یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود عقب‌نشینی حزب‌الله از مناطق غربی بیروت و تحویل این مناطق به نیروهای ارتش لبنان، جناح 14مارس و طیف حامیان غربی و عربی آن، جنگ سیاسی، روانی و نظامی گسترده‌ای را علیه حزب‌الله آغاز کرده‌اند

طیف حامیان دولت که مدعی‌اند حوادث اخیر باعث قطع برنامه‌های شبکه تلویزیونی و توقف انتشار روزنامه آنان شده است، شنبه‌شب در طرابلس به برخی مراکز فرهنگی وابسته به حزب‌الله حمله کردند. شبکه تلویزیونی العربیه این حمله را در یکی از بخش‌های خبری خود پخش کرد.

نکته‌ای که در دور جدید حملات به حزب‌الله باید به آن اشاره داشت این است که جریان حامی دولت ابایی از اعلان حضور خود در این حملات ندارد. ولید جنبلاط از رهبران ارشد جریان 14 مارس و رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه دروزی لبنان پس از چند ساعت انکار نقش نیروهای خود در کشته شدن 2نفر از نیروهای حزب‌الله دیروز اعلام کرد: برخی از اعضای حزب من در این موضوع دست داشته‌اند و نظر دادگاه نظامی یا هر طرف دیگری که در این‌باره تحقیق کند را می‌پذیرم.

جنبلاط درباره مشخص شدن سرنوشت نفر سوم از افراد حزب‌الله که در منطقه یاد شده مفقود شده است، گفت: از ارتش می‌خواهم که برای یافتن جنازه نفر سوم تلاش کند.
ابعاد درگیری حامیان و مخالفان دولت مرکزی بیروت از این نیز فراتر رفت و با وجود برقراری آرامشی نسبی در پایتخت، طرفین در طرابلس و برخی دیگر از مناطق شمالی لبنان به زد و خورد پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان این درگیری یک زن لبنانی در محله الزاهریه طرابلس کشته شد. در منطقه جبل نیز درگیری‌های شدیدی بین حامیان 2 طیف روی داد.
المنار هم گزارش داد نیروهای جنبلاط تپه888 را- که 3 روز پیش به ارتش لبنان داده بودند- تسخیر کرده و با مخالفان دولت درگیر شده‌اند. تپه 888 در منطقه جنوب بیروت و مشرف به منطقه شیعه نشین ضاحیه است. این امر می تواند به مفهوم پایان فضای آرامش 3روز اخیر بیروت باشد.

اوضاع و احوال لبنان نشان از آن دارد که هر 2 طیف موافقان و مخالفان دولت بیروت این بار آمده‌اند تا تکلیف بحران 2ساله این کشور را یکسره کنند. ارتش تاکنون عملکرد نسبتا قابل‌قبولی از نگاه هر 2 جریان داشته است و همین امر نیز باعث شد تا صبح دیروز چند نفر از افسران نزدیک به 14مارس به بهانه امتیازدهی ارتش به مخالفان دولت از سمت خود استعفا دهند.

هم اکنون طیف 14مارس با مشورت‌هایی که از حامیان عربی و غربی خود دریافت می‌کند، می‌کوشد با گسترش بحران و طولانی کردن آن حزب‌الله را در 2 راهی سیاست و حفظ سلاح قراردهد. این راهبردی است که گوردون‌جاندرو،سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته به آن اذعان کرد. وی درعین حال تاکید کرد که هراس و نگرانی ما از قدرت حزب‌الله همچنان به قوت خود باقی است.

اتحادیه عرب که طرح هایش برای حل بحران سیاسی بیروت بارها شکست‌خورده، دیروز در سطح وزاری خارجه نشستی اضطراری در پشت درهای بسته برگزار کرد که نتایج آن هنوز منتشر نشده است. تا عصر دیروز گفته می‌شد که سوریه در این جلسه شرکت نکرده است.

همچنین پس از آنکه فرمانده ارتش لبنان دستور ابقای مسئول امنیتی فرودگاه بیروت را صادر کرد، دودستگی میان 14 مارسی‌ها شدت یافت و همین امر نیز موجب شد تا جلسه دیروز کابینه برای لغو احتمالی مصوبات هفته گذشته به امروز موکول شود. برخی اخبار هم حاکی است دولت سنیوره تصمیم گرفته است تا با گردن نهادن به پیشنهاد میشل سلیمان راه را برای انتخاب وی به ریاست‌جمهوری لبنان هموار کند.

حمایت مالی آمریکا از سنیوره
روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که دولت آمریکا در طول سال گذشته میلادی بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار به دولت فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان کمک کرده، اما این کمک ها برای واشنگتن سودی نداشته است. به نوشته این روزنامه، 400 میلیون دلار آن به حمایت از نیروهای امنیتی اختصاص یافته است.

کد خبر 51552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز