در محله‌های تهران کمتر می‌توان محله‌ای را یافت که چند امامزاده را در خود جای داده باشد، اما ارادت اهالی کن نسبت به ائمه(ع) سبب شده افتخار همنشینی و میزبانی چند بزرگ‌زاده نصیب‌شان شود.

بزرگ زادگان کن

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری: امامزادگان جعفر(ع)، شعیب(ع)، محمد(ع)، سید محمد رضا(ع) و امامزاده کابل حسین(ع) که نسب‌شان به ائمه(ع) می‌رسد، در کن آرمیده‌اند. این بزرگان بخشی از عمرشان را با مردم قدیمی کن گذرانده‌اند و در همین دیار هم از دنیا رفته‌اند. گزارش زیر شرح حال یکی از امامزاده‌های این محله است.

احساس آرامشی که از تماشای بنای قدیمی امامزاده کابل حسین(ع) در رهگذران به وجود می‌آورد، حکمت اصول معماری اسلامی‌ـ ایرانی را روشن می‌کند. این بنای قدیمی از مصالح معماری سنتی مانند خشت و آجر و بر اساس اصول معماری ایرانی‌ـ اسلامی ساخته شده است. بقعه امامزاده کابل حسین(ع) در قلب بافت مسکونی روستای کن قرار گرفته است. ساختمان‌های مسکونی اطراف بقعه قدیمی هستند و کوچه‌های باریک روستا بقعه را در میان گرفته‌اند. این امامزاده گنبد ندارد و بنای آن چندان بلند نیست، ولی در هریک از کوچه‌های اطراف بقعه آثاری از بنای زیبای امامزاده به چشم می‌خورد.

بزرگ‌زادگان کـن


بر اساس نوشته‌های روی سنگ قبر، امامزاده کابل حسین(ع) محل دفن دو برادر است که به روایتی از فرزندان امام زین‌العابدین(ع) و به روایتی دیگر از نوادگان امام رضا(ع) هستند. حجت‌الاسلام بشیری درباره نسب این بزرگواران می‌گوید: «بر اساس روایتی این دو برادر از فرزندان امام زین‌العابدین(ع) بوده‌اند که در جریان سفر از مدینه به ملک ری، در یکی از کوچه‌های روستای کن کنونی به نام کوچه «گهواره‌تراشان» در منزل یکی از محبان اهل‌بیت(ع) به نام «حاج احمد حلوایی» به مدت سه روز سکنی داشته‌اند که مأموران از وجود آنها مطلع می‌شوند و آنها را به شهادت می‌رسانند. گروهی از مورخان اسلامی معتقدند این دو برادر از نوادگان امام رضا(ع) هستند و در دوران کودکی به شهادت رسیده‌اند.» در منابع تاریخی نام این دو امامزاده «کابل حسین» و «بابل حسین» ذکر شده است.
 به گفته اهالی کن بنای اولیه بقعه کوچک‌تر از بنای فعلی بوده، اما از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی تاکنون شکل اصلی بنای امامزاده و مسجد مجاورش تغییر نکرده و مساحت آن کاهش یا افزایش نداشته است.

بزرگ‌زادگان کـن

  • درخت چنار هزار ساله  امامزاده شعیب(ع)

شگفتانه‌ها و جاذبه‌های امامزادگان کن به معماری و حرمت مذهبی آنها ختم نمی‌شود و بنای هریک از امامزاده‌ها در کنار این زیبایی‌ها از شاخصه‌های دیگری نیز برخوردار هستند. درخت قدیمی و کهنسالی که در امامزاده شعیب(ع) وجود دارد یکی از شگفتانه‌های امامزاده‌های کن به شمار می‌آید که جزء میراث محلی محله به ثبت رسیده است. اهالی معتقدند حدود هزار و ۵۰ سال پیش که امامزاده شعیب(ع) به شهادت رسید، این درخت چنار را به‌عنوان نشانه در کنار مزار ایشان کاشتند.

کد خبر 649367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha