وزیر انرژی آمریکا، در هفته جاری و در نخستین سفر دیپلماتیک به منطقه خاورمیانه، به عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر می‌کند. همزمانی این سفر با مذاکرات تمدید محدودیت عرضه نفت در اوپک و بالا ماندن تورم در آمریکا، به حواشی این سفر دامن زده است.

انرژی خورشیدی عربستان

به گزارش همشهری آنلاین، دو مقام دولت بایدن به رویترز گفتند:‌ جنیفر گرانهولم، ‌ وزیر انرژی آمریکا، برای کار روی همکاری اقلیمی و موضوعات دیگر، به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، سفر می‌کند.

این سفر از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه انجام می‌شود و گرانهولم ابتدا، از امارات عربی متحده دیدار می‌کند. این نخستین سفر او به خاورمیانه در مقام وزیر انرژی آمریکا است.

به گفته منابع آگاه، گرانهولم در دیدار مجمع تولیدکنندگان «نِت زیرو» شرکت خواهد کرد که گروهی از کشورهای سهیم در تولید ۴۰ درصد از نفت و گاز جهان شامل آمریکا، عربستان سعودی و قطر است. این گروه که روی راه‌های کاهش انتشار آلایندگی کار می‌کند، در سال ۲۰۲۱ تشکیل شد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که قیمت نفت و تورم، دو مسئله اصلی برای کمپین انتخاب مجدد جو بایدن هستند و عربستان و امارات در اوپک مشغول بحث درباره تمدید محدودیت عرضه فعلی هستند. البته منابع آگاه می‌گویند این دیدار قبلاً برنامه‌ریزی شده و گرانهولم قصد ندارد درباره سیاست نفتی با همتایان خود مذاکره کند.

بیشتر بخوانید:

اقتصاد جهانی بی رمق می شود

زراندوزی بانک مرکزی چین ادامه دارد

نفت جهانی در بن‌بست نرخ بهره

قیمت جهانی نفت در معاملات دیروز تحت تأثیر دورنمای بالا ماندن نرخ‌های بهره آمریکا برای مدت طولانی‌تر، ۱.۳ درصد معادل یک دلار و ۹ سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت ۸۲ دلار و ۷۹ سنت معامله شد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار معادل ۱.۳ درصد کاهش، در ۷۸ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه بسته شد. برای کل هفته، نفت برنت ۰.۲ درصد کاهش داشت؛ اما شاخص نفت آمریکا ۰.۲ درصد رشد نشان داد.

لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس می‌گوید: مشخص نیست که آیا سیاست پولی به حد کافی، انقباضی است تا تورم را به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی آمریکا کاهش دهد یا خیر. نرخ‌های بهره بالاتر معمولاً فعالیت اقتصادی را کاهش می‌دهد و تقاضا برای نفت را ضعیف می‌کند.

طلای جهانی برگشت

بهای هر اونس طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح بیش از دو هفته گذشته با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۳۵۰ دلار و ۸۷ سنت رسید. قیمت‌ها تاکنون در این هفته ۲.۲ درصد افزایش یافته است. قیمت طلای آمریکا با ۰.۷ درصد افزایش به ۲۳۵۶ دلار و ۹۰ سنت رسید.

داده‌ها نشان داد که تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، بیش‌ازحد انتظار در هفته گذشته افزایش یافته است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۸.۳۸ دلار رسید و بهترین هفته خود را از ۵ آوریل به ثبت رساند. پلاتین با ۰.۶ درصد افزایش به ۹۸۳.۷۸ دلار و پالادیوم ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۹۷۱.۵۰ دلار رسید و هر دو فلز برای سود هفتگی تعیین شده بودند.

سقوط ۴ درصدی بیت کوین

قیمت بیت کوین و اتریوم، ارزهای دیجیتال پیشرو جهانی، در معاملات دیروز بیش از چهار درصد سقوط کرد. بیت کوین (BTC) در پایین‌ترین رقم ۶۰ هزار و ۵۵۰ دلار را دید و ریزش اتریوم روی ۲۹۰۲ دلار متوقف شد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۲۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به‌روز قبل ۳.۱۹ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۲۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است که ۰.۰۶ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

آمریکا جای چین را در تجارت آلمان گرفت

داده‌ها نشان می‌دهد که تجارت آلمان با ایالات‌متحده از ژانویه تا مارس به ۶۳ میلیارد یورو (۶۸ میلیارد دلار) رسیده است، درحالی‌که این رقم برای چین کمتر از ۶۰ میلیارد یورو بوده است. چین در سال ۲۰۲۳، برای هشتمین سال متوالی بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان بود که حجم آن به ۲۵۳ میلیارد یورو رسید، اگرچه این رقم تنها چند صد میلیون از ایالات‌متحده جلوتر بود.

وینسنت استامر، اقتصاددان Commerzbank در توضیح تغییر سه‌ماهه اول گفت صادرات آلمان به ایالات‌متحده اکنون به دلیل اقتصاد قوی در آنجا بیشتر افزایش یافته است، درحالی‌که صادرات به چین و واردات از چین کاهش یافته است. استامر افزود که چین از نردبان زنجیره ارزش بالا رفته و کالاهای پیچیده‌تری را که قبلاً از آلمان وارد می‌کرد، تولید می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌های آلمانی به‌جای صادرات کالا از آلمان به چین، به‌طور فزاینده‌ای در حال تولید داخلی هستند.

تورم چین صعودی شد

طبق گزارش اداره ملی آمار چین، نرخ تورم سالانه چین در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی افزایشی بوده و به ۰.۳ درصد رسیده که نسبت به رقم ۰.۱ درصد در ماه مارس صعود کرده است.

این سومین ماه متوالی رشد تورم مصرف‌کننده بود که عمدتاً به دلیل شتاب در هزینه غیر خوراکی‌ها، قیمت‌های پوشاک، مسکن است. در این بازه زمانی، هزینه‌های بهداشت، آموزش، حمل‌ونقل نیز صعود کردند.

در بخش مواد غذایی، قیمت‌ها در حال کاهش است و دهمین ماه متوالی نزول ثبت شد. علاوه بر این، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نسبت به سال قبل ۲.۵ درصد کاهش یافت.

کد خبر 851023
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha