك تاير‌ها هم در فصل زمستان به‌خاطر بارندگي و يخ‌زدگي زمين‌ها از اهميت بالايي برخوردار است. 2تاير جلو عموما زودتر ساييده و خراب مي‌شوند، پس مي‌توانيد در فصل زمستان تاير‌هاي جلو را با عقب تعويض كنيد.

  • ترمز مراقبت از بخش حياتي اتومبيل‌ها

عملكرد درست ترمز خودرو در فصل زمستان، اهميت بالايي دارد. بهتر است هنگام بارش باران و برف از سالم بودن ترمز خودرو مطمئن شويد. اگر صدا‌هايي مثل جير جير شنيديد و يا پدال ترمز لق مي‌زد سريعا خودروي خود را به تعميركار نشان دهيد. يكي ديگر از راه‌هاي بررسي‌كردن سالم‌بودن ترمز، اندازه‌گرفتن فاصله توقف است. اگر متوجه شديد كه فاصله توقف به حد غيرمعمولي طولاني‌تر شده است، خودروي خود را به تعميركار نشان بدهيد. لنت‌هاي ترمز را هم بررسي و درصورت رفتگي يا كهنگي، آنها را تعويض كنيد.

  • برف پاك‌كن چشم‌ها را بايد شست

در فصل زمستان برف پاك‌كن‌ها شكننده مي‌شوند يا خوب شيشه را تميز نمي‌كنند. پس بهتر است در اين فصل مرتب آنها را چك كنيد، چرا كه سطح ديد شما در زمان بارش باران و برف به عملكرد آنها بستگي دارد، مخصوصا وقتي مي‌خواهيد در اين فصل راهي سفر شويد، از عملكرد درست برف‌پاكن‌ها مطمئن شويد. مراقب باشيد وقتي از خودرو استفاده نمي‌كنيد تيغه‌ها هميشه روي شيشه باشند تا كمتر آسيب ببينند. براي جلوگيري از يخ‌بستن شيشه‌ها مي‌توانيد براي برف پاك‌كن خود از تيغه‌هاي مخصوص زمستان استفاده كنيد. اين تيغه‌ها تماس نزديك‌تري با شيشه دارند و مي‌توانند بهتر شيشه را پاك كنند. براي جلوگيري از يخ‌بستن شيشه‌ها مي‌توانيد داخل محفظه مخصوص آب شيشه پاك‌كن هم مقداري ضديخ اضافه كنيد.

  • چراغ‌ها ناجي زماني كه ديد كمتر است

قطعات ديگري كه در زمستان اهميت زيادي در رانندگي دارند چراغ‌ها هستند، چرا كه يكي از اصول اساسي رانندگي، خصوصا در زمستان ديدن و ديده شدن است. ابتدا تمام چراغ‌هاي خودرو را روشن و گشتي به دور خودرو بزنيد، هر كدام از لامپ‌ها كه سوخته بود اقدام به تعويض آن كنيد. به كمك فردي ديگر از سالم‌بودن چراغ ترمز، راهنما، چشمك‌زن و دنده عقب اطمينان حاصل كنيد.

  • ضديخ خودرويتان ديگر يخ نمي‌زند

شايد الان كمي دير شده باشد و بايد چند هفته قبل به فكر ريختن ضديخ در رادياتور اتومبيل‌تان مي‌بوديد، اما اگر هنوز اين كار را نكرده‌ايد حتما در نخستين فرصت ضديخ تهيه كنيد. حتي بايد بررسي كنيد و مطمئن شويد كه خودروي شما كمبود ضد‌يخ نداشته باشد. به هر حال ضد‌يخ يك نياز حياتي براي خودرو‌ها در زمستان محسوب مي‌شود و از يخ‌بستن آب در لوله‌ها و موتور خودرو جلوگيري مي‌كند. درضمن از سوراخ نبودن قسمت‌هاي مختلف موتور خودرو هم اطمينان حاصل كنيد، چرا كه نفوذ هوا باعث خشك شدن ضد‌يخ مي‌شود. اكثر مكانيك‌ها پيشنهاد مي‌كنند از تركيب نصف ضد‌يخ و نصف آب در رادياتور خودرو استفاده كنيد. با اين تركيب موتور كمتر از زماني كه فقط از ضديخ استفاده مي‌كنيد يخ مي‌زند.

  • تجهيزات زمستاني مثل يك تن‌پوش

در فصل زمستان خصوصا براي سفر كردن بهتر است كه وسايل و تجهيزات خوروي خود را تكميل كنيد تا در جاده‌هاي برفي گير نكنيد. نخستين چيزي كه به آن نياز داريد زنجير‌چرخ است. يك ظرف 4 ليتري آب هم همراه خود داشته باشيد. كپسول آتش‌نشاني را هم فراموش نكنيد. بهتر است يك طناب و يا سيم كلفت هم براي بكسل‌كردن همراه خود داشته باشيد. علامت مثلث خطر نيز براي حفظ ايمني لازم است. يك تكه موكت بهترين وسيله براي زماني است كه خودروي شما در گل گير مي‌كند. مي‌توانيد اين موكت را كنار چرخ گير كرده بيندازيد و به راحتي آن را خارج كنيد. يك تكه موكت يك متري كارتان را راه مي‌اندازد.

  • شمع‌ها تك كار كردن موتورها

يكي از مشكلات رايج اتومبيل‌ها در فصل سرد سال، تك كاركردن موتور اتومبيل مخصوصا در صبح است كه اتومبيل تازه روشن شده. اين اتفاق دلايل زيادي مي‌تواند داشته باشد؛ مثل مناسب نبودن روغن و سوخت يا گرفتگي اگزوز، اما يكي از دلايل اصلي، عملكرد نامناسب شمع‌هاست. با سرد شدن هوا، مقاومت داخلي سيم پيچ كويل‌ها و مقاومت دروني شمع‌ها هم افزايش مي‌يابد، پس بايد با تنظيم فيلتر دهانه شمع‌ها و انجام بازديد‌هاي دوره‌اي منظم آنها را آماده كرد. يادتان باشد شمع‌ها داراي رسانايي گرمايي و آلياژهاي مختلفي هستند و هر موتور بايد از شمع توصيه شده خود استفاده كند.

کد خبر 356708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha