چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

سید صدیقه فاطمی: گسترش فناوری، جهانی‌شدن، آزادسازی اقتصاد و تجارت (توسعه WTO) مقررات‌زدایی، رونق مجدد بورس اوراق بهادار و نزدیک شدن میزان بهره به سطح تعادلی فرصت‌‌ها و چالش‌‌های بسیاری برای شرکت‌‌های فعال در سطح داخلی و بین‌المللی فراهم نموده و باعث شده تا مباحث مختلف مدیریت هزینه اهمیت فراوان بیابد.

گسترش فناوری و جهانی‌شدن فاصله بین بازارهای کشورهای مختلف را از بین برده است. این روندها همراه با تغییرات در سلایق و ذائقه مصرف‌کنندگان، محیط بسیار رقابتی و پرفشاری را برای کسب و کار رقم زده و عملیات تولید را نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر ساخته است. هرچند این تغییرات فرصت‌هایی را برای کسب درآمد بیشتر ایجاد کرده است اما از طرف دیگر پیچیدگی‌‌های موجود در آن هزینه‌های تولید را نیز افزایش داده و قیمت محصولات را در معرض رقابت سختی قرار داده است.

شرکتی که خواهان حفظ موقعیت و بهبود شرایط خویش است باید خود را به سازمانی پویا تبدیل نماید و محصولات شرکت خود را در سطح بین‌المللی قرار دهد، لازمه آن دسترسی به مزیت رقابتی پایدار در یکی از موارد کیفیت هزینه و نوآوری و یا انعطاف‌پذیری در تولید و توزیع کالا یا خدمات است. رشد پایدار و سودآور و این فضای پرچالش کسب و کار نیازمند وجود یک نظام بسیار منسجم و پیشرفته برای کاهش هزینه‌های تولید و در پی آن حفظ و افزایش حاشیه سود است. کاهش هزینه‌ها به‌عنوان عامل کلیدی موفقیت و بقای سازمان‌‌ها، شرکت‌‌ها و موتور رشد پایدار و سودآوری تلقی خواهد شد.

در هر سازمانی تصمیمات مربوط به کاهش هزینه‌ها باید براساس شناخت و درک عمیق از تمام مراحل تولید محصول، از طراحی محصول گرفته تا فروش و خدمات پس از فروش باشد.

مدیران باید هزینه‌هایی که خلق ارزش می‌کنند و همچنین هزینه‌هایی که هیچ ارزشی نمی‌آفرینند را شناسایی کنند. مهم‌ترین حوزه‌هایی که آنها باید در آن هزینه‌ها را شناسایی و به خوبی مدیریت نمایند عبارتند از: حوزه فناوری، حوزه نیروی انسانی، حوزه تامین‌کنندگان، راهبرد، حوزه مشتریان و حوزه دارایی‌ها است.  فشارهای فعلی بر بسیاری از صنایع ایران به ویژه تهدیداتی که از طرف شرکت‌‌های چینی به بخش‌هایی از بازارهای ما وارد شده است، می‌تواند درس آموزنده‌ای برای تولیدکنندگان ایرانی باشد به زعم بسیاری از کارشناسان عمده‌ترین دلیل ضعف تولیدکنندگان ایرانی بالا بودن هزینه‌های تولید یا همان بهای تمام شده محصولات است این در حالی است که در کشور ما منابع تولید مثل نیروی انسانی و انرژی بسیار ارزانتر از بسیاری از کشورهای رقیب است. یکی از دلایل اصلی این ضعف می‌تواند ناشی از عدم‌استفاده از روش‌های علمی و تجارب شرکت‌‌های رقیب در زمینه تولید، توزیع، فروش، تبلیغات و امثال آن باشد.

کتاب حاضر که توسط یکی از اساتید و متخصصان فن کنترل هزینه نگاشته شده است روش‌ها و تجارب بسیاری از شرکت‌‌های موفق و بزرگ دنیا را در زمینه کاهش هزینه‌ها بازگو می‌کند. این کتاب، در قالب سه بخش و نه فصل تنظیم شده است. در هر فصل چندین روش که معمولا توسط شرکت‌‌های بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفته، تشریح می‌شود. نگارش این کتاب به گونه‌ای است که علاوه بر شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های انتفاعی، سازمان‌‌های غیر‌انتفاعی و حتی دستگاه‌های دولتی نیز می‌توانند از آن بهره‌گیرند.

کد خبر 53367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز