دولت جو بایدن در حال ارائه طرح کمک ۶ میلیارد دلاری برای نجات نیروگاه‌های اتمی کشور است. این طرح بر اهمیت انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی عاری از کربن تاکید دارد.

نیروگاه اتمی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، وزارت انرژی ایالات متحده  قبل از اعلام رسمی دولت، منحصرا به آسوشیتیدپرس گفته که این یک طرح اعتباری برای کمک به حوزه هسته‌ای غیر نظامی-تجاری است و هدف نجات مالکان یا اپراتورهای این صنعت از اضطراب ورشکستگی و .. است.

مالکان یا اپراتورهای رآکتورهای هسته‌ای که در آستانه تعطیلی هستند می‌توانند برای این برنامه مالی درخواست بدهند. در این میان اولویت با آن دسته مالکان یا اپراتورهایی است که پیش‌تر  ورشکستگی یا تعطیلی رآکتورهای اتمی‌شان را اعلام کرده بودند.

دور دوم تسهیلات اقتصادی برای تاسیساتی که از لحاظ اقتصادی در بیشترین  معرض خطر قرار دارند، باز خواهد شد. این اعتبارات درچارچوب همان برنامه تحول زیرساختی یک تریلیون دلاری بایدن است.

جنیفر گرنهولم، وزیر انرژی ایالات متحده می‌"وید، هم‌اکنون بیش از نیمی از منابع عاری از کربن تامین برق کشور از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود، به همین دلیل است که رییس‌جمهور بایدن به منظور رسیدن به اهداف انرژی پاک متعهد به حفظ و نجات رآکتورهای اتمی است.

دوازده رآکتور اتمی تجاری کشور در طول یک دهه گذشته بنابه دلایل اقتصادی پیش از تاریخ ابطال مجوزهای‌شان تعطیل شده‌اند. اصلی‌ترین دلیل تعطیلی زودهنگام، عدم توان رقابت با قیمت ارزان گاز در مقایسه با قمیت‌های بالای تعمیر و نگهداری رآکتورها بوده است.

بیشتر نیروگاه‌های اتمی ایالات متحده در بین دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ میلادی تاسیس شده‌اند و از این جهت تاسیسات فرسوده‌ای محسوب می‌شوند که هزینه نگهداری، تعمیر و سایر عملیات‌ها در آنها را مضاعف می‌کند. در حال حاضر تنها رآکتور اتمی در حال ساخت در ایالات متحده در ایالت جورجیا قرار دارد.

آخرین رآکتورهای تعطیل شده از جمله ایندین پوینت در نیویورک، پیلگریم در ماساچوست، فورت کالهم در نبراسکا و دوئن آرنولد در آیوا هستند. قیمت پایین گاز و افزایش هزینه‌های عملیات در نیروگاه‌های اتمی دلایل اصلی تعطیلی رآکتور ایندین پوینت نیویورک اعلام شده است.

مقامات نیویورک می‌گویند که تعطیل شدن نیروگاه اتمی در ۳۹ کیلومتری منهتن خطر  جدی را متوجه زندگی ساکنان میلیون‌ها نفری که در نزدیکی آن زندگی و کار  می‌کنند، می‌سازد.

اندرو گریفیت، دستیار موقت وزیر انرژی برای امور انرژی هسته‌ای می‌گوید که هرچقدر نیروگاه‌های اتمی زودتر از موعد باطل شدن گواهی فعالیت‌شان تعطیل شوند، رونق بیشتر سوخت‌های فسیلی و در نتیجه تولید بیشتر آلاینده‌ها را شاهد خواهیم بود.

ایالت کالیفرنیا نیز در حال تعطیل کردن آخرین نیروگاه اتمی خود تا سال ۲۰۲۵ است. مقامات در ایالت کالیفرنیا انتظار دارند که بتوانند سایر منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی باد، خورشید و یا منابع ذخیره‌سازی را جایگزین کنند. طرحی که تحقق آن در یک ایالت ۴۰ میلیون نفری با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

کد خبر 671246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha