دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری لبنان هشدار داد در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای بازپس گیری مزارع اشغالی شبعا، احتمال استفاده از عملیات نظامی بعید نیست

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، میشل سلیمان یکشنبه شب (23 تیر) پس از دیدار با بشار اسد همتای سوری خود در گفتگو با خبرنگاران درباره پرسشی مبنی بر روش باز پس گیری اراضی لبنان اظهار داشت : آزادی کشتزارهای شبعا اولا با دیپلماسی و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه قطعنامه 1701 شورای امنیت صورت خواهد گرفت و در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، عملیات نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از زمان عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال 2000، لبنان خواستار آزادی کشتزارهای شبعا شده است.

رژیم صهیونیستی این منطقه را در سال 1967 به اشغال خود درآورده است.

رژیم صهیونیستی عقب نشینی از کشتزارهای شبعا را به قطعنامه 242 شورای امنیت که مبتنی بر عقب نشینی از بلندیهای جولان است، مرتبط می‌داند حال آنکه لبنان معتقد است عقب نشینی از این منطقه به قطعنامه 425 شورای امنیت که مختص جنوب لبنان است، مرتبط است.

کاندولیزا رایس روز دوشنبه 27 خرداد به طور سرزده وارد بیروت شد و در دیدار با مقامهای لبنان مدعی شد: آمریکا معتقد است که زمان هم اکنون برای حل و فصل مسئله کشتزارهای شبعا مطابق قطعنامه 1701 شورای امنیت فرا رسیده است.

 جنبش حزب الله لبنان درواکنش به سفر رایس به بیروت و مطرح کردن موضوع مزارع شبعا اعلام کرد: موضع حزب الله درباره مزارع شبعا این است که قرار دادن این منطقه تحت نظارت بین‌المللی به معنای بازگرداندن حاکمیت لبنان نیست، زیرا هیچ کس نمی‌داند که برای این منطقه تحت نظارت بین‌المللی چه پیش خواهد آمد.

طرح جایگزینی سازمان ملل متحد به جای اشغال اسرائیل از سوی نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه داده شده است که درماه می از لبنان دیدار داشت.

درهمین ارتباط میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان گفته است که اسنادی را به سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد که در آن بر لبنانی بودن این مزارع تاکید شده است. اسرائیل که از جنگ سال 1967 این منطقه را تحت اشغال خود دارد مدعی است که این مزارع متعلق به سوریه است.

کد خبر 58008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز