رابعه تیموری - خبرنگار: از همسایگی ساختمان اداره برق با منازل ساکنان محله دولتخواه شمالی سال‌های زیادی می‌گذرد و گرد پیری و فرسودگی که روی دیوارهای سیمانی ساختمان اداره برق نشسته، نمای خیابان شهیدان شکری را دلگیر کرده است.

ديوار نقاشي

مجتمع مسکونی گل‌افشان در مجاورت این ساختمان قرار دارد و تازگی بنای آن قدمت ساختمان کهنسال اداره برق را بیشتر نمایان می‌کند. «فریده عباسی» از ساکنان مجتمع و دبیر کانون محیط‌زیست محله دولتخواه شمالی است. او با همکاری همسایه‌ها آستین بالا زده تا با استفاده از هنر نقاشی به دیوارهای خسته این ساختمان قدیمی طراوت ببخشد. «فهیمه و ‌زینب رنجبر» بانوان هنرمند محله دولتخواه شمالی هستند که با خلق تصاویری زیبا این دیوار قدیمی را نونوار می‌کنند.  

سخت سرگرم کار هستند. دم و دستگاه مجهزی ندارند و بساط کارشان چند سطل رنگ روغنی و قلم‌موهای ‌ریز و درشت است. طرح تقریباً کامل شده و ۲ خواهر نقاش نقایص جزئی آن را رفع می‌کنند. شاخ و برگ درختی که رنگ آبی رودخانه را خش انداخته، کوتاه می‌شود و با چند حرکت تند قلم‌مو خطوط کمرنگ کوه جلوه پیدا می‌کند. ابر کوچکی که در بلندترین نقطه منظره قرار دارد ناموزون است و باید تیزی قوس و انحناهای آن ملایم شود.

داربستی نصب نکرده‌اند و برای دسترسی به نقاط بالای تصویر، چاره‌ای جز بالارفتن از دیوار مجتمع ندارند. کمی طول می‌کشد تا نردبان حاضر شود. یکی از کاسبان محل و نگهبان مجتمع به کمک می‌آیند تا خانم‌های ساختمان مجبور به حمل نردبان نشوند. ‌فهیمه که چابک‌تر است تند و ‌تر و فرز از نردبان بالا می‌رود. حالا باید از هره بام اداره برق به پایین خم شود و دالبرهای تصویر ابر را با قلم‌موی آغشته به رنگ سفید مرتب کند. خواهرش و خانم‌های مجتمع کنار باغچه نقلی مجتمع به تماشای او ایستاده‌اند و وقتی صحیح و سالم از نردبان پایین می‌آید نفس راحتی می‌کشند.  

  • فریده عباسی-دبیر کانون محیط‌زیست
  • گوشه‌ای از کار را برعهده گرفتم

حالا چای لب‌دوزی که کاسب سپیدموی محل برایشان می‌آورد حسابی مزه می‌دهد. او در همسایگی مجتمع گل‌افشان کاسبی می‌کند و اهالی «حاج‌آقا کریمی» صدایش می‌زنند. ساکنان مجتمع گل‌افشان هر بار که برای خستگی‌در کردن و گلوتازه‌کردن خواهران نقاش سینی چای یا ظرفی میوه به همراه می‌آورند کریمی و فرزندانش زودتر از آنها بساط پذیرایی را مهیا کرده‌اند. کریمی از پاکیزه و زیباشدن دیوار خوشحال است و می‌گوید:

«دوست داشتم گوشه‌ای از کار را بگیرم و در زیباشدن محل سهمی داشته باشم. پذیرایی از بانوان نقاش کار کوچکی بود که برای قدردانی از آنها انجام دادم.» منظره‌ای که روی دیوار زمخت و تگری‌پوش اداره برق نقاشی شده تصویری از چند کلبه‌ روستایی در دل طبیعتی بکر و سرسبز است. کنار هم نشستن رنگ آبی رودخانه، سبزی چمن و سپیدی پلکانی که تا کوه برفی سر به فلک کشیده و پیچ و تاب خورده لطافت و شادابی خاصی به تصاویر بخشیده است.  

  •  مسئولان همت کنند

دیوار مشترک مجتمع گل‌افشان و اداره برق از سال‌ها پیش موجب پژمردگی سیمای خیابان شهیدان شکری شده بود و  «فریده عباسی» به صرافت سروسامان‌دادن ظاهر آن افتاده است. او دبیر کانون محیط‌زیست محله دولتخواه شمالی است و می‌گوید: «در مجتمع گل‌افشان زندگی می‌کنم و از ظاهر نامناسب این دیوار که در نمای ورودی مجتمع ما تأثیر گذاشته ناراحت بودم. احساس می‌کردم به‌عنوان یک شهروند و دبیر کانون محیط‌زیست محله وظیفه دارم برای این مشکل چاره‌ای پیدا کنم.» دیوار ساختمان اداره برق عریض و طویل است و بهسازی آن هزینه هنگفتی نیاز دارد.

عباسی می‌گوید: «به اداره‌ها و سازمان‌های مختلف نامه‌نگاری کردم و موضوع را شرح دادم، اما تلاشم به جایی نرسید و هیچ نهادی برای حل مشکل قدمی برنداشت. بالاخره به اهالی مجتمع پیشنهاد کردم دیوار مشرف به ورودی مجتمع را خودمان سروسامان دهیم تا شاید مسئولان برای پاکیزه کردن سایر دیوارهای ساختمان همت کنند. آنها از پیشنهادم استقبال کردند و پس از تهیه رنگ و ابزار از خواهران رنجبر خواستیم دیوار را نقاشی کنند. مدیر و شورایاران محله هم با انجام هماهنگی‌های قانونی به ما کمک کردند.»

  •  خوشحالی اهالی، دستمزد بانوان نقاش

خواهران رنجبر استعداد خود در هنر نقاشی را با تشویق‌های پدر و مادرشان کشف کرده‌اند. ‌فهیمه، خواهر بزرگ‌تر است. تصویر چهره «زینب» نخستین نقاشی فهیمه بوده، او می‌گوید: «خواهرم تازه راه افتاده بود و تصویر او را در حال راه رفتن کشیدم. پدر و مادرم از دیدن این نقاشی خیلی ذوق‌زده شدند و تحسینم کردند.» فهیمه تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته گرافیک رایانه تا مقطع کاردانی ادامه داده و اتاق‌ کودکان زیادی را با نقاشی دیواری زینت داده است.

او می‌گوید: «خانم عباسی تصاویر شخصیت‌های کارتونی را که روی دیوار اتاق کودکان نقاشی کرده‌ام دیده بود و از من خواست نقاشی دیوار ورودی مجتمع را انجام دهم.» زینب به تازگی دوران دانش‌آموزی را پشت سر گذاشته است. او در مدرسه برای کشیدن نقاشی‌های زیبا جایزه‌های زیادی گرفته است. نقاش جوان تعریف می‌کند: «وقتی در کلاس اول درس می‌خواندم، از ما خواستند موضوع فرار شاه را نقاشی کنیم.

من این موضوع را به شکل کاریکاتور نشان دادم. کاریکاتور جالب و زیبایی شده بود و معلم به من جایزه داد.» زینب دیوار مدرسه‌اش را که نمای نامناسبی داشت، با کشیدن گل و بوته صفا داده است. خواهران رنجبر برای نقاشی دیوار اداره برق ۲ هفته زمان صرف کرده‌اند و با مشکلات زیادی کار را به سرانجام رسانده‌اند، ولی دیدن خوشحالی اهالی خستگی را از تن‌شان به‌در می‌کند. آنها امیدوارند مسئولان اداره برق و مدیریت شهری منطقه برای نونوار شدن سایر دیوارهای ساختمان هم تدبیری بیندیشند.

کد خبر 426412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha