شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بیروت آرامشی شکننده داشت و اگرچه اوضاع جاری لبنان آرام گزارش می‌شود اما درگیری‌های پراکنده بین مخالفان و موافقان دولت به وجود آمد.

این احتمال هم وجود دارد که با دخالت‌های آمریکا و اتحادیه عرب در حمایت از سنیوره در روزهای آینده اوضاع باز هم بحرانی شود. دیروز فوادسنیوره نخست وزیر لبنان برای اولین بار پس از آغاز درگیری‌ها سکوت را شکست و با حضور در تلویزیون لبنان، حزب‌الله را به انجام کودتای نظامی متهم کرد و خواستار تامین امنیت توسط ارتش شد.

این درحالی است که سنیوره جمعه شب در تماس با کاندولیزا رایس و مقامات ریاض و قاهره از حمایت جناح عربی و غربی از خود مطمئن شده بود.

باوجود تسلط کامل مخالفان دولت بر مناطق اصلی بیروت، سنیوره اعلام کرد دولتش دیگر تحمل حمل آزادانه سلاح توسط مخالفان را ندارد. سنیوره از ارتش خواست تا امنیت را در تمامی مناطق لبنان برقرار کرده و افراد مسلح را از خیابان‌ها خارج ساخته و تحصن مخالفان در مرکز بیروت را برچیند.

اما ارتش پیشتر اعلام کرده است که در درگیری حامیان و مخالفان دولت موضع بی‌طرف دارد.روز گذشته نیز فرماندهی ارتش، با لغو 2مصوبه اخیر دولت لبنان درباره حزب‌الله، وفیق شقیر مسئول امنیت فرودگاه بیروت را که توسط سنیوره به اتهام همکاری با حزب‌الله برکنار شده بود، در منصب خود ابقا کرد. ارتش همچنین خواستار خروج افراد مسلح از خیابان‌ها شد و اعلام کرد که موضوع شبکه مخابراتی حزب‌الله را با توجه به منافع عمومی مردم و امنیت مقاومت بررسی خواهد کرد.

همچنین ساعتی پیش از سخنان سنیوره افراد مسلح با حمله به یک مراسم تشییع جنازه در منطقه جدیده بیروت ۶ نفر را کشتند.

این منطقه که پس از تخلیه دفاتر حامیان دولت توسط نیروهای مخالف، به کنترل ارتش درآمده بود، جزو حساس‌ترین مناطق بیروت است که پیش از این بارها شاهد درگیری‌های مسلحانه میان هواداران ۲ گروه درگیر در لبنان بوده است.

این در حالی است که با وجود آرامشی که در بیشتر مناطق بیروت و لبنان برقرار بود، ظهر درگیری‌های مسلحانه‌ای در شمال و شرق لبنان رخ داد که در نتیجه آن ۴ تن کشته شدند.

شبکه نیو.تی.وی نیز گزارش داد: افراد مسلح وابسته به موافقان دولت در شمال لبنان یک مرکز حزب سوری قومی اجتماعی از احزاب وابسته به اپوزیسیون را به محاصره خود در آوردند. ۳ نفر از اعضای حزب‌الله هم توسط هواداران جنبلاط ربوده شدند که ۲ نفر از آنها با گلوله و چاقو کشته شدند.

این در حالی است که محل زندگی سنیوره، سعد حریری و ولید جنبلاط تحت محاصره قرار گرفته است. خیابان‌ها و راه‌های اصلی بیروت و فرودگاه بین‌المللی این شهر نیز همچنان بسته است.

موافقان دولت –موسوم به گروه ۱۴ مارس- همچنین دیروز نشستی را بدون حضور سعد حریری و ولید جنبلاط برگزار کردند. این گروه از کشورهای عربی و جامعه بین‌المللی خواست تا برای حل بحران موجود وارد عمل شده و از دولت سنیوره حمایت کنند.

در همین راستا به‌نظر می‌رسد جلسه امروز وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره هم به جلسه حمایتی از سنیوره تبدیل شود.

باوجود تلاش جناح حاکم لبنان برای برچیدن شبکه مخابراتی حزب‌الله، نتایج یک نظرسنجی که در سایت اینترنتی الجزیره منتشر شد، نشان داد که ۸۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از بین بردن شبکه مخابراتی حزب‌الله را در درجه‌ اول به سود اسرائیل می‌دانند.

کد خبر 51436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز