همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در بین کشورهای حوزه دریای خزر ایران کمترین آسیب را به دریای خزر می رساند.

به گزارش  واحد مرکزی خبر از تهران، فاطمه جوادی در مراسم روز خزر مقارن با دومین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون محیط زیست دریای‌خزر موسوم به کنوانسیون تهران با اعلام این‌خبر به خبرنگار ما افزود: در خصوص توجه به لزوم حفظ حیات اکولوژیکی و احیاء منابع دریای خزر ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه بسیار جلوتر است.

وی در خصوص ساماندهی سواحل خزر گفت: با تکمیل پهنه بندی این ساحل مناطق حساس زیست محیطی، مکانهایی که قابلیت طبیعت گردی و جاهایی که توانایی استقرار صنایع را دارند شناسایی و مشخص شده است.

وی در این خصوص بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب شهری در شهرهای شمالی از جمله بندر انزلی و رشت اشاره کرد و گفت: در مورد سایر شهرها و ساماندهی زباله در آنها نیز در دستور کار دولت قرار دارد که در حال پیگری است.

وی در خصوص روند لازم الاجرا شدن کنوانسیون محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران گفت: در مجموع روند کار به خوبی پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه مراحل 1 و 2 کنوانسیون تهران به پایان رسیده است گفت: اجرای برنامه استراتژیک منطقه ای در زمینه های کلیدی تنوع زیستی، گونه‌های غیربومی مهاجم ، مواد سمی پایدار و آلودگی ها، توانمندسازی منطقه برای ایجاد مکانیزیم های پایدار حفاظتی دریای خزر و تقویت چارچوب های قانونی و سیاستگذاری منطقه ای و ملی از جمله مهمترین دستاوردهای این دو فاز به شمار می رود.

فاطمه جوادی افزود: مرحله سوم با تکیه بر محوریت حفاظت از گونه‌های آبزی با ارزش اقتصادی و تقلیل عوامل انقراض ماهیان خاویاری از جمله آلودگی‌های روز افزون تخریب زیستگاهها‌، چهارچوب های ضروری برای رسیدن به این اهداف را در قالب تدوین پروتکل حفاظت از منابع آبزی موسوم به پروتکل شیلات تهیه شده است که در نشست آتی در قزاقستان ارائه می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: پروتکل های حفاظت از تنوع زیستی، آمادگی و همکاری منطقه ای در برابر آلودگی نفتی و آلودگی ناشی از منابع و فعالیت های زمین منشأ مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در نشست کارشناسی قزاقستان نهایی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیشنهاد استقرار دبیرخانه دائم کنوانسیون محیط زیست دریای خزر در تهران را به اعضای کنوانسیون داده ایم گفت: بر اساس پتانسیل های علمی و کارشناسی که در کشور موجود است این درخواست اعلام شده است. 

کد خبر 60412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز