همشهری آنلاین: مجری خط 6 مترو تهران گفت: بررسی‌ها و مطالعات شهر تهران نشان می‌دهد که این شهر به 8 خط متروی درون شهری و 4 خط بین شهری نیاز دارد که امیدورایم با فراهم شدن بستر توسعه خطوط مترو هرچه سریع تر شاهد احداث خطوط جدید و تکمیل خطوط در حال ساخت باشیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمد منتظری در نشست خبری حمل و نقل ریلی ایران گفت: با تکمیل خطوط مترو به شدت شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود و همچنین تردد از حومه شهر به وسیله خطوط بین شهری تسهیل می‌شود.

مجری خط 6 مترو تهران با اشاره به توسعه شمالی خط 1 و توسعه شرقی خط 2 مترو افزود: عملیات احداث 13 ایستگاه خط 3 مترو تهران حدفاصل راه آهن تا خیابان شهید بهشتی شروع شده است و این خط که از نوبنیاد آغاز می‌شود پس از عبور از خیابان‌های شهید بهشتی و ولیعصر(عج) به سمت راه آهن و اسلام شهر ادامه مسیر خواهد داد.

وی تصریح کرد: بخشی از خط 4 مترو تهران نیز که از افسریه آغاز با عبور از خیابان‌های پیروزی و انقلاب تا شهرک غرب ادامه می‌یابد، به بهره برداری رسیده و تا پایان سال شاهد افتتاح چند ایستگاه جدید از این خط خواهیم بود و در مجموع این خط زود تر از خط 3 تکمیل خواهد شد.

مدیر دفتر UITP (اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی) در ایران همچنین در مورد خط 6 مترو تهران افزود: خط 6 مترو که از شرق بزرگراه آزادگان آغاز و با عبور از خیابان خراسان، میدان خراسان، میدان شهدا، خیابان کاج ، بهار شیراز، میدان هفت تیر، میدان ولیعصر، پارک لاله، به سمت شهرک آزمایش، بلوار مرزداران و کن ادامه مسیر می‌دهد حدود 30  کیلومتر طول خواهد داشت و 30 ایستگاه برای آن در نظر گرفته شده است.

دکتر محمد منتظری با بیان اینکه 30 ایستگاه برای خط 6 متروی تهران در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: برای تامین بخشی از هزینه ساخت مترو احداث مجتمع‌های ایستگاهی در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا هم اکنون بخش خصوصی 400 میلیارد تومان برای ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی خط 1 و 2 مترو سرمایه گذاری کرده که مجتمع های ایستگاهی میدان امام خمینی، صادقیه، شهرری و شهید مدنی در دست احداث است.

وی همچنین از عقد قرارداد 300 میلیارد تومانی برای احداث مجتمع های ایستگاهی خط 6 مترو تهران خبر داد و اظهار کرد : مجتمع های ایستگاهی علاوه براینکه می‌توانند منبع درآمدی برای توسعه خطوط مترو باشند تا حد زیادی می‌توانند از سفرهای دورن شهری بکاهند و به مرور دارای ارزش افزوده شوند.

مجری خط 6 تاکید کرد: قطعه مرکز خط 6 مترو تهران تا انتهای سال 90 از میدان شهدا تا میدان ولیعصر(عج) به طول 7/6 بهره برداری خواهد رسید.

دبیر هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در مورد خط 7 مترو تهران نیز گفت: این خط نیز که از ورزشگاه تختی آغاز می‌شود با عبور از تقاطع بزرگراه آهنگ، بزرگراه نواب و چمران به سمت سعادت آباد ادامه مسیر می‌دهد و با حدود 30 کیلومتر طول، 30 ایستگاه خواهد داشت.

دکتر محمد منتظری با بیان اینکه هم اکنون بیش از 60 درصد از ساخت مترو و واگن‌ها کاملا به صورت داخلی صورت می‌گیرد گفت: تا 3 الی 4 سال آینده بیش از 85 درصد از کلیه عملیات‌های ساخت و بهره‌برداری در مترو بومی خواهد شد به جز بخش‌هایی که بومی شدن آن مقرون به صرفه نباشد مانند ساخت ترمز قطارها که تنها چند شرکت بزرگ تولید کننده در جهان دارند.

وی ادامه داد: پیشرفت ما در ساخت مترو به حدی بوده که کشورهایی مانند ونزوئلا، سوریه و الجزایر از ما درخواست  مشاوره و کمک‌رسانی برای ساخت خطوط متروشان را کرده‌اند.

دبیر هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در مورد ورود قطارهای جدید خطوط 1، 2 و 5 متر تهران گفت: قرارداد 455 واگن جدید در مجموع 65 قطار می شود برای خطوط 1 و 2 و 160 واگن دوطبقه 38 لوکوموتیو برای خط 5 منعقد شده که از اواخر سال جاری به مدت 2 سال شاهد ورود تدریجی این قطارها به خطوط خواهیم بود و به طبع مشکلات ناشی از فرسودگی ناوگان مانند تاخیرها از بین می رود.

کد خبر 66687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز