یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام قاسم پورمسئله‌گو: بنّاها در ساخت یک دیوار، آجرها را که روی هم می‌گذارند و بالا می‌برند هر از چند گاهی با شاقول چک می‌کنند تا راحت بتوانند کجی و راستی دیوار را بفهمند.

صدای بلند رفتار ما

چون شاقول وقتي كنار ديوار مي‌آيد اگر ديوار كج باشد كجي ديوار را به خوبي نشان مي‌دهد. يا مثلا وقتي مي‌خواهند كف حيات را موزاييك يا سنگفرش كنند تراز دارند كه آن را مي‌گذارند و از طريق آن متوجه ميزان شيب و كجي و راستي، مي‌شوند. حال جالب است بدانيد كه بهترين نحوه نصيحت و تأثير‌گذارترين آن، شاقول بودن است. يعني انسان ابتدا خود روي خود كار كند و نخست خود درست بشود و آن‌وقت وقتي يك آدم نادرستي كنار او قرار مي‌گيرد راحت متوجه نادرستي و ناراستي خود مي‌شود.

لذا در روايات داريم اگر مي‌خواهيد ديگران را دعوت و نصيحت كنيد با رفتار و عمل خود نصيحت كنيد. كارها و اعمالي كه در طول روز انجام مي‌دهيم كم باشد يا زياد، تأثير فراواني در زندگي خود و اطرافيان ما مي‌گذارد. اگرچه صحبت‌كردن خيلي آسان‌تر به‌نظر مي‌رسد، اما تغيير آدم‌هاي اطرافمان با رفتارمان ارزش بيشتري دارد. يكي از همسران پيامبر(ص)‌ آش يا سوپي درست كرده و با شور و شوق براي پيامبر(ص) سر سفره مي‌آورد. يكي از همسران ديگر از سر حسادت و به عمد به او تنه مي‌زند و ظرف آش مي‌افتد و مي‌شكند و آش‌ها مي‌ريزد.

پيامبر(ص) صحنه را مي‌بيند و بي‌آنكه چيزي بگويد خيلي مودب و محترمانه برمي‌خيزد و كنار آش ريخته مي‌نشيند و با انگشت خود از آن مي‌چشد و بقيه هم تماشا مي‌كنند. پيامبر مهرباني‌ها در حقيقت با اين عمل و رفتار خود به همسرش نشان مي‌دهد كه من آنقدر به تو عشق و علاقه دارم كه حتي آش ريخته بر خاك تو را هم مصرف مي‌كنم. طبيعي است آن خانمي كه تنه زده و اين صحنه را مي‌بيند سراپا شرم و خجالت خواهد شد. آري، پيامبر با عمل خود دلي به‌دست آورده و دلي كه بيمار است را درمان مي‌كنند. اين كار همچون لطافت گل، دل‌آرا و چشم نواز است. بد نيست در زندگي روزمره‌مان، كمي از اين كارها را تمرين كنيم؛ تا شايد به اينگونه رفتار عادت كنيم، چرا كه صداي رفتارمان، بلندتر از حرف‌هايمان است.

کد خبر 358752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha