مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت نامناسب پسماندهای بیمارستانی می‌تواند موجب گسترش بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند ایدز، هپاتیت‌های B ,C از طریق زخم‌های حاصل از پسماندهای تیز و برنده شود، گفت: روزانه ۱۱۰ تن پسماند بیمارستانی در تهران تولید می‌شود.

زباله بیمارستانی

به گزارش همشهری آنلاین، شینا انصاری در وبینار نقش مدیریت بهینه پسماندها در ارتقاء سلامت و بهداشت گفت: طبق قانون و آیین نامه‌های اجرایی شهرداری باید پس از تبدیل این پسماندها به پسماندهای عادی آنها را جمع آوری کند اما هم اکنون اینگونه نیست.

او با بیان اینکه بخش اعظم پسماندهایی که در مراکز بزرگ و کوچک واحدهای درمانی تولید می‌شوند، در گروه پسماندهای خطرناک طبقه بندی می‌شوند و انجام کنترل‌های لازم و مدیریت صحیح و هوشمندانه آنها اهمیت دارد، گفت:عوامل شیمیایی و فلزات سنگین مانند جیوه، برم و نقره که در برخی تجهیزات پزشکی وجود دارد، تا مدت‌های زیادی در طبیعت باقی می‌ماند.

انصاری اظهار داشت: بیمارستان‌های کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید پسماندهای پزشکی، روزانه ۴۰۰ تن پسماند تولید می‌کنند، که این آمار در شهر تهران در دوره کرونا بالغ بر ۱۱۰ تن در روز بوده است. بخشی از این پسماندها پسماندهای خطرناکی هستند که در صورت اعمال نامناسب مدیریت، مخاطرات زیادی برای محیط زیست، بهداشت محیط و سلامتی شهروندان ایجاد می کنند.

او افزود: در مرحله پایش پسماندهای پزشکی، طبق قانون، تولیدکنندگان پسماند پزشکی موظف‌اند پسماندهای تولیدی خود را شناسایی و آمار تولید را به تفکیک ۴ دسته اصلی یعنی   «عفونی»، «تیز و برنده»، «شیمیایی - دارویی» و «عادی» به صورت روزانه ثبت کنند.

زمان نگهداری موقت پسماندهای عفونی

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد: موضوع بعدی نگهداری این پسماندها در مراکز درمانی در اتاق مبرد و همچنین مدت زمان نگهداری پسماند است که در صورت نبود وجود سیستم خنک کننده، زمان نگهداری موقت پسماندهای عفونی یعنی فاصله زمانی بین تولید و ضدعفونی شدن در شرایط آب و هوای گرم ۲۴ ساعت و سرد ۴۸ ساعت است.

او درباره پسماندهای صنعتی نیز گفت: علاوه بر مساله پسماندهای ویژه پزشکی، مساله دیگر پسماندهای ویژه صنعتی است که لازم است با توجه به خطرات جدی این دسته از پسماندها از جمله پسماندهای برق و الکترونیک و پسماندهای حاوی جیوه و الزام جایگزینی لامپ‌ها و تجهیزات پزشکی دارای جیوه با انواع فاقد جیوه، با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون میناماتا برای مدیریت آنها هم اقدامی اثرگذار از جانب متولیان انجام شود

کد خبر 675778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha