گروه بین‌الملل: بشار اسد و میشل سلیمان، روسای‌جمهور سوریه و لبنان در دیدار پاریس از تمایل دو طرف برای برقراری روابط دیپلماتیک و افتتاح سفارتخانه در پایتخت‌های خود خبر دادند.

 این در حالی است که سوریه و لبنان از سال 2005 و پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان روابط تیره‌ای داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسای‌جمهور سوریه و لبنان پس از دیداری که در کاخ الیزه با حضور رئیس‌جمهور فرانسه و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر برگزار شد اعلام کردند که آماده برقراری روابط دیپلماتیک و افتتاح سفارتخانه هستند.

بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، آلمان، آمریکا و کشورهای عربی از این اقدام مثبت که می‌تواند به تنش‌های سیاسی چندین ساله میان دو کشور پایان دهد استقبال کرده‌اند. همچنین در بیانیه مشترک فرانسه - سوریه که در پایان دیدار روسای جمهور دو کشور در پاریس صادر شد آمده است که رئیس‌جمهور فرانسه عزم قاطع رئیس‌جمهور سوریه را برای برقراری روابط دیپلماتیک با لبنان بعد از تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور ستوده است.

با این همه وزارت امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از تصمیم لبنان و سوریه برای آغاز روابط دیپلماتیک، به ترفند‌های همیشگی برای متهم کردن سوریه دست یازید و اعلام کرد دمشق باید اقداماتی عینی را برای پایان دادن به تاکتیک‌های خود در بی‌ثبات کردن منطقه به کار گیرد.

راب مک اینتر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما به حمایت از برقراری روابطی خوب میان لبنان و سوریه بر پایه و اساس احترام متقابل ادامه می‌دهیم و در تاکید بر پایبندی به لبنانی مستقل و یکپارچه به فرانسه می‌پیوندیم.»

لبنان و سوریه از زمان پایان قیومیت فرانسه بر این 2 کشور در بیش از 60 سال پیش، با یکدیگر روابط دیپلماتیک نداشته‌اند. این در حالی است که این 2 کشور با وجود نداشتن سفارتخانه در پایتخت‌های یکدیگر تاثیرات زیادی بر هم داشته و بارها و بارها متاثر از رفتارهای سیاسی و رویدادهای اجتماعی یکدیگر بوده‌اند.

روابط میان 2 کشور پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر لبنان در سال 2005 با بحران روبه‌رو شد. به‌دنبال این ترور و اعتراضات گسترده مردم لبنان، سوریه به ده‌ها سال حضور نظامی خود در لبنان پایان داد. منتقدان سوریه این کشور را به دست داشتن در ترور
 رفیق حریری متهم می‌کنند اما سوریه این اتهام را رد می‌کند.

از سوی دیگر به گزارش بی‌بی‌سی نیکلا سارکوزی که میزبان گروهی از سران کشورهای حاشیه دریای مدیترانه است اعلام کرده که سپتامبر امسال به سوریه سفر می‌کند. پیش از این میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان گفته بود که خواهان برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه و تبادل سفیر میان دو کشور است.

سلیمان که به تازگی و پس از مدت‌ها تنش سیاسی در لبنان، به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شده همچنین گفته است که می‌خواهد به سوریه سفر کند. او افزود که از روابط با سوریه راضی است و بازکردن سفارتخانه به تقویت روابط 2 کشور کمک می‌کند.از زمان استقلال لبنان در سال 1943، 2 کشور هیچ‌وقت سفارتخانه‌ای نداشته‌اند و هیچ سفیری نیز میان سوریه و لبنان رد و بدل نشده است. سوریه 2سال پس از لبنان به استقلال دست یافت. در صورت افتتاح سفارت سوریه در لبنان، این امر به معنی به رسمیت شناختن استقلال لبنان خواهد بود.

کد خبر 57866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز