علیرضا نجف‌زاده که این روزها مشغول ساختن مجموعه «خوشنام» است، تکرار نشدن سریال‌های ماندگار گذشته را به کمیت و کیفیت کارهای طنز مرتبط می‌داند.

خوشنام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا نجف‌زاده تصریح کرد: با وجود اینکه همه ما می‌گوییم مردم به آثار طنز نیاز دارند اما از سوی مسئولان و منتقدان کار طنز جدی گرفته نمی شود.

این کارگردان جوان که با ساخت مجموعه «خوشنام» سومین سریالش در تلویزیون را در کارنامه کاری‌اش ثبت می کند، درباره  نیاز و ضرورت ساخت سریال های کمدی که این روزها در بخشی از مطالبات مردم از رئیس صداوسیما هم مطرح شده است، گفت: من پروژه های مختلفی در ژانرهای متنوع کار کردم  اما معتقدم ساختن کار طنز بسیار دشوار است، آن هم برای مردم طنازی مثل ایران که خودشان شوخ طبع هستند.  یکی از دلایلی که همکاران ما که در حوزه طنز تخصص داشتند، از این حوزه به سمت کارهای جدی روی آورده اند این است که آنها را فراری داده اند و جدی نگرفته‌اند.  

 این کارگردان توضیح داد: به هرحال وقتی موضوع طنز مطرح می‌شود، بدون شک چاشنی نقد هم دخیل است. گاه ما می خواهیم فضا را به لحاظ موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسته تر کنیم، ولی وقتی فضا را بسته می کنیم که با برخی از اقشار جامعه شوخی نکنیم  در حالی که در دنیا همه جور قشری وجود دارد و تا شما به دل آدم های متنوع نروید، نمی‌توانید قصه جذابی تعریف کنید.

کارگردان «خوشنام» در عین حال بر بالا بردن ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در حوزه ساخت آثار طنز تاکید کرد و گفت: اگر خاطرتان باشد مجموعه «پایتخت» هم در اوایل کار با تعداد محدودی از بازخوردهای منفی از جانب مازندرانی ها مواجه شد ولی ظرفیتشان را بالا بردند و بعدها متوجه شدند که چقدر پایتخت به فرهنگ مازندران کمک کرد. یا سریالی مثل «نون خ» هم همینطور. درواقع از یک سو موضوع قومیت ها مطرح است و از یک سو، طبقات اجتماعی؛ یعنی ما باید بتوانیم سراغ مدیران، کسبه، معلمان، پزشکان و هر طبقه اجتماعی با هر شغلی برویم اما متاسفانه از ما می‌خواهند یک شخصیت بی بته و بی اصل و نسب خلق کنیم تا به هیچ کس بر نخورد.  

آخرین خبرها از خوشنام |‌ جای خالی طنزهای موفق گذشته در تلویزیون

علیرضا نجف زاده در عین حال تاکید کرد:  اگر ما اعتقاد داریم که یک جنگ فرهنگی و رقابت فرهنگی با شبکه های ماهواره در پیش داریم، پس حتما باید اینطور فکر کنیم که کسانی هم که در این شرایط کار فیلمسازی می کنند، در واقع سربازان خط مقدم جبهه فرهنگی هستند. به همین خاطر باید حمایت و پشتیبانی شوند چون قطعا با دستان خالی نمی شود مقابل توپ و تانک ایستاد.  

کارگردان سریال «خوشنام» سپس به بحث رقابت تلویزیون با شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: در این شرایط به نظرم رقابت خیلی خوب است و من شخصاً استقبال می‌کنم، چون به هر حال شبکه نمایش خانگی هم باید فعالیت خودش را به شکل خوب و مستمر داشته باشد. در کل اگر خروجی رقابت به نفع مخاطب و مردم باشد، عالی است اما نمی شود در یک کفه ترازو رقابت کرد وقتی شرایط استاندارد باشد  رقابت معنا پیدا می کند.  

نجف زاده سپس با اعلام اینکه نیمی از تصویربرداری مجموعه طنز «خوشنام» به پایان رسیده است،   بیان کرد:  از روزی که قصه را خوانده‌ام و کارگردانی این مجموعه به من پیشنهاد شد، به لحاظ مضمون حس کردم فضای کار خیلی می‌تواند به فضای رمضان نزدیک باشد، ولی اینکه چه تصمیمی بر اساس کنداکتور پخش گرفته شود، هنوز قطعی اعلام نشده است. به تازگی صحبت‌هایی برای پخش سریال با شبکه یک انجام شد اما هیچ چیزی قطعی نشده است.

آخرین خبرها از خوشنام |‌ جای خالی طنزهای موفق گذشته در تلویزیون

کارگردان سریال های طنز «بوتیمار» و «زوج یا فرد» درباره اینکه معمولا تلویزیون در دقیقه ۹۰ ساخت سریال های مناسبتی را شروع می کند ولی به نظر می رسد این بار زودتر به فکر افتاده است، توضیح داد: به هر حال ما برای ساخت آثار مناسبتی در کوتاه ترین زمان باید از تجارب گذشته مان استفاده کنیم. به نظرم قصه «خوشنام» پتانسیل این را دارد که در ماه مبارک رمضان پخش شود و  آرزو می‌کنم این اتفاق بیفتد و مخاطبان هم  استقبال کنند. مجموعه های «بوتیمار» و «زوج یا فرد» هم از کارهای نوروزی شبکه سه بودند و البته در دقیقه ۹۰ تصمیم به تغییر کنداکتور گرفته شد. با این همه خداراشکر بازخوردهای خوبی گرفتیم.

نجف زاده در بخشی دیگر از صحبت هایش درباره دشواری های کاری در ایام کرونا گفت: در یک فضای سربسته تقریباً پنج ـ شش نفر از عزیزان ما در پروژه «خوشنام» همان اوایل کار دچار کرونا شدند؛ خانم ها شهره لرستانی، فریده سپاه منصور و سحر ولدبیگی و همین طور آقای حمید لولایی و حتی خودم هم مبتلا شدیم و حدود ۲۰ روز کار متوقف شد ولی بعد از اینکه بهبودی حاصل شد و واکسیناسیون قوت گرفت، در حال حاضر ۵۰ روز است که کار می کنیم و امیدواریم که دیگر کرونا ما را اذیت نکند اما باز همچنان پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم. خدا را شکر هم الان واکسن زیاد شده و اعلام کردند که دوز سوم هنرمندان تزریق شود؛ البته پیشکسوتان در اولویت هستند و بعد برای بقیه هنرمندان تزریق خواهد شد.

او ادامه داد: تا کنون ۵۰ درصد از تصویربرداری تمام شده است. ما کارمان را تابستان شروع کردیم و به لحاظ پوشش بازیگران، قصه به گونه ای طراحی شده بود که بازیگران ما پوشش تابستانی داشتند و الان هم که هوا سرد شده شرایط‌مان سخت شده است چون باید با لباس های تابستانی کار را ادامه بدهیم. به زودی آقای رضا فیاضی به جمع بازیگران ما می پیوندد، متاسفانه فعلا ایشان درگیر کرونا هستند و امیدواریم زودتر حالشان خوب شود و همکاری اش را با ما شروع کند.

نجف زاده همچنین درباره دلیل انتخاب خلاصه داستان «خوشنام» که در آن تنها آورده شده است، از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید، جو ز جو، توضیح داد: «خوشنام» یک ملودرام شیرین است که از زندگی نشأت گرفته؛ یعنی مثل زندگی واقعی که هم شادی دارد و هم با غم همراه است، این کار، هم تلخی دارد و هم شیرینی.   خوشنام هم قصه آدمی است که در مسیر خوشنام شدن قرار می‌گیرد، منتهی مشکلاتی برایش فراهم می‌شود که ناشی از عملکرد خودش در گذشته بوده است.

سریال «خوشنام» به تهیه کنندگی احمد زالی برای پخش از شبکه یک سیما در حال تولید است. حمید لولایی، هومن حاجی عبداللهی، شهره لرستانی، رابعه مدنی، فریده سپاه منصور، سحر ولدبیگی، عباس جمشیدی فر، امیر کربلایی زاده، امیر غفارمنش، اکبر سنگی، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، محمدرضا داودنژاد، کریم قربانی، سیاوش چراغی پور و ... ار بازیگران این مجموعه طنز هستند.

کد خبر 638549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • aras IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    برنامه خوبین عالین