دیوید بنت، مرد آمریکایی که در یک عمل بی‌سابقه جراحی یک قلب خوک مهندسی ژنتیکی‌شده را دریافت کرده بود، پنج هفته پس از این عمل دچار رد پیوند نشده و رو به بهبود است.

Bennet

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی بنت که در ۷ ژانویه (۱۷دی) این قلب خوک تغییریافته را دریافت کرد، اکنون در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در حال بهبودی است.

دکتر محمد محی‌الدین، استاد جراحی و رئیس برنامه پیوند قلب از حیوانات در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند گفت: «قلب او به خوبی کار می‌کنند. ما از چندین متخصص قلب خواستیم او را معاینه کنند و آنها هیچ مشکلی را پیدا نکردند. قلب آنچنانکه باید با شدت منقبض می‌شود. هیچ نشانه‌ای از رد پیوند مشاهده نشده است.»

دریافت‌کننده قلب خوک پیوندی زنده و در حال بهبود است
دیوید بنت و پسرش (سمت راست) و دکتر محی‌الدین (سمت چپ)

بنت ۵۷ ساله اکنون می‌تواند در بسترش بنشیند و سرش را بالا نگهدارد تا فیزیوتراپی روی او انجام شود که به خودی خود نشانه خوبی است.

همچننی هیچ نشانه‌ای از عفونت قلب پیوندی هم مشاهده نشده است. آزمایش‌های اکوکاردیوگرافی هم نشان داد قلب جدید به درستی منقبض می‌شود و خون را پمپ می‌کند.

پزشکان می‌گویند قدم بعدی این است که پاهای بنت آنقدر قدرت پیدا کنند که او بتواند با استفاده از یک واکر راه برود. 

گروهی از پزشکان وضعیت او را زیر نظر دارند به این امید که او الگویی برای گیرندگان بعدی پیوندهای قلب باشد.

بنت دچار بیماری لاعلاج قلبی بود و چند مرکز او را واجد شرایط برای دریافت قلب انسانی ندانسته بودند.

قلب خوکی که به بنت پیوند شده است، طوری ویرایش ژنتیکی شده است که فاقد یک مولکول خاص قند در سلول‌هایش باشد که تصور می‌روند در رد اندام‌های پیوندی نقش دارد.

اندام‌های خوک برای پیوند به انسان‌ها مناسب شمرده می‌شوند، زیرا تقریبا به اندازه و شکل اندام‌های انسان هستند.

به گفته دکتر محی‌الدین، اطلاعات مربوط به این پیوند با سایر مراکز به اشتراک گذاشته می‌شود تا آنها هم بتوانند کارهای مشابهی در این زمینه انجام دهند.

در همین زمینه:

کد خبر 657779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • DE ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 7
    خاک بر سر علم ژنتیک که بخواد از یه حیوان کثیف که کمتر از مردار نیست کمک بگیره... حالا فکر کن این به اصطلاح علم رو به کشورهای مسلمان هر صادر کنن
  • کرمانشاهی IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    5 1
    درود بر دکتر محی الدین و همه دست اندر کاران اینشالله که همیشه سلامت باشند افتخار برای شما که خدمت به خلق خدا میکنید دست مریزاد عزیزان