مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
۰ نفر

بوی نامطبوع آزادراه تهران- قم، کار را به ریاست‌جمهوری کشانده،‌ تا جایی که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل این مسئله خبر داده‌است.

عيسي كلانتري درخصوص بوي نامطبوعي كه در 5-4كيلومتري فرودگاه امام به مشام مي‌رسد، گفت: عامل اين بوهاي نامطبوع 15-14واحد آلوده‌كننده هستند كه برخي از آنها تعطيل و برخي در حال اصلاح هستند و حداكثر تا 8‌ماه آينده اين بوي نامطبوع برطرف مي‌شود. مهرماه سال‌جاري هم اداره كل محيط‌زيست تهران اعلام كرد كه حداكثر ۵ درصد از بوي نامطبوع آزادراه تهران-قم، از مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادكوه است.

سرپرست سازمان پسماند شهر تهران نيز با اشاره به بازديدهاي متعدد معاونت اجرايي رئيس‌جمهور و جمعي از مسئولان استانداري، فرمانداري، آب و فاضلاب طي ماه‌هاي گذشته از اين محدوده به همشهري گفت: بوي نامطبوع مسير آزادراه تهران-قم منشأهاي مختلفي دارد. بيش از 15واحد در ايجاد بوي نامطبوع در اين محدوده دخيل هستند. رضا عبدلي با اشاره به اين مراكز افزود: يكي از آن واحدها، فاضلاب شهرك‌هاي واوان و رباط كريم است.

نبود سيستم تصفيه‌خانه براي فاضلاب شهرك واوان و رباط‌كريم كه از مسير غرب به شرق آزادراه عبور مي‌كند، بركه‌اي از فاضلاب شهري تشكيل داده و باعث توليد بوي نامطبوع دراين محدوده شده كه البته اخيرا سيستم تصفيه فاضلاب واوان با حضور وزير نيرو افتتاح شد. به گزارش همشهري، وجود چند كشتارگاه در حاشيه آزادراه تهران- قم، استقرار چند مرغداري بزرگ و همچنين استقرار تصفيه خانه فرودگاه امام نيز باعث افزايش بوي بد در اين محدوده شده است.

يكي ديگر از عوامل بوي نامطبوع در آزادراه تهران-قم وجود تعدادي گاوداري در حاشيه اين آزادراه است. همچنين وجود كشتارگاه طيور باعث توليد بوي نامطبوع در اين محدوده شده است. سرپرست سازمان پسماند با اشاره به اينكه طبق اعلام اداره كل محيط‌زيست منشأ حداكثر ۵درصد از بوي نامطبوع آزادراه تهران-قم، مركز پردازش آرادكوه بوده است، خاطرنشان كرد: اين مركز پردازش با حدود ۱۱ كيلومتر مسافت، دورترين فاصله را نسبت به آزادراه و فرودگاه امام دارد.

عبدلي همچنين از احداث تصفيه‌خانه شيرابه پسماند طبق قراردادي با همكاري دانشكده محيط‌زيست دانشگاه تهران خبر داد و افزود: ظرفيت اين تصفيه‌خانه به ۴۰۰مترمكعب مي‌رسد. با توجه به اينكه اين تصفيه‌خانه نخستين تصفيه‌خانه شيرآبه در كشور محسوب مي‌شود، براي افزايش راندمان كاري، ظرفيت اين تصفيه‌خانه را به‌صورت پلكاني از ۵۰ به ۱۰۰ و سپس به ۲۰۰ مترمكعب افزايش داده‌ايم. براساس برنامه به‌زودي اين ظرفيت تا ۴۰۰مترمكعب در شبانه روز قابل ارتقا خواهد بود.

کد خبر 386687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha