شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: بانک‌های دولتی از این به بعد اجازه اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگی را ندارند.

به گزارش همشهری، هیات دولت آئین‌نامه‌ای تحت عنوان رعایت شاخص‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه‌ در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی به همه بانک‌های دولتی ابلاغ کرده که براساس آن، اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگی ممنوع اعلام شده است.

همچنین براین اساس بانک‌های دولتی از اعطای تسهیلات به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شرکت‌هایی که خود بیش از ۱۰ درصد سهام آن را در اختیار دارند (به‌استثنای شرکت‌های تملیکی)  منع شده‌اند.

در این آئین‌نامه جدید آمده است: اعطای تسهیلات به متقاضیان تسهیلات سرمایه در گردش حداکثر به میزان ۷۰ درصد فروش کالا یا خدمات آنان و صرفا بر مبنای صورت‌های مالی حسابرسی شده یا اظهارنامه مالیاتی مجاز است.

مصوبه دولت همچنین بانک‌های دولتی را مکلف کرده، به موجب مفاد قانون عملیات بانکی بدون ربا آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی، پس از اعطای تسهیلات، با اعمال نظارت دقیق و کافی از صرف تسهیلات در امور مندرج در قرارداد اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر این بانک‌ها موظفند در مفاد قراردادها پیش‌بینی‌های لازم برای برخورد با مشتریانی که تسهیلات دریافتی را خارج از موارد تعیین شده به مصرف می‌رسانند، لحاظ کنند.

کد خبر 50002

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز