پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

در سال‌های اخیر مباحث مختلفی در زمینه استاندارد یا زیان‌آور بودن برخی نوشیدنی‌ها‌ و انواع نوشابه مطرح شده و موجب شده تا دست‌اندرکاران صنایع غذایی کشور هر از چند گاهی با گلایه از این شیوه برخورد دستگاه‌های دولتی با این صنعت، برخی مشکلات کنونی صنعت غذا را در این راستا قلمداد کنند.

بر این اساس تهیه استانداردهای مشخص و مدون برای تولید و عرضه نوشیدنی‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بوده و در واقع خلأ ناشی از نبودن این استاندارد‌ها موجب شده تا دست‌اندرکاران این صنعت با اعلام نظرهای مختلف با مشکلاتی برای تولید و عرضه محصولات خود مواجه شوند.

با این روند چندی پیش ،سرپرست موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در نشست خبری با رسانه‌های جمعی، از تدوین استاندارد‌های نوشیدنی‌ها  خبر داده و گفت: استانداردهای مربوط به نوشیدنی‌ها در کشور تدوین شده و تمام تولیدات داخلی و وارداتی با در نظر گرفتن این استانداردها مجاز به عرضه محصولات خود در بازار هستند.

نظام الدین برزگری با بیان اینکه موسسه استاندارد بالاترین سطح نظارت را بر همه محصولات وارداتی از جمله مواد غذایی اعمال می کند، افزود: اکنون کیفیت همه آبمیوه‌ها، نوشابه‌ها ،آب‌های معدنی و دیگر نوشیدنی‌های موجود در بازار از سوی موسسه استاندارد مهار شده و پس از جمع آوری نمونه‌ها از بازار و انجام کامل آزمایش‌ها با تولید‌کنندگان متخلف برخورد و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

وی در رابطه با مطالب مطرح شده در زمینه غیراستاندارد بودن آبمیوه رانی، افزود: موسسه استاندارد با اعلام کوچکترین شکایات مصرف‌کنندگان خود را موظف به دفاع از حقوق آنها می‌داند اما شایعات اخیر در مورد غیراستاندارد بودن آبمیوه«رانی» کاملا بی اساس است. 

هر نوع کالای وارداتی از جمله نوشیدنی‌ها تا زمانی که موفق به اخذ تاییدیه از موسسه استاندارد نشوند اجازه ورود به بازار ایران را ندارند اما پس از انتشار این شایعات این موسسه نسبت به انجام آزمایش های متعدد بر روی آبمیوه‌های «رانی» اقدام و در نهایت مشخص شد این نوشیدنی هیچ مشکلی ندارد.

کد خبر 58691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز