همشهری آنلاین: نشست مطبوعاتی علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس با اصحاب رسانه در غرفه شرکت بورس واقع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی روز دوشنبه 6 اسفند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بورس، در ابتدا رحمانی چالش اصلی بورس را کمبود نقدینگی ازریابی کرد و گفت: کمبود نقدینگی روی بورس و واگذاری‌ شرکت‌های مشمول اصل 44 تأثیر گذاشته است به‌طوری که شرکت های  بورس در 11 ماه سال جاری  924 میلیارد تومان افزایش سرمایه‌ دادند. ولی 738 میلیارد تومان بابت عرضه‌های اولیه جدید از بازار خارج شد و از این مبلغ  550 میلیارد تومان مربوط به عرضه‌های خصوصی‌سازی و مابقی شرکت‌هایی مانند مپنا بوده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاران حقیقی تا آخر مهرماه سال جاری حدود 510 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه کردند که این رقم به دلایل مختلف مانند بهره مالکانه در پایان سال با کاهش مواجه شده و به رقم 353 میلیارد تومان رسیده است.

وی به تسهیلات بانکی بابت خرید سهام اشاره کرد و گفت تا آخر سال با دکتر مظاهری رئیس بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا در مورد همکاری تسهیلات بانکی توسط بانک‌ها مذاکره شود، معتقدیم که بانک مرکزی باید بخشنامه‌ای مبنی بر عدم ارائه‌ی تسهیلات بانکی بابت خرید سهام را لغو کند و حداقل این‌که بانک‌ها خودشان بتوانند رأساً با توجه به سیاست های سرمایه‌گذاری و اعتباری در مورد اعطای تسهیلات  است تصمیم‌گیری کنند.

رحمانی ادامه داد: در صورتی که بانک‌ها محدودیتی نداشته باشند می‌توانند با ایجاد  صندوق سرمایه‌گذاری و فروش یولیت درآمد جدیدی برای بانک فراهم کنند و به این ترتیب دسترسی عموم به توزیع محصولات بورس را تسهیل کنند.

رحمانی اعطای وام به سرمایه‌گذاران  را در جذب نقدینگی مهم ارزیابی کرد و گفت: بانک‌ها می‌توانند وام عرضه جدید بدهند تا نگرانی آن‌ها در مورد معاملات سوری از بین رفته و تسهیلات به صورت واقعی واگذار شود. به‌عنوان مثال بانک سرمایه به زودی صندوق سرمایه گذاری را راه اندازی خواهد کرد و  بانک پارسیان آیین‌نامه و دستورالعمل عقود مشارکت مدنی تنظیم کرده تا بر اساس آن 80 درصد سرمایه را بانک و 20 درصد را سرمایه‌گذار متقبل ‌شود و در تقسیم سود نسبت 60 بر 40 تقسیم می‌شود که از این طریق بانک می‌تواند مدیریت حرفه‌ای را اعمال کند که نتیجه‌ آن کاهش ریسک نقدینگی و نقدشوندگی در بورس است.

وی همچنین عمق  و عرض بازار سرمایه را کم دانست و اظهار داشت: اگر منابع نقدی کافی در اختیار داشته باشیم عرض بازار افزایش پیدا می‌کند ولی متأسفانه در حال حاضر تمرکز بر روی چند شرکت بوده و تعداد شرکت‌های فعال کم است. به این ترتیب اگر سرمایه‌گذاری شرکت خاص را معامله کند تعادل قیمت سهام به هم می‌خورد و نوسان شدید قیمت ایجاد می شود و در نتیجه صف خرید و فروش ایجاد شده که این امر نشان از عمق کم بازار دارد و به دلیل مشکل تمرکز مالکیت، بازار نمی‌تواند نقدینگی لازم را جذب کند و ما به منظور رفع این مشکل باید درصد سهام شناور را  افزایش دهیم.

مدیر عامل شرکت بورس  در ادامه به طبقه‌بندی بازار سرمایه پرداخت و اظهار داشت: بازار سرمایه تا پایان اردیبهشت 87 به دو بازار اول و دوم تقسیم می‌شود. بازار اول دارای تابلوی اصلی و فرعی است اما بازار دوم دارای یک تابلو خواهد بود و فلسفه‌ این طبقه‌بندی کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است.

معیار انتخاب شرکت‌ها در بازار اول، سرمایه، شفاف‌سازی اطلاعات و نقد‌شوندگی (گردش معاملات) است بر همین اساس سرمایه‌گذاران می‌توانند با تحلیل وضعیت بازار سهام این شرکت‌ها را معامله کنند. رحمانی شرکت‌های تابلوی چهارمی را ضایعات بازار سرمایه ارزیابی کرد و افزود: در مورد تابلو چهارمی‌ها تصمیم نهایی اتخاد نشده است.

با توجه به این‌که شرکت‌های تابلو چهارمی دارای تمرکز مالکیت خیلی بالا هستند اگر فرد حقیقی یا حقوقی اقدام به خرید بلوکی سهام این شرکت نماید باید سهام خرد این شرکت ها  را نیز خریداری کند در ضمن شرکت‌های زیان‌ده که برنامه‌ای برای تجدید ساختار ندارند در بورس منحل می‌شوند.

وی در خصوص راه اندازی بازار OTC گفت: در خواستی با ترکیب سهام داری جدید (35درصد ایدرو، 25درصد شرکت آریا، 20درصد OTC اصفهان و20درصد شرکت بورس) و با محوریت ایدرو به شورای عالی بورس ارائه که اصطلاحا شامل رشد از بیرون شده است.

مدیر عامل شرکت بورس در مورد دلایل تحقق نیافتن وعده بورس60 ملیارد دلاری گفت: بورس در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه شد. به طور مثال پالایشگاه اصفهان در بورس پذیرفته شد، اما بر اساس ماده 279 قانون تجارت این شرکت باید فهرست دارایی خود را به قیمت روز ارائه دهد، تا اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان سهامی عام نام آن را ثبت کند. همچنین واگذاری شرکت مخابرات مشخص نشده است.

وی گفت: اگر این دو شرکت وارد بورس می شدند به نقطه عطف ارزش بازار 60 میلیارد دلاری تا پایان سال جاری می رسیدیم. وی ادامه داد: در هفته گذشته 7 وزیر مربوطه تبدیل شدن این شرکت به سهامی عام را تصویب کردند و پروانه بهره برداری آن نیز در حال نهایی شدن است.

وی به مصوبه مجلس در خصوص ودایع اشاره کرد و گفت: ودیعه‌ها درصورت های مالی این شرکت باقی می‌ماند و تبدیل به سهام نخواهد شد زیرا در مصوبه مجلس ودایع، حقوق عمومی و حقوق صاحبان سهام ذکر شده و قابل انتقال نیستند که این مصوبه باید تصحیح شود.

وی افزود: اگر صندوق‌های بازنشستگی از شرکت‌ها و بانک‌ها منفک شود و تعهدات بانک‌ها  به این صندوق‌ها بر طرف شود یکی از موانع بزرگ برای واگذاری آنها مرتفع می‌شود که دو وزیر اقتصاد و رفاه در حل این مشکل مشارکت می‌کنند.

رحمانی گفت: تا پایان سال جاری سهام دو شرکت سیمان آبیک و کشتیرانی در تابلوی فرعی بورس عرضه خواهد شد.

رحمانی بین‌المللی کردن بورس را دشوار خواند و تصریح کرد: بین‌المللی کردن بورس کاری یک شبه نیست و زمان بر است و در این زمینه کارهای زیاد انجام شده است. مانند اصلاح آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری خارجی که نهایی شده، همچنین اصلاح آیین نامه مالیات نقل و انتقال ارز و اخذ استانداردهای حسابداری، تلاش هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 12 شرکت شرکت بورسی در این زمینه به صورت کار گروهی، تلاش می‌کنند تا آماده‌سازی برای ورود به بازار جهانی را نهایی کنند. به‌عنوان مثال در مورد شرکت ملی مس یک گروه کارشناسی متشکل از 10 نفر فعالیت می کنند و روز گذشته برای حضور در بورس مالزی جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد با حضور مقامات مالزیایی در ایران مقدمات حضور این شرکت فراهم شود.

وی به عرضه‌ی اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: اوراق  مشارکت برای عرضه در بورس باید با نام باشد در حالی‌که اوراق عرضه شده تاکنون بی‌نام بوده است و باید با تصحیح آیین‌نامه اوراق را با نام و در بازار OTC عرضه کنیم.

رحمانی سیاست‌های اصل 44 را یک بسته کامل خواند و ادامه داد: سیاست‌های اصل 44 فقط  بند "ج" نیست و مثلا بند "الف" مبنی بر آزادسازی، بند "ب" نهاد سازی و "ه" انحصار زدایی هم هستند و باید برای موفقیت در خصوصی‌سازی این سیاست را به‌عنوان یک مجموعه دید و به آن عمل کرد.

رحمانی تلاش‌های صورت‌گرفته در زمینه‌ی اصل 44 قانون اساسی را ضعیف توصیف کرد و افزود: در اصل 44 روی توانمند سازی بخش خصوصی و  تعاونی تأکید شده است ولی در عمل چقدر بر روی آن کار شده است، در کشور ما یک عده پول می‌آورند و سهم را می‌خرند ولی دیگر نقاط جهان باید خریدار برنامه اداره شرکت داشته باشد تا به آن  واگذار شود و اگر بخواهیم تا سال 93 خصوصی‌سازی به اتمام رسد باید محیط کسب و کار را فراهم کنیم و بخش خصوصی را توانمند سازیم.

مدیرعامل شرکت بورس طراحی شاخص را یادآور شد و اظهار داشت: ما برای طراحی شاخص دستورالعملی را تهیه کرده‌ایم که شورای بورس باید آن را تأیید کند. همچنین در نرم‌افزار جدید به لحاظ شاخص امکانات خوبی دیده شده که پس از تصویب شورای بورس در چارچوب طراحی شاخص سهام شناور آزاد (فری فلوت) را می‌توانیم کار کنیم. ما در بازار دوم شاخص نداریم که باید حتماً طراحی شود.

رحمانی در مورد بازار رهن ثانویه گفت: تدوین مقررات بر عهده‌ی سازمان بورس است و شرکت بورس فقط قوانین معاملات و امکانات نرم‌افزاری معاملات را باید آماده کند که داریم، مانند معامله‌ اوراق مشارکت که به لحاظ عملیاتی انجام آن بر عهده ماست. البته به دلیل کمبود منابع نقدینگی اوراق رهن ثانویه را نمی‌توانیم عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس به کارهای انجام شده برای جذاب کردن بورس اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت به لحاظ تالارهای ‌استانی اصلاح ساختاری داشته‌ایم به‌عنوان مثال ایستگاه‌های معاملاتی تالار مشهد را به کارگزاری‌ها منتقل کرده‌ایم که الگوی مناسبی به نظر می‌آید همچنین انتقال تالار سعدی را داریم که از برنامه‌های ما جلوتر است.

در روان کردن بازار از نظر کاهش حجم مبنای تعدادی از شرکت‌ها و اجرای دستورالعمل گره معاملاتی موفق بوده‌ایم و مصوبه‌ای را برای افزایش درصد نوسان از 2 به 3 درصد داریم که می‌تواند به جذابیت بورس کمک کند. همچنین بهبود ساختارهای گزارشگری شرکت‌ها و آیین نامه نظام حاکمیت شرکتی تا آخر فروردین نهایی می‌‌شود تا در سازمان تصویب شود.

وی در ادامه به مشکلات اشاره کرد و گفت: تعداد واگذاری‌ها کم‌تر از برنامه و انتظار ما بوده، تسهیلات بانکی به تصویب نرسیده است. وی نظام روابط سرمایه‌گذاری را جزو کارهای هر شرکتی دانست و گفت این امر از وظایف لاینفک شرکت‌هایی است که سهام آن‌ها در اختیار عموم است.

مدیر عامل شرکت بورس عرضه‌های خصوصی‌سازی از طریق بورس را 2هزار و50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم 453 میلیارد تومان واگذاری به سهام  عدالت، یکهزار و 560 میلیارد تومان واگذاری به بازار است که یک هزار میلیارد تومان مربوط به بلوک 20درصدی مس و مابقی عرضه‌های خرد است.

مدیرعامل شرکت بورس ایجاد مرکز مالی ایران را مهمترین اولویت و دغدغه خود در باقی‌مانده تصدی این پست عنوان کرد و افزود: راه اندازی مرکز مالی ایران در 43 هزار متر زمین جنب برج میلاد، با زیر ساختهای مدرن و پتانسیل‌های فراوان برای جذب سرمایه می‌تواند بر جذابیت بازار سرمایه بیافزاید و برای ایجاد آن در حال مذاکره با نهادها و بانک‌ها مانند بانک سرمایه هستیم. همچنین  بین‌المللی کردن بورس و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جذب نقدینگی را از دیگر دغدغ‌ های خود برشمرد.

رحمانی در پایان از ورود شرکت بورس به بورس خبر داد و گفت: ما برای ورود به بورس افزایش سرمایه‌ 20 میلیارد تومانی را به مجمع پیشنهاد خواهیم داد و همچنین سود شرکت را محافظه‌کارانه بین 35 تا 40 تومان پیش‌بینی می‌کنیم زیرا هزینه‌های مربوط به تالارها هنوز مشخص نشده و براساس اساسنامه، 25 درصد سود اندوخته و75 درصد قابل تقسیم است.

کد خبر 45256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز