رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران با اعلام وقوع اپیدمی کبد چرب متابولیک (غیرالکلی) در جهان و ایران، گفت: هزینه‌های این اپیدمی برای نظام سلامت کشورها بسیار خسارت بار خواهد بود.

کبد چرب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، دکتر رضا ملک زاده مهمترین علت نگرانی جهانی از وقوع اپیدمی کبد چرب متابولیک را «سکته های قلبی و مغزی» به عنوان خطرناک‌ترین عارضه این بیماری گوارشی دانست و گفت: ۸۰ درصد مبتلایان کبد چرب متابولیک، قبل از فوت به علت نارسایی‌های مزمن کبدی، به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی دچار مرگ زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) می‌شوند.

به گفته رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، ۳۰ درصد جمعیت عمومی ایران مبتلا به کبد چرب متابولیک و ۳ درصد جمعیت نیز مبتلا به هپاتیت ناشی از کبد چرب متابولیک هستند، افزود: همچنین شمار مبتلایان فیبروز کبد / سیروز جبران شده ناشی از کبد چرب متابولیک در ایران، طی سه دهه گذشته، دو برابر و شمار مبتلایان سیروز کبد / سیروز جبران نشده ناشی از کبد چرب متابولیک، سه برابر شده است. سالانه ۵۴۰۰ نفر در ایران، بر اثر ابتلاء به سیروز کبد پیشرفته / جبران نشده، فوت می‌کنند که متأسفانه ۶۴ درصد مرگ‌های ناشی از سیروز پیشرفته در ایران، زیر ۷۰ سال و ۲۲ درصد زیر ۵۰ سال هستند.

وضعیت شیوع عوامل خطر ابتلاء به کبد چرب متابولیک در ایران

ملک زاده بیماری کبد چرب متابولیک را یک بیماری چند سیستمی خواند و گفت: سندروم متابولیک، چاقی و اضافه وزن بویژه چاقی شکمی، دیابت نوع ۲ و چربی خون بالا از مهمترین عوامل خطر ابتلاء به کبد چرب متابولیک هستند.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد ایرانی‌ها مبتلا به سندرم متابولیک هستند. میزان شیوع فشار خون بالا در افراد بزرگسال ۳۵ تا ۷۹ سال ایران، ۴۲ درصد است. ۷۰ درصد ایرانیان گرفتار «چاقی و اضافه وزن» هستند، ۹۰ درصد افراد هر دو جنس در ایران، تحرک کافی ندارند. ۱۵ درصد جمعیت بزرگسال ایران مبتلا به دیابت هستند و بیش از ۲۵ درصد ایرانی‌ها در مرحله پیش دیابت قرار دارند. همچنین میانگین «چربی خون بد» که بهتر است کمتر از ۷۰ میلی گرم باشد، در مردان ایرانی، حدود ۱۲۴ میلی گرم و در زنان حدود ۱۲۰ میلی گرم است.

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران با تاکید بر اهمیت کنترل عامل سندرم متابولیک که خود دربرگیرنده عوامل خطر دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و چاقی است، گفت: شمار زیادی از قربانیان اپیدمی کووید -۱۹ را افراد مبتلا به سندرم متابولیک تشکیل می‌دادند و با توجه به این که جهان به شکل ادواری، ممکن است اپیدمی بیماری‌های مختلف را تجربه کند، کنترل عامل خطر «سندرم متابولیک» در هر کشور برای رویارویی موفق تر با اپیدمی‌های احتمالی بعدی، بسیار مهم است.

آیا کبد چرب متابولیک درمان دارویی دارد

رئیس انجمن متخصصین بیماری‌های گوارش و کبد گفت: کبد چرب متابولیک، درمان دارویی (بدان معنا که با مصرف یک یا چند دارو، بهبودی حاصل شود) ندارد. بیماران مبتلا به کبد چرب بالای ۴۰ سال می‌توانند برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی با نظر پزشک متخصص، تحت درمان با قرص‌های کاهش دهنده چربی خون (استاتین ها) قرار گیرند و همچنین روزانه یک عدد آسپرین (۸۰ میلی گرم) هم مصرف کنند.

بهترین درمان کبد چرب متابولیک

به گفته وی، بهترین درمان کبد چرب متابولیک، کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن در افراد چاق و دارای اضافه وزن، حفظ وزن مناسب بدن با انجام فعالیت بدنی منظم روزانه (۴۰ دقیقه ورزش روزانه که موجب تعریق شدید بدن شود یا ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط به شکل هفتگی و مستمر)، پرهیز از پرخوری، رژیم غذایی مناسب (خودداری از مصرف اسیدهای چرب اشباع و غذاهای فرآوری شده، پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار، قند ساده و شیرینی جات، مصرف کافی میوه و سبزیجات تازه) هستند.

کد خبر 649710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha