همشهری آنلاین: ماجرای عروسکی چوبی که بینی‌اش با دروغ گفتن دراز می‌شد دستمایه تولید چند پروژه سینمایی و تئاتری شده که از آن جمله می‌توان به فیلمی به کارگردانی ماتئو گارونه ایتالیایی اشاره کرد.

Pinocchio

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، «ماجراهاي پينوكيو» نخستين بار در قرن 19 (سال 1883) در قالب داستاني به قلم كارلو لورنزيني ايتاليايي (با نام مستعار كارلو كولودي) در دسترس عموم مردم قرار گرفت؛ ماجراي عروسك چوبي پدر ژپتو كه روزگارش در آرزوي تبديل شدن به كودكي واقعي مي‌گذرد. حدود 60 سال گذشت تا مديران استوديو والت ديزني آن را به انيميشني سينمايي تبديل كردند و «پينوكيو» كه در 1940 با بودجه دو ميليون دلاري توليد شده بود، در گيشه 84 ميليون دلار فروخت.

حالا 80 سال از آن روزها گذشته و فعالان دنياي نمايش در تلاش براي زنده كردن يكي از محبوب‌ترين عروسك‌هاي چوبي تاريخ دست به كار توليد سه پروژه تازه با الهام از همان داستان آشنا شده‌اند. اين پروژه‌ها شامل سه فيلم سينمايي و يك تئاتر است كه در قالب توليدي حيرت‌انگيز كريسمس امسال در لندن روي صحنه مي‌رود. جان تيفاني كه «هري پاتر و فرزند نفرين‌شده» را با موفقيت در تئاتر ملي اجرا كرده بود، روي صندلي كارگرداني نمايش «پينوكيو» مي‌نشيند و نخستين اجراي آن روز اول دسامبر خواهد بود.

آخرین بار كه يك سينماگر داستان پينوكيو را دستمايه توليد فيلم قرار داد، به سال ۲۰۰۲ و «پینوکیو» به كارگرداني روبرتو بنینی مربوط مي‌شود. حالا هموطن فيلمساز ايتاليايي برنده اسكار مي‌خواهد همان داستان را در قالب روايتي تازه به پرده سينما بياورد. گارونه كه بيشتر با فيلم تحسين‌شده «گومورا» شناخته مي‌شود، فيلمي زنده/انيميشن با داستان پينوكيو مي‌سازد و در آن از تازه‌ترين فناوري‌هاي مربوط به جلوه‌هاي ويژه تصويري و رايانه‌اي بهره مي‌برد.

ديگر فيلمسازي كه پيش‌تر آرزو كرده بود سازنده فيلمي بر اساس اين داستان افسانه‌اي باشد، گي‌يرمو دل‌تورو است. كارگردان مكزيكي/آمريكايي و خالق «هلبوي»، «هزارتوي پن» و «شكل آب» قصد دارد فيلمي به شيوه استاپ‌موشن درباره پينوكيو بسازد و رابرت داوني جونير (ستاره «آيرون‌من») هم در فيلمي به تهيه‌كنندگي دن جينكز به نقش پدر ژپتو ظاهر خواهد شد تا سه‌گانه سينمايي «پينوكيو» در دومين دهه هزاره سوم كامل شود؛ هر چند هنوز زمان آغاز توليد و تاريخ نمايش اين فيلم‌ها معلوم نيست.

کد خبر 388237

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha