شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزرای اموراخارجه ایران و روسیه در مسکو دیدار کرده و برگسترش همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کردند

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای روسی خود گفت: اراده سیاسی مقامات عالیرتبه دو کشور در جهت گسترش همه جانبه روابط ، استمرار رایزنی در پایتخت دو کشور را برای عملیاتی کردن این ظرفیت ضروری می‌کند.

منوچهر متکی در این دیدار با اشاره به بحران قفقاز تصریح کرد شرایط منطقه و محیط بین‌الملل ایجاب می‌کند جدی تر از گذشته همکاری‌های منطقه‌ای را عملی سازیم. کشورهای منطقه قفقاز می‌توانند بایک همکاری مشترک امنیتی، توطئه بحران در قفقاز که تحرکات برخی کشورهای فرا منطقه‌ای بیانگر تلاش برای ادامه بحران است را همانند توطئه آسیای مرکزی که در گذشته با همکاری منطقه‌ای ناکام ماند ،عقیم کنند.

متکی در ادامه افزود:علاوه برگفتگوهای منطقه‌ای‌، گفتگو با اروپا نیز می‌تواند بطور موازی با استفاده از ظرفیت‌ها و تعهدات این قاره برای ثبات و آرامش منطقه قفقاز در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اهداف امریکا از بحران قفقاز گفت:طرح سپر موشکی امریکا در حقیقت تفسیر روی زمین جنگ ستارگان برای کنترل روسیه است.

در این دیدار لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به روابط دو جانبه گفت:ما از استمرار رایزنی‌ها در باره روابط دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای استقبال کرده و در این خصوص به موفقیت‌های چشمگیری نائل شده‌ایم .

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تحلیل بحران قفقاز اظهار داشت:اقدامات غیر عاقلانه در تحریک گرجستان، برای ما تنها یک راه حل باقی گذاشته بود و ان هم نجات زندگی عادی مردم اوستیای جنوبی بود که با حمله گرجستان مختل شده بود.

وی افزود:معیار ما در حمایت از اوستیای جنوبی و آبخازیا صلح برای همه اقوام این دو منطقه است.

لاوروف با اشاره به شکست ماجراجویی امریکا در بحران قفقاز افزود:من دیروز نیز در مصاحبه خود اعلام کردم هدف امریکا از طرح سپر دفاع موشکی مهار توان روسیه است.

وی تصریح کرد:ما آماده همکاری‌های امنیتی با ایران و کشورهای قفقاز برای برقراری و استمرار ثبات و آرامش در منطقه هستیم.

طرفین در پایان مذاکرات بر ضرورت استمرار رایزنی ها در پایتخت دو کشور برای دستیابی به راهکارهای منطقه ای در جهت برقراری صلح وثبات بر اساس توافق روسای جمهور دو کشور تاکید کردند .

کد خبر 63227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز