سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: با تصویب لایحه ساماندهی وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در جلسه شورای شهر مقرر شد تا ظرف 6 ماه از زمان ابلاغ، اصلاحات در سازمان‌ها به اجرا گذاشته شده و این سازمان‌ها ساماندهی شوند.

به گزارش همشهری بر اساس این لایحه که در شصت و یکمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت، کلیه شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری، ساماندهی و وضعیت هر یک از آن‌‌ها مشخص می‌شود.

بنابراین گزارش، شهرداری باید نسبت به تخصصی کردن موضوع فعالیت کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها، جلوگیری از فعالیت مشابه، غیرمرتبط و غیرضروری سازمان‌ها و شرکت‌ها و تعیین تکلیف کلیه سازمان‌ها و شرکت‌هایی که شاخص ارزیابی عملکرد آن‌ها منفی تعیین شده است، اقدام کند.

براین اساس درصورتی که شورای بازنگری پس از انجام ارزیابی‌ها،  فعالیت شرکتی را با اقدامات شهرداری متناسب ندانست، می‌تواند، فعالیت فعلی شرکت را راکد کرده و بر اساس زمان‌بندی مشخص و قوانین و مقررات موضوعه اقدام به ادغام یا انحلال آن کند.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در هنگام بررسی این طرح ‌گفت: 18 شرکت و سازمان وابسته به شهرداری تهران از مجموع 101 شرکت و سازمان شهرداری در معرض انحلال قرار دارند.

وی افزود: در این شرکت‌ها 36 هزار نفر در حال فعالیت هستند و باید برای ساماندهی وضعیت شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری راهبردهای ساماندهی تعیین شود.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران هم گفت: امسال 5سال است که درصدد ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری هستیم، ولی تاکنون کاری پیش نبرده‌ایم و بهتر است، به جای بازی با الفاظ به اصل موضوع بپردازیم.

حسین محمد پورزرندی  معاون مالی و اداری شهرداری تهران هم پس از تصویب این لایحه پیش‌بینی کرد تا اردیبهشت ماه سال آینده ساماندهی شرکت‌ها پایان یابد.

وی یادآور شد: هم اکنون 80 درصد سازمان‌ها و شرکت‌های  وابسته به شهرداری، بودجه پیشنهادی خود را برای سال آینده ارائه کرده و 20 درصد باقی مانده نیز تحویل خواهند داد و نیمه اول دی ماه پیشنهاد بودجه سال 87 شهرداری به همراه بودجه شرکت‌ها،  جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه می‌شود.

معافیت از عوارض برای اماکن مذهبی

تصویب لایحه معافیت مساجد و اماکن مذهبی از پرداخت عوارض ایمنی ساختمان که با امضای قالیباف به شورای شهر تهران ارائه شده بود از دیگر مصوبات شورای شهر بود.

بر اساس این مصوبه، کلیه اماکن مذهبی مانند مساجد، حسینیه‌ها، حوزه‌های علمیه،  دارالقرآن‌ها که از سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات مجوز دارند و همچنین اماکن دینی سایر اقلیت‌های مذهبی دارای مجوز، معادل عوارض ایمنی ساختمان از محل ماده 16 بودجه جاری مصوب شهرداری، کمک مالی دریافت می‌کنند، بدین ترتیب لفظ معافیت از مصوبه حذف شد.

در جلسه شورای شهر همچنین از سوی حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران انتقاداتی به سیستم اخذ عوارض شهرداری‌های مناطق مطرح و اعلام کرد: متأسفانه هنوز اخذ عوارض بر اساس مصوبه شورای شهر تهران انجام نمی‌شود.

خسرو دانشجو عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران  هم گفت  در حالی که از سوی قالیباف  شهردار تهران تأکید شده است که عوارض مصوب شورا باید از مردم گرفته شود و در شورای شهر تهران نیز به‌طور شفاف کلیه عوارض تجاری، اداری و غیره تصویب شده اما دلیل اخذ عوارض خارج از این مصوبه، از سوی شهرداری‌های مناطق معلوم نیست.

نظرهای غیرعلمی درباره مونوریل

در حالی که حمزه شکیب از تاخیر 3ماهه شهرداری در ارائه طرح مونوریل خبر داد مهدی چمران گفت: بسیاری از مسئولان و روسای سازمان‌ها درباره مونوریل اظهار نظر می‌کنند که این اظهار نظرها شخصی بوده و سازمانی نیست و هر زمان که نتایج مطالعات کارشناسی مشخص شود، می‌توان در مورد آن بحث و تا هنگامی‌که نتایج این مطالعات حاصل نشده، نباید درباره آن صحبت کرد.

کد خبر 38929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز