گروه سیاسی: وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر نظامی‌بودن فعالیت‌های هسته‌ای تهران را رد کرد

وی گفت: مسکو از واشنگتن و تل‌آویو خواسته‌ است، چنانچه مدارکی واقعی برای اثبات این ادعای خود دارند، ارائه دهند، اما هیچ مدرکی ارائه نشده است و این به معنای تأیید گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف که روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو سخن می‌گفت، افزود: بر این اساس، سخن گفتن از اینکه ایران به‌دنبال ساختن سلاح هسته‌ای است، قطعا درست نیست.

وی همچنین با اشاره به ادعاهای اخیر شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به ایران گفت: ایران باید تشویق به همکاری بیشتر با آژانس شود و هیچ‌کس حق ندارد آن‌را تهدید به حمله کند.

لاوروف تأکید کرد: برای حل مناقشه‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران باید برای نقش تهران در حل مسائل موجود و همچنین مناقشه‌های منطقه‌ای مانند بحران عراق و افغانستان اهمیت بیشتری قائل شد.

این در حالی‌ است که روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه ایجاد فضای روانی علیه تهران به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد: رزمایش اخیر ارتش رژیم‌صهیونیستی در آب‌های مدیترانه با هدف آمادگی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بوده است!

آماده برای گفت‌وگو

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خطاب به شورای روابط خارجی سنای این کشور که ایسنا از آن خبر داد، با تأکید بر اینکه واشنگتن نمی‌خواهد حق ایران را  برای برخورداری از انرژی هسته‌ای نادیده بگیرد، بار دیگر سخن گذشته خود را تکرار کرد و گفت: آمریکا به دشمنان دائمی نیاز ندارد و درصورتی که تهران فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را حتی برای مدتی محدود متوقف کند، حاضر به گفت‌وگو با ایران خواهد بود.

کمیته مالی سنای آمریکا نیز روز چهارشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن واشنگتن تلاش می‌کند تحریم‌های یکجانبه‌خود علیه تهران را تشدید کند.

تا چندماه دیگر

از سوی دیگر، دیپلمات‌های اروپایی با اشاره به ادعاهای لندن مبنی بر تشدید تحریم‌های ایران در حوزه نفت و گاز از جانب اتحادیه اروپا، تأکید کردند که تصمیم‌گیری برای هدف قرار دادن حوزه‌های نفت و گاز ایران احتمالا تا چندین ماه اجرایی نخواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها ممکن است اتحادیه اروپا تا چند روز آینده دارایی‌های بانک ملی ایران را مسدود کند.

در چنین شرایطی، دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه انگلیس قبل از آغاز نشست ۲ روز گذشته اتحادیه اروپا در بروکسل بدون توجه به تأکید آژانس بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: کشورهای اروپایی خصومتی با ایران ندارند، اما چنانچه ایران به مسئولیت‌های خود در قبال ان‌پی‌تی عمل نکند، آنگاه تحریم‌های بیشتری علیه تهران اعمال خواهد شد.

کریستینا گالاچ، سخنگوی خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: در این نشست به‌طور رسمی درباره اینکه چه اقدامی باید در قبال ایران اتخاذ شود، گفت‌وگویی انجام نشد.

پاسکال آندره آنی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم گفته است که کشورش برای بحث در مورد تشدید تحریم‌ها منتظر جواب ایران به بسته پیشنهادی 1+5 است.

کد خبر 55564

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز