سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

ماکسیم فرهاخن*: یک نماینده پارلمان هلند که عضو حزب کوچکی به حساب می‌آید فیلمی توهین آمیز در مورد قرآن ساخته است.

کتابی که به ۱.۲ میلیارد مسلمان جهان تعلق دارد. خبر تولید این فیلم از ماه‌ها قبل دلیل ناآرامی‌های قابل توجه در هلند و سایر نقاط جهان بوده است.

روز ۲۷ مارس این فیلم روی سایت‌های اینترنتی منتشر شد که در آن صحنه‌های بسیاری از خشونت و بی‌رحمی به اسلام و قرآن نسبت داده شده است.

بگذارید اول از همه تاکید کنم که دیدگاه این فیلم به هیچ عنوان منعکس‌کننده نظر و سیاست دولت هلند نیست.

دولت هلند حملات تروریستی را به هر عنوانی و تحت نام هر دینی محکوم می‌کند. ترور هیچ وقت نباید به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به هر هدفی مورد استفاده قرار گیرد. اما کسی نباید مانند این فیلم اسلام را با مجموعه‌ای از خشونت‌ها برابر نشان دهد.

اکثریت مسلمانان خشونت و افراط گرایی را محکوم می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از مسلمانان خود قربانیان حملات تروریستی هستند که به نام اسلام انجام می‌شود.

دولت هلند با صراحت خود را از این فیلم که عامل تفرقه است مبرا اعلام می‌کند.

اسلام به‌صورت آشکار جایگاه خاصی در جامعه هلند دارد. بیش از 800 هزار نفر از شهروندان این کشور ریشه در اسلام دارند. گروهی که حدود 3/5 درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند.

در دهه‌های اخیر، اسلام با وجود محدودیت‌های قانونی در این کشور پیشرفت بسیار زیادی کرده است. مؤسسه‌های اسلامی مختلف اعم از گروه‌ها، رسانه‌ها و مدرسه‌ها با جامعه ما انس بیشتری گرفته‌اند.

بیش از 450 مسجد در خاک هلند ساخته شده است. مسلمانان سهم عمده‌ای از گفت‌و گو با جامعه هلند را در اختیار دارند که به‌طور ویژه می‌توان به مشارکت آنها در مشاوره‌های دولت اشاره کرد.

علاوه بر این، دو نفر از اعضای دولت هلند ریشه‌های اسلامی دارند. احمد ابوطالب دبیر دولت در امور اجتماعی و نباهت البایراک وزیر دادگستری هر دو مسلمان هستند. من این حقایق را بازگو می‌کنم تا بگویم در واقع مسلمانان در هلند با همدیگر به خوبی همکاری می‌کنند و با هماهنگی بسیار در کنار غیرمسلمانان زندگی می‌کنند.

من اصلا قصد ندارم این حقیقت را پنهان کنم که ارتباط با فرهنگ‌ها و عقاید دیگر در بطن خود مقداری تنش ایجاد می‌کند. بر عکس بهتر است این تنش‌ها به‌صورت شفاف و به صراحت توضیح داده شود اما مسئله این‌جاست که ما چگونه باید با این تنش‌ها برخورد کنیم و یا چگونه می‌توانیم میان تفاوت‌ها ارتباط برقرار کنیم؟

هلند از گذشته یکی از کشورهایی بوده است که از ابتکارها برای همبستگی حمایت می‌کرده است اما این فیلم بر خلاف این هدف است.  این فیلم به جای آنکه پیشنهاد‌های سازنده برای حل مشکلاتی که وجود دارد ارائه کند، ترس را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود که گروه‌های مختلف در مقابل هم قرار بگیرند.

ما به جای محکوم کردن ادیان باید افراد و یا گروه‌هایی را که از ادیان برای رسیدن به هدف هایشان از طریق خشونت سوءاستفاده می‌کنند را محکوم کنیم. مسلمان‌ها، مسیحی‌ها و افرادی از ادیان دیگر می‌توانند با هماهنگی کامل در کنار هم زندگی کنند.

دین‌ها مشکل نیستند بلکه این سوء استفاده از نام آنهاست که روز به روز در حال گسترش است. هر چند آزادی بیان در کنار آزادی ادیان یکی از اصول قانونی هلند است اما این دولت به هیچ عنوان توهین به نام آزادی بیان را نمی‌پذیرد.

آزادی بیان هیچ وقت به معنای مجوزی برای توهین به دیگران نباید تلقی شود. دولت هلند متأسف است که این نماینده با بی‌توجهی کامل اقدام به پخش این فیلم کرده است؛ فیلمی که هیچ هدفی جز جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان ندارد.

جهان محلی برای برخورد تمدن‌هاست. ما باید به چیزهای مشترکی که داریم توجه کنیم. ما با وجود تفاوت‌ها می‌توانیم در کنار هم با صلح زندگی کنیم.

*وزیر امور خارجه هلند
ترجمه محمد کرباسی


توضیح: در حالی که دولت هلند از ماه‌ها قبل در جریان ساخت فیلم موهن و ضدقرآن با نام «فتنه» توسط یک نماینده راستگرای مجلس این کشور بود اما اقدامی جدی برای توقف تولید آن صورت نداد.
اعتراض کشورهای اسلامی و مسلمانان باعث شد که هیچ شبکه تلویزیونی حاضر به پخش این فیلم نشود و در نهایت گیرت ویلدرس سازنده این فیلم اقدام به پخش آن در پایگاه‌های اینترنتی کرد.
در پی این اقدام، اعتراض کشورها و سازمان‌های مختلف جهان باعث شد تا مسئولان دولت هلند با محکوم کردن اقدام این نماینده مراتب تأسف خود را اعلام کرده و به نوعی برای دلجویی از مسلمانان جهان تلاش کنند.
متن فوق یادداشتی است که در این راستا توسط ماکسیم فرهاخن، وزیرخارجه هلند، 30 مارس در  روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن منتشر شده است.

کد خبر 47418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز