مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: سازمان فضایی «ناسا» با استفاده از سفینه مدارگرد شناسایی مریخ خود که به تازگی به مدار سیاره مریخ وارد شده، در حال جستجو برای یافتن منابع آب احتمالی جهت استفاده فضانوردانی است که در آینده بر سطح این سیاره فرود خواهند آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوربین‌های این سفینه، قوی‌ترین تجهیزاتی هستند که تاکنون از سطح مریخ تصویربرداری کرده‌اند و ناسا تلاش می‌کند با استفاده از این تصاویر، چرخه‌های آب و هوایی و همچنین منابع آب احتمالی این سیاره را شناسایی کند. «ریچارد زورک» مدیر برنامه سفینه مدارگرد شناسایی مریخ، در سازمان ناسا اعلام کرد به کمک تجهیزات این سفینه می‌توان با کیفیتی بهتر از آنچه مسافران هواپیماهای مسافربری می‌توانند زمین را تماشا کنند، به بررسی سطح مریخ پرداخت.
سفینه یاد شده در ماه اوت سال  ۲۰۰۵  به سوی مریخ پرتاب شد و ماه گذشته در مدار مناسب حول مریخ قرار گرفت. هدف اصلی این سفینه شناسایی مواد معدنی موجود در سطح مریخ، بررسی جو و جستجو برای یافتن ذخایر آب و یا یخی است که بتوان از آنها جهت استفاده فضانوردان، برای تولید اکسیژن، تولید سوخت سفینه و همچنین تولید بتن در سفر آتی انسان به مریخ، استفاده کرد. از میان چهار سفینه بدون سرنشینی که هم‌اکنون در مدار مریخ گردش می‌کنند، سفینه «مداردگرد شناسایی مریخ» دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات است که در طول دو سال ماموریت خود اطلاعاتی ده برابر مجموع اطلاعاتی که تاکنون توسط تمامی کاوشگرهای مریخ جمع‌آوری شده، به زمین مخابره خواهد کرد. این سفینه همچنین با کمک دوربین‌های خود قرار است مکان مناسبی را برای فرود سفینه بدون سرنشین موسوم به «ققنوس مریخ‌نشین» در سال  ۲۰۰۸  و همچنین روبات کاوشگر مریخ‌پیمای موسوم به «آزمایشگاه علمی مریخ» که در سال ۲۰۰۹  روی سطح مریخ فرود خواهد آمد، تعیین کند.
تصاویری که تاکنون توسط این سفینه و سفینه‌های دیگر به زمین مخابره شده به وضوح ناهمواری‌هایی را که در گذشته در اثر جریان آب روی مریخ بوجود آمده، نشان داده است و نشانه‌هایی از وجود یخ در نقاط قطبی این سیاره همچنان به چشم می‌خورد. ناسا در برنامه‌های بلندمدت خود اعزام مجدد انسان به کره ماه و سپس اعزام انسان به سطح سیاره مریخ را پیگیری می‌کند و سفینه «مدارگرد شناسایی مریخ» نیز در همین راستا در حال جمع‌آوری اطلاعات از سطح مریخ است.
کد خبر 6160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز