گروه سیاسی: تهیه و انتشار فیلم موهن و ضد اسلامی فتنه به کارگردانی گرت وایلدرز از اعضای راستگرای افراطی مجلس هلند بار دیگر خصومت ذاتی دنیای غرب با اسلام و مسلمانان را به نمایش گذارد.

این فیلم 16 دقیقه ای چندان بی اساس ساخته شده بود که علاوه بر واکنش هایی که در دنیای اسلام به‌همراه داشت،

اعتراف و اعتراض برخی کشورهای اروپایی به بی اساسی آن را نیز در پی داشت. علاوه بر تظاهراتی که در کشورهای اسلامی در اعتراض به تهیه و پخش این فیلم صورت گرفت،  بیانیه هایی از سوی برخی مجامع اسلامی در واکنش به آن صادر شد.

ایران در اولین روزها، سفیر هلند را احضار کرد تا درباره فیلم ضد اسلامی فتنه توضیح دهد. اندونزی پخش این فیلم را در کشور با مجازات همراه ساخت.

سازمان امور دیانت ترکیه، ارگان رسمی دولتی و وابسته به نخست‌وزیری این کشور با صدور اطلاعیه‌ای ضمن فتنه‌انگیز خواندن اینگونه اعمال اعلام کرد: دستاویز قراردادن اسلام، قرآن و پیامبر اسلام (ص) برای قطب بندی بین ادیان الهی همراه با اعمال تبعیض‌های مختلف میان مردم جهان،   فتنه‌ای است که هرگز نظیر آن دیده نشده است.

سازمان کنفرانس اسلامی از سازمان ملل خواست تا پخش این فیلم را تحریم کند. به این ترتیب تمامی این واکنش‌ها باعث شد تا دولت هلند نیز در بیانیه از پخش آنلاین فیلم فتنه توسط سیاستمدار هلندی را محکوم کند.

در پی این اقدام ریاست اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از بیانیه دولت هلند در محکومیت پخش آنلاین فیلم فتنه به‌طور کامل حمایت می‌کند.

انتشار این فیلم اما با واکنش برخی از صاحب نظران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همراه بود. برخی نمایندگان مجلس و صاحبنظران سیاسی در گفت‌وگو با همشهری خواستار تحریم کالاهای هلندی در اعتراض به فیلم فتنه شدند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه موج بیداری اسلامی و گفتمان اسلام خواهی، صهیونیسم و غرب و عوامل اسلام ستیز را به وحشت انداخته است، گفت: در شرایط کنونی اشاعه تفکر و اندیشه‌های ناب اسلامی به برکت پیروزی انقلاب اسلامی آنها را به مقابله با موج بیداری اسلامی از طریق ابزارهای فرهنگی و هنری کشانده است.

جواد آرین منش گفت:اقدامات محصولات ضد فرهنگی به نام آزادی علیه اسلام نشان از ضعف و بی‌زبونی صهیونیسم بین‌الملل و غرب در برابرخیزش اسلامی در کشورهای مختلف و فراگیر شدن موج اسلام خواهی است.

وی افزود: اقداماتی نظیر درج کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر عظیم الشان‌اسلام (ص) در روزنامه دانمارکی و نشریات کشورهای اسکاندیناوی و اجرای تئاتر در آلمان با توهین به ساحت مقدس پیامبرنشان ازناتوانی صهیونیسم و غرب در برابر اسلامی خواهی مردم جهان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:چنین اقداماتی ضمن ایجاد وحدت و همدلی در میان مسلمانان، موجب تنفر و انزجار مسلمانان‌و آزادیخواهان جهان است.

این نماینده گفت: محکومیت این اقدام توسط بسیاری از کشورهای اسلامی و همچنین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل کنفرانس اسلامی و فراخوان سفیر هلند و ارائه تذکر برای پیشگیری از این‌گونه اقدامات ضد اسلامی کافی نیست.

آرین منش افزود: لازم است کشورهای اسلامی از همه توان سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی خود در جهت پیشگیری از این‌گونه اقدامات بهره‌گیری کنند.

اقدام سخیفانه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در این باره اظهار داشت: نباید اجازه داد این بی‌حرمتی‌ها در کشورهای غربی استمرار پیدا کند.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این‌گونه حرکت‌های جاهلانه که با سردمداری صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، نشان دهنده ضعف محافل غربی در برابر گسترش فرهنگ اسلامی در جهان امروز است و کشمکش‌ها در برابر فرهنگ اسلامی به‌دلیل تعالی آن و پاسخگو بودن به نیازهای جامعه امروز بشری است.

وی ساخت این فیلم را سخیفانه دانست و با بیان اینکه این کار منطبق بر هیچ‌یک از موازین جامعه مدنی و تمدن بشری نیست، گفت: ساخت این فیلم نشان دهنده انحطاط سازندگان آن و در واقع یک عکس‌‌العمل منفعلانه در برابر فرهنگ اسلامی است.

بروجردی در ادامه با محکوم کردن ساخت این فیلم ضد‌اسلامی، از سازمان کنفرانس اسلامی، جهان اسلام و مجالس کشورهای اسلامی خواست تا در این زمینه عکس‌العمل لازم را نشان دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی این‌گونه اعمال و رفتارها را به ضرر کشورهای غربی دانست و افزود: بدون تردید این برنامه‌ها راه به هیچ جایی نخواهد برد و به ضرر کشورهایی تمام می‌شود که اجازه می‌دهند تحت عنوان دمکراسی و آزادی بیان چنین اهانت‌هایی در کشورشان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم اقتصادی یکی از مولفه‌های مؤثر در مقابله است، خاطر نشان کرد: البته تحریم اقتصادی همه مقابله نیست و باید بقیه ابعاد مقابله نیز در عرصه‌هایی نظیر فرهنگی و اجتماعی شکل بگیرد.

محکی برای مسلمانان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن محکوم کردن اقدام نماینده هلند، هدف از انجام اینگونه اقدامات را تست روحی و روانی مسلمانان دانست و تاکید کرد: غرب در تلاش است تا حساسیت مسلمانان را نسبت به ارزش‌ها و مقدسات اسلامی محک بزند و ببیند اگر میزان این حساسیت‌ها کاهش یافته است به تخریب دین و تحریف مبانی اسلامی بپردازد.

حسین مظفر با بیان اینکه غرب از گسترش همه جانبه اسلام خشمگین است، افزود: مسلمانان با نشان دادن واکنش سریع خود باید حساسیت بالای جوامع اسلامی را به اینگونه مسائل نشان دهند. قطعا اگر اینگونه اقدامات با حساسیت مسلمانان مواجه نشود غرب در دستیابی به هدف خود سریع‌تر حرکت خواهد کرد.

وی همچنین از دستگاه دیپلماسی کشور خواست که عکس العمل درخوری نسبت به این موضع نشان دهد و به کشورهای متولی هشدار دهد که این اقدامات درصورت استمرار، قطع روابط را در پی خواهد داشت.

تلاش برای به چالش کشیدننظام اسلامی

عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در این باره به موضع گیری‌های غرب علیه ایران در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ایران پس از انقلاب از یوغ استعمار غرب رها شد و به‌عنوان کشوری مقتدر و تاثیر‌گذار در تحولات جهانی مطرح به دنیا معرفی شد لذا غربی‌ها این موضوع را تاب نیاورده و به طرق مختلف سعی در مقابله با استقلال ایران دارند تا ما را به خضوع و خشوع در برابر خود وادارند.

سید رضا اکرمی در ادامه افزود: اخیرا غربی‌ها برای به چالش کشیدن استقلال ایران روی به استحاله آورده‌اند و در تلاش هستند نظام جمهوری اسلامی و انقلاب ایران را از درون به تساهل و تسامح در برابر بیگانگان مجبور سازند؛ لذا درصدد برآمده‌اند که با توهین به اسلام و قرآن، نظام اسلامی ما را به چالش بکشند.

وی اظهار داشت: غرب تلاش می‌کند تا مسلمانان اقدام مشابهی را در قبال دینی مثل مسیحیت انجام دهد تا شاید به این ترتیب بتواند جنگ‌هایی از نوع جنگ صلیبی راه بیندازد.
عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد آنها می‌خواهند با دستاویز قرار دادن آزادی بیان، اسلام و مسیحیت را روبه‌روی هم قرار دهند و عکس العمل مسلمانان در این زمینه باید بسیار هوشیارانه و مدبرانه باشد.

اکرمی ضمن اظهار تأسف از اینکه سازمان کنفرانس اسلامی تاکنون در قبال توهین رسانه‌های غربی به مقدسات اسلامی، واکنش مثبت و شایسته‌ای انجام نداده است از مجامع اسلامی خواست که هر چه سریع‌تر نسبت به این مسئله عکس العمل نشان دهند.

جنگ تمدن‌های جدید

عضو کمیسیون اصل نود مجلس هفتم نیز با اشاره به پخش فیلم ضد‌اسلامی در هلند، دست‌اندرکاران دستگاه حاکمیت آمریکا را برنامه‌ریزان و حامیان اصلی این دست جریان‌های تخریبی خواند و در توضیح این مطلب اظهار داشت: هدف دستگاه حاکمه آمریکا که بارها خواسته یا ناخواسته از زبان برخی دولتمردان آن مانند آقای بوش شنیده شده است، همان طرح موضوع آغاز جنگ صلیبی جدیدی میان مسلمانان و غیرمسلمانان اعم از مسیحیان و یهودیان در قرن جدید میلادی است.

مهدی کوچک‌زاده در گفت‌وگو با همشهری، با بیان درماندگی غرب از به‌وجود آوردن زمینه بروز چنین تنشی در بین توده‌های مسلمان با توده‌های یهودی و مسیحی افزود: غربی‌ها تلاش می‌کنند تا با توهین به مقدسات اسلامی به ویژه پیامبر اسلام و ایجاد حساسیت در بین توده مسلمانان، موجب درگیری و نزاع بین توده‌ای شوند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه غرب با هدایت غلط از این اقدامات نیز طرفی نبسته است، گفت: این سناریو تا امروز هیچ موفقیتی نداشته چرا که هوشیاری مسلمانان باعث شد تا کانون انتشار این حرکت‌ها در نظر افکار عمومی جهان مذموم شمرده شده و از طرف همه گروه‌ها و توده‌ها حتی غیرمسلمانان چنین اقداماتی محکوم شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بحث تحریم اقتصادی کشورهای غربی که بسترساز توهین به مقدسات اسلامی هستند نیز گفت:‌ این پیشنهاد بسیار خوب و درستی است البته تا جایی که موجب بهره‌برداری مستکبران طراح این سناریو نشده و همچنین به گونه‌ای باشد که تبدیل به برخورد و تعارض توده‌ها که همان هدف طراحان این اقدامات است، نشود چرا که هیچ‌یک از گروه‌ها و توده‌های عمومی، دشمنی و کینه‌ای با یکدیگر ندارند.

هشدار به جوامع اسلامی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم معتقد است غرب موضوع جنگ تمدن‌ها و حمله به اسلام را از طریق برخی کمیته‌های فرهنگی وابسته به وزارتخانه‌های خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای خود دنبال می‌کند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه این کمیته‌های فرهنگی همان کانون‌های مقابله با موج فرهنگ و تمدن شوروی سابق در دوران جنگ سرد بودند وامروز بنابر مقتضیات ماهیت کار خود را تغییر داده‌اند، گفت: از آنجا که غرب معتقد است جنگ تمدن‌ها آغاز شده، با هدایت این کمیته‌های فرهنگی وابسته، درصدد حمایت از برخی طرح‌های ضد‌اسلامی بر آمد که در واقع یادآور عملکرد گذشته غرب در پشتیبانی از برنامه‌های فرهنگی ضد‌شوروی سابق بود.

وی در بخشی از اظهاراتش عرصه‌های مختلفی چون سینما و مطبوعات را محل جولان و فعالیت این دستگاه‌ها و کمیته‌های فرهنگی برشمرد و خاطر نشان کرد: از بدیهیات و طبیعیات در جنگ فرهنگی غرب، ضدیت با اسلام است.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس با اشاره به این نکته که با اثبات رویکرد خشن غرب به جهان اسلام و افکار عمومی، چنین اقداماتی نتیجه عکس می‌دهد، تصریح کرد: نتیجه این اقدامات در بسیاری از جوامع اسلامی موجب خیزش و بیداری آنها شده و زمینه‌های رهایی از خمودگی در دنیای اسلامی را فراهم کرده است.

فلاحت پیشه نسبت به شکل‌گیری برخی موارد انحرافی که در پی خیزش اسلامی در بعضی جوامع پدید می‌آید و درپی اختلاف افکنی میان گروه‌های مختلف اسلامی است، هشدار داد و تصریح کرد: باید با هوشیاری از وحدتی که در پی موضع‌گیری واحد جهان اسلام در برابر توهین به مقدسات شکل می‌گیرد، حراست کرد و مراقب بود تا موج بیداری و خیزش اسلامی پدیدآمده با حرکات نسنجیده یا واکنش‌های نادرست از مسیر اصلی خود منحرف نشده و تحت‌الشعاع تفرقه قرار نگیرد.

کد خبر 47621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز