همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه 20 مرداد در مراسم معارفه شمس‌الدین حسینی، وزیر جدید امور اقتصاد و دارایی گفت: اصل 44 قانون اساسی تئوری اصلی اقتصاد اسلامی است که پایه‌های آن روشن است.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر روز یکشنبه در مراسم معارفه شمس‌الدین حسینی وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که جهت‌گیری‌های دولت نهم و انقلاب روشن است، افزود: این جهت‌گیری‌ها همواره در طول 30 سال بعد از انقلاب روشن بوده است؛ اگرچه در برخی مقاطع و عمدتا در روش‌ها بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی بوده است، اما علی‌رغم این، جهت‌گیری‌ها روشن بوده و البته هیچ‌گاه به تفضیل امروز مطرح نشده است.

وی اصل 44 را تئوری اصلی اقتصاد اسلامی عنوان و اظهار کرد: مردم اقتصاد و همه چیز کشور را اداره می‌کنند. این مساله حتی در عرصه‌ سیاست خارجی نیز که عده‌ای فکر می‌کنند توسط دولت‌ها اداره می‌شود، موثر است.

وی افزود: کارگزاران در عرصه‌ سیاست خارجی تنها تنظیم‌کننده و تعادل ‌بخشند. سیاست خارجی نیز که خیلی‌ها فکر می‌کنند دور از دسترس مردم است، توسط مردم صحنه‌گردانی می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: عنصری که در عرصه دیپلماتیک تاثیرگذار است، اقتدار ملی است که منشا آن مردمند. کارکردهای مردم اقتدار می‌آورد.

وی با اشاره به حضور مردم در صحنه‌های مختلف یادآور شد: در یک راهپیمایی 22 بهمن و یا روز قدس که یک عمل ساده‌ سیاسی است، همه‌ معادلات ما در منطقه و جهان دگرگون می‌شود، چه برسد به اعلام حضورها و اراده‌ها که در مجامع گوناگون توسط مردم اعلام می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که "در بحث هسته‌‌ای نیز کار را مردم تمام کرده و می‌کنند." گفت: دیپلماسی بدون مردم اثری ندارد. اگر از موضع اقتدار ملی حرکت نشود، دیپلماسی موثر نیست.

وی ادامه داد: در حوزه‌ فرهنگ نیز چنین است، حافظ فرهنگ‌ها و سنت‌ها خود ملتند. دولت‌ها هم مدیریت کلانی انجام داده‌اند اما اصل مردمند.

رئیس شورای عالی اقتصاد کشور، در ادامه بخش اقتصاد را نیز تابعی از حضور مردم توصیف کرد و گفت: اقتصاد را مردم اداره می‌کنند. نقش دولت‌ها تنها هدایت و تعدیل‌کنندگی است.

وی تعدیل‌کنندگی را به معنای تلاش دولت برای توزیع عادلانه‌ امکانات و فرصت‌ها دانست.

وی قله‌ای که کشور باید به آن دست پیدا کند را بالاترین پیشرفت‌های مالی و معنوی عنوان و خاطرنشان کرد: چشم‌انداز 20 ساله منزل اول است. باید از همه‌ امکانات کشور برای تولید علم و ثروت استفاده شود. این‌ها اصول و پایه‌های حرکت ما در بخش اقتصادی است. همه‌ دستگاه‌ها باید حامی و پیشبرنده‌ این اصول باشند و نقش‌شان را با توجه به این اصول تنظیم کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به بخش بیمه گفت: بیمه باید هر روز نوآوری داشته باشد و صدها نوع بیمه تعریف شود تا خطرپذیری مردم کاهش یابد. ظرفیت‌های بیمه در کشور فراوان است.

وی در ادامه وظیفه بانک‌ها در امور اقتصادی را مورد بحث قرار داد و گفت: بانک‌ها باید مانند دستگاه گردش خون، خون سالم و به موقع را به همه‌ اجزای بدن برساند و هر جا دچار آسیب شود مانند این است که اقتصاد دچار مشکل ‌شود. وی وظیفه‌ اصلی بانک‌ها را اجرای عقود اسلامی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی عنوان کرد.

رئیس‌جمهور نظام مالیاتی کشور را نیز دچار کاستی‌هایی دانست و اظهار کرد: در دریافت مالیات‌ها علی‌رغم زحمات و تلاش‌های صورت گرفته مالیات اخذ شده به اندازه، به موقع و عادلانه نیست. البته سهم مالیات در بودجه در مقایسه با 10 سال پیش بیشتر شده است، اما هنوز با توجه به ظرفیت‌ها در ابتدای راهیم. همه‌ بار بر روی دوش یک عده پرسنل است که دائما درگیرند. در حالی که نظام مالیاتی باید به تولید ثروت و توزیع عادلانه درآمدها و فرصت‌ها کمک کند.

وی گفت: اگر مالیات نقش و کارش را درست انجام دهد، تورم‌های مستمر ساختاری را که ناشی از کسری هزینه‌ها در برابر درآمدهای واقعی و درست دولت است را نخواهیم داشت. وی مجددا بر تحول در سازمان مالیاتی، بیمه و بانک‌ها تاکید کرد.

احمدی‌نژاد سپس بحث نظام شفاف و قانونی اطلاعاتی را مورد بحث قرار داد و گفت: اگر می‌گوییم شفاف و قانونی عمل کنیم و نظام اطلاعاتی جامع، درست، به‌روز و لحظه‌ای باشد یعنی این‌که بانک‌ها کارکرد واقعی خود را داشته باشند. این مساله در مورد گمرک نیز صادق است.

احمدی‌نژاد از کسانی که نقدهای مطرح شده به نظام بانکی و بیمه‌ای را جهت‌دهی می‌کنند، انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد: باید وضعیت مامورین مالیاتی نیز اصلاح شود.

 رئیس شورای عالی اقتصاد سپس با تاکید بر این‌که " بخش گمرک نیز یکی از بخش‌های حساس کشور است، با انتقاد از برخی عملکردها" گفت: علی‌رغم تمام زحمات‌هایی که در این بخش کشیده می‌شود نمی‌توان گزارش آماری دقیقی داد که چه مقدار به صورت واقعی کالا وارد کشور شده است.

وی افزود: در این سه سال و اندی دولت نهم نیز مدیران عامل بانک‌ها نمی‌توانند گزارشات به‌روز روشنی را ارایه دهند. رئیس جمهور با تاکید بر اصلاح این بخش‌ها، گفت: وقتی می‌گوییم که باید این بخش‌ها درست و اصلاح شود برخی فکر می‌کنند انگار باید کوه دماوند جابجا شود؛ اما من اعتقاد دارم با همین نیروهای بخش‌ها می‌توان کارها را درست کرد.

وی همچنین ظرفیت‌های گشوده شده در برابر ملت ایران در شرایط فعلی را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: اگر امروز 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جایی داشته باشیم برای هر 100 میلیارد دلارش مشتری پر و پا قرص وجود دارد.

وی پایه‌های فعال شدن ظرفیت‌های کشور را در وزارتخانه‌ اقتصاد دانست و گفت: باید این ظرفیت‌ها توسط همین همکاران فعال شود. داشتن توقع از شماها بی‌جا نیست. این‌ها همه شدنی است.

رئیس‌جمهور یکی از سخت‌ترین لحظات خود را زمانی دانست که کسانی ما را با دیگران مقایسه می‌کنند و می‌گویند ما اینجا عقب مانده‌ایم و این عقب‌ماندگی از کسانی است که از نظر تاریخی و تمدنی صدها سال از ما عقبند، در حالی که ما توانمندی‌های بیشتری داریم.

وی راهکار حل این مشکل را تحرکات اصلاحی عنوان کرد و گفت: هر حرکت اصلاحی مورد حمایت رهبری عزیز، مجلس، قوه‌ قضاییه و قوه مجریه خواهد بود؛ کما این‌که این مساله مطالبه‌ همین ملت است. وی مجددا بر اصلاح قانون نظام مالیاتی و گمرکی تاکید کرد و بحث تغییرات در بانک‌ها را خواستار شد. احمدی‌نژاد افزود: باورم این است که مجموعه‌ همکاران قادرند ماموریت‌های انقلاب را به ثمر برسانیم.

وی در بخشی از اظهارات خود، با تشکر از دکتر صمصامی سرپرست سابق وزارت اقتصاد که با روی گشوده کارها را به پیش برد، به معارفه‌ شمس‌الدین حسینی به عنوان وزیر جدید اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: ایشان هم عالمند و هم با انگیزه، جوان و پرتوان هستند و مجلس با رای بالایی ایشان را انتخاب کردند.

وی افزود: آقای حسینی دبیر کارگروه تحولات اقتصادی است که بیشتر این کارگروه برای پشتیبانی و تقویت کارها ایجاد شد و باید وزارت اقتصاد در صدر این امور باشد. باید به ایشان کمک کنیم تا این تحولات که هم لازم و هم شدنی است، محقق شود.

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی کاری نکند، کسی با او کاری ندارد اما اگر بخواهند کار تحولی انجام دهند به سراغش می‌آیند که این افراد در سه گروهند؛ یک گروه علاقه‌مند که می‌خواهند کمک کنند و سوالات و نقص‌ها را برطرف نمایند. یک گروه همیشه هستند و مخالف و به ظرفیت‌ها و شکل کار نگاه نمی‌کنند که کم هستند. گروه دیگر تعداد کمی دارند که باید نسبت به آن‌ها مراقبت شود؛ چراکه هر موقعی کسی می‌خواهد کاری انجام دهد، این‌قدر آن را ناشدنی جلوه می‌دهند که طرف پشیمان می‌شود.

وی ادامه داد: یک عده هم در سازمان‌های اداری هستند که اگر می‌خواهند کاری انجام دهند آن را خراب اجرا می‌کنند. البته ما در وزارت اقتصاد این افراد را نداریم.

وی از همکاران وزارت اقتصاد برای کارهای بزرگ کشور دعوت کرد و گفت: آقای حسینی نیز از تمام ظرفیت‌ها، کمک‌ها و تجربیات شما استفاده می‌کنند که اگر این تحولات را صورت دهید امور جاری به بهترین نحو به پیش می‌رود.

احمدی‌نژاد گفت: باید مراقبت شود که مسائل حاشیه‌ای مانع کارکردهای واقعی و عدم اطلاع مردم نشود و بحث‌های مطرح شده در دولت توسط مسوولان ذیربط به زیرمجموعه منتقل شود.

کد خبر 60279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز