میدان انقلاب خاستگاه علمی و رویدادهای فرهنگی متنوعی بوده و از روزگاران دور برای خودش بروبیایی داشته است. به طوریکه مورد توجه جهان پهلوان تختی بوده و او برای انجام کارهای مختلف راهی این محدوده از شهر می‌شده و حتی شیرینی خواستگاری‌اش را هم از قنادی در این میدان خریده است.

ميدان انقلاب

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی : میدان انقلاب تا زمان قاجاریه وجود نداشت و این محدوده نیز خارج از تهران قلمداد می‌شد تا اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساخت آن تکمیل و بعد از آن هم به این اسم نامیده شده است.

جهان پهلوان تختی شیرینی مورد علاقه‌اش را از کجا می‌خرید؟

نان خامه‌ای‌هایی که تختی از آن نمی‌گذشت

در قسمت جنوب‌شرقی میدان انقلاب، قنادی «سینا» راوی خوبی برای تاریخ خوانده و ناخوانده این محدوده است. این قنادی از سال‌ها پیش به نان‌خامه‌ای‌های خوشمزه‌اش به قول ما و به زبان مشهدی‌ها به «نارنجک» شهره است. خیلی‌ها به خاطر این قنادی از سراسر تهران به اینجا می‌آمدند و نان خامه‌ای می‌خریدند و در محله و پارک‌های زیبایش مثل پارک لاله و... چرخ می‌زدند و می‌رفتند.

قنادی سینا متعلق به «روح‌الله خان جیره‌بندی» بود و جهان پهلوان تختی هم از طرفداران نان‌خامه‌ای‌های اینجا بوده و بیشتر اوقات برای خرید شیرینی به این قنادی می‌آمد. در خاطراتش آمده که با یک جعبه از همین شیرینی به خواستگاری‌ همسرش رفته است. این قنادی هنوز هم پابرجا و همچنان به فروش نان‌خامه‌ای‌های خوشمزه مشغول است.

ردپای تختی را در این محله چند مغازه آن طرف‌تر در مغازه لباس‌فروشی تشکری هم می‌توان دید. جهان‌ پهلوان لباس‌هایش را از آنجا می‌خرید. دیگر اثری از این مغازه باقی نمانده است.

کمی دورتر از میدان انقلاب در خیابان طالقانی، خیابان موازی با انقلاب هم هتل اطلس پاتوق تختی و محل برگزاری جلساتش با بزرگان کشتی بوده و حتی آخرین روزهای زندگی او هم در این هتل گذشته است.

جهان پهلوان تختی شیرینی مورد علاقه‌اش را از کجا می‌خرید؟

همه جذابیت‌های یک میدان

نه فقط پایتخت‌نشینان که تقریباً همه کسانی که گذرشان به تهران افتاده، یک جورهایی زندگی‌شان به میدان انقلاب وصل و خیلی از نیازهایشان در آنجا برطرف شده است.   کتاب‌فروشی‌های این خیابان، وجود سینماهای متعدد، کافه‌کتاب‌ها، شیرینی‌فروشی‌های کوچک و بزرگ و ... همه نشان از هویت و اصالت تهران در این محدوده دارد. برای بسیاری هم نوستالژی‌های نوجوانی و جوانی‌شان در این میدان رقم خورده و حضور دانشگاه تهران بزرگ‌ترین و برترین دانشگاه ایران و در برخی سطوح، جهان، چندین امتیاز بر امتیازات این میدان و محله‌های اطراف افزوده است.

دانشگاهی که در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی مرکز ثقل فعالیت‌های انقلابی بوده و تقریباً بیشتر تحولات آن دوره به‌واسطه وجود این دانشگاه در میدان انقلاب و اطراف اینجا شکل گرفته است.

کد خبر 671902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قدیمی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    3 2
    قبل از انقلاب این میدان به نام میدان مجسمه و سپس ۲۴ اسفند و بعد از انقلاب به نام میدان انقلاب نامگذاری شد در حدود هفتاد سال قبل در ضلع شمال غربی میدان شرکت اتو توکل قرار داشت که با ۱۰ ریال یا یک تومان مسافر به کرج می برد. ضمنا در آن زمان کافه قنادی نوبخت در خیابان جمهوری ( نادری سابق) مابین میدان مخبرالدوله و میدان بهارستان بهترین نان خامه ای تهران را همراه با یک لیوان آب انار عرضه میکرد.
  • حسين IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 1
    قنادي هاي زيادي در تهران آن زمان فعال بوده ولي اينجا گفته شده كدام قنادي بوده كه نان خامه اي هايش خوشمزه بوده و مورد علاقه آقاتختي لپ كلام و خوب عرضه كرده
  • مهدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 1
    خوب بود ولی چرا اینقد کوتاه
    • Alirad US ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      7 1
      قرار بود رمان بنویسن؟؟ !! خبر در حد همون شیرینی فروشی هم کافی بود ملت خودشون میدان انقلاب رو میشناسند
  • حسن زاده IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 0
    در قسمت شمال شرقی میدان دز دهه چهل دندانپزشکی ارمنی به نام دکتر الکسی بود که کارش واقعا عالی و از فقرا اصلا پولی نمی گرفت.
    • سيمين IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      1 0
      ممنون اطلاعات بيشترش توو گوگل هست يا نه