مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: براساس اعلام سازمان فضانوردی ناسا تلاش‌ها برای یافتن کاوشگر «مارس گلوبال سرویر» مریخ تاکنون ناکام مانده است.

 پس از گذشت بیش از دو هفته از سکوت این کاوشگر، امید برای یافتن این فضا پیما رو به پایان است. با این حال،  سازمان ناسا قصد دارد بار دیگر تلاش خود را به کار گیرد.

کاوشگر  ۱۵۴میلیون دلاری نقشه بردار سیاره مریخ که انتظار می‌رفت فقط دو سال کار کند اما حدود یک دهه به ارسال اطلاعات به زمین ادامه داد، قدیمی‌ترین کاوشگر از بین پنج کاوشگر فعال در سطح یا در مدار مریخ است.

این کاوشگر با ارسال بیش از  ۲۴۰هزار عکس از این سیاره سرخ فام، بهترین چشم‌انداز را از این مریخ ارایه داده است. این کاوشگر اثبات کرد زمانی آب در سطح این سیاره جریان داشته است.

کارشناسان معتقدند احتمالا در دستگاهی که صفحات خورشیدی مارس گلوبال سرویر را حرکت می‌دهد، اشکالی پیدا شده و باعث قطع ارتباط آن شده است. ناسا امیدوار بود دوشنبه شب از این فضاپیما که ارتباط آن روز دوم نوامبر با زمین قطع شد، نشانی بیابد اما مدارگرد شناسایی مریخ Mars Rconnaissance  اثری از آن نیافت.

این کاوشگر طبق برنامه‌ریزی می‌بایست پیامی به ایستگاه زمین‌شناسی روباتیک ناسا یعنی آپورچونیتی که در نزدیک خط استوا مریخ مستقر است بفرستد. آپورچونیتی هر پیام دریافتی از مدارگرد را از طریق مارس اودیسه در روز 1 / 9/ 85  چهارشنبه ارسال  کرد. 

این کاوشگر که نوامبر سال  ۱۹۹۶به فضا پرتاب شد بهترین نقشه را از یکی از کرات منظومه شمسی را تهیه کرده است.

این نقشه به دانشمندان کمک نمود محل فرود آپورچونیتی و دو قلوی آن یعنی اسپریت را انتخاب کنند و برای ارزیابی محل‌های فرود نسل بعدی کاوشگرهای مریخ یعنی فونیکس(ققنوس) و مارس ساینس لاباراتوری (آزمایشگاه علمی مریخ) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 9233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز