دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
۳۵ نفر

فاز نخست پایانه جدید شرق تهران در صورت تأمین اعتبار و نقدینگی تا پایان سال راه‌اندازی و این مجموعه به ایستگاه مترو تجهیز می‌شود.

پايانه شرق

همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: ساخت پایانه جدید شرق در اراضی مجاور بزرگراه شهید یاسینی بیش از ۲ دهه قدمت دارد و عملیات عمرانی آن هم از سالها پیش آغاز و سرانجام بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در دوره مدیریت فعلی شهر تعیین تکلیف شده است. «محمدهادی علی احمدی» شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «زمانی که مدیریت شهری جدید فعالیت خود را آغاز کرد، تهران با پروژه‌های شهری نیمه‌کاره مواجه بود و براساس تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده از سوی شهردار تهران اولویت برنامه‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار گرفت که پایانه شرق هم یکی از آنها بود. پیرو دستور شهردار محترم تهران فاز نخست پایانه جدید شرق در صورت تأمین اعتبار و نقدینگی تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.»

۴سال رهاشدگی و ۲۳۵ میلیارد ضرر به شهر

مطالعات مرحله اولیه این پایانه سال ۱۳۷۱ شروع شد و سال ۱۳۸۰عملیات آماده‌سازی محوطه آن آغاز و در سال ۱۳۸۴ به اتمام رسیده است. این میان تا سال ۱۳۹۶ هم این طرح ۹۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما بعد از آن بدون استفاده رها شده است. به طوریکه شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «از دهه ۱۳۷۰ راه‌اندازی پایانه جدید شرق تهران مدنظر قرار گرفته و حدود ۳۰ هکتار زمین برای این مسأله اختصاص یافته بودکه ۱۳.۵ هکتار آغاز کار آن تا سال۱۳۹۲ اجرایی و تا سال ۱۳۹۶ برخی از سازه‌ها برای این پایانه ساخته شد و با ۹۴ درصد پیشرفت تحویل مدیریت شهری سابق شد ولی متأسفانه این پروژه طی ۴ سال گذشته دلیل بی‌توجهی کامل رهاشده و شاهد حضور سگ‌های ولگرد و سرقت تجهیزات و در مجموع ۱۰درصد پیشرفت منفی بودیم.»

او تأکید می‌کند: «درحالیکه این پروژه که می‌توانست آن زمان با ۱۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد، اکنون برای فاز نخست ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد ولی با این وجود شهردار فعلی تهران با کرات اعلام کرد که باید پروژه‌های نیمه‌کاره تکمیل شود و ما اهتمام لازم را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم. بر همین اساس در بودجه ۱۴۰۱ اعتباری برای ۱۰ پروژه اولویت‌دار تهران اختصاص داده شد که بخشی از این اعتبار برای پایانه جدید شرق بوده است.»

مترو به سرخه‌حصار می‌رسد

دسترسی به پایانه با مترو

این پایانه از نمای بالا به شکل یک پرنده طراحی شده و قرار است در ۳ فاز به بهره‌برداری برسد. شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «در حال حاضر ۱۰۸ میلیارد تومان سازمان پایانه‌ها برای این پروژه در اختیار دارد و به مرور قرار است به این اعتبار افزوده شود تا مشکل بودجه‌ای نداشته باشیم. البته بدین منظور ۲۵۰ میلیارد نقدینگی لازم است تا بتوان خریدهایی مانند تجهیزات پله‌برقی، تابلو و انشعابات را انجام داد که معاون مالی شهردار در حال چاره‌اندیشی است تا تزریق نقدینگی برای فاز نخست بهره‌برداری انجام گیرد. پایانه فعلی شرق کم کم تخلیه و پایانه جدید با بیش از سه برابر ظرفیت قبلی به کار گرفته خواهدشد و این مسأله علاوه بر کاهش بار ترافیکی در منطقه تسهیل در عبور و مرور را به همراه خواهد داشت.»

یکی از ویژگی‌های مجموعه جدید، دسترسی به آن از طریق خط مترو است که علی احمدی دراین‌باره تأکید می‌کند: «همچنین ایستگاه مترو پایانه مسأله اول است که از انتهای خط ۲ تا این پایانه حدود ۴ کیلومتر است و حدود ۵۰۰ متر از تونل آن در گذشته کار شده تا از ایستگاه فرهنگسرا به اینجا و بعد از آن به بیمارستان دکتر لواسانی برسد؛ همچنین ایستگاه متروی پایانه جدید شرق، مبدا متروی تهران - پردیس می‌شود و محل مراجعات مردم خواهد شد، بنابراین طی سال‌های آینده محل سفرهای متعدد مردم می‌شود.»

مترو به سرخه‌حصار می‌رسد

پل طبیعت و اجرای ۳۰ پروژه خاص

بوستان جنگلی سرخه‌حصار با حدود ۶۰۰ هکتار وسعت در شرقی‌ترین بخش پایتخت با آغاز فعالیت پایانه جدید شرق دستخوش تغییرات شده و بیش از پیش رونق خواهد گرفت. شهردار منطقه ۱۳ با تأکید بر این موضوع، می‌افزاید: «فضای تفریحی و گردشگری در این بوستان با سرمایه‌گذاری شهرداری توسعه می‌یابد و ۳۰ پروژه بزرگ را برای این بوستان در نظر داریم البته تکمیل پروژه‌های نیمه‌ تمام هم در دستور کار است و تابستان فراخوان جذب سرمایه‌گذار منتشر می‌شود. راه‌اندازی پلی مشابه پل طبیعت در سرخه‌حصار در صورت دریافت مجوزها یا افتتاح بوستان پرندگان از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود.»

مترو به سرخه‌حصار می‌رسد

افزایش ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی شرق پایتخت

پایانه‌های مسافربری زیرنظر سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران فعالیت دارند که «مهدی وحدت‌کار» مدیرعامل این سازمان درباره پایانه جدید شرق معتقد است: «به طور کلی دو دیدگاه برای راه‌اندازی پایانه از نظر کارشناسان حمل ونقل وجود دارد یکی اینکه آیا پایانه‌ها باید در شهرها باشد و اتوبوس‌ها با جمعیت آن وارد شهر شوند و دیگر اینکه آیا پایانه‌ها باید در بیرون از شهر و حداقل نیم‌ساعت فاصله تا مرکز شهر داشته باشند. دسترسی‌پذیری این شهروندان به پایانه‌ها اصل مهمی است که در زمینه راه‌اندازی پایانه شرق در نظر گرفته شده و علاوه بر ایستگاه مترو راه‌اندازی ایستگاه و پایانه اتوبوس و تاکسی هم پیش‌بینی شده است تا تردد شهروندان از طریق این پایانه جدید به نقاط مختلف شهر تسهیل شود.»

او می‌افزاید: «برنامه‌ها برای راه‌اندازی فاز نخست این پایانه در حال اجرا است و ان‌شاءالله تا پایان سال شاهد افتتاح رسمی فاز نخست این پایانه خواهیم بود. پایانه جدید شرق تهران از لحاظ وجه اقتصادی و گردشگری نیز بسیار حائز اهمیت بوده و ‌مطالعات ترافیکی به صورت کامل برای راه‌اندازی این پایانه در نظر گرفته شده است. این میان چندین پروژه تحولی این سازمان برای شهر تهران مدنظر دارد که افتتاح و راه‌اندازی پایانه جدید شرق، راه‌اندازی بندر خشک، ‌توسعه و ساماندهی پارک‌سوارها، پیاده‌سازی مدل هوشمند مدیریت پایانه‌ها در حوزه بار و مسافر از جمله این برنامه‌های تحولی است.»

وحدت‌کار تأکید می‌کند: «راه‌اندازی پایانه جدید شرق پتانسیل بالقوه و فرصت خوبی برای تجار و صاحبان کسب و کار خواهد بود و ان‌شاءالله شاهد ایجاد تغییر و تحولات جدی برای تبدیل شرق تهران به قطب گردشگری ویژه در امسال خواهیم شد چرا که ویژگی‌های لازم را به لحاظ اقلیم، ارتفاع، جمعیت و ... شرق تهران دارد ولی متأسفانه در سال‌های گذشته به لحاظ گردشگری، تفریحی، اقتصادی و تجاری شرق تهران نسبت به غرب پایتخت دچار نوعی فقر بوده و اکثر مال‌ها و هایپرمارکت‌ها در غرب تهران راه‌اندازی شده‌است.»

فاز نخست پایانه جدید شرق تهران در صورت تأمین اعتبار و نقدینگی تا پایان امسال راه‌اندازی و این مجموعه به ایستگاه مترو تجهیز می‌شود.

مترو به سرخه‌حصار می‌رسد

کد خبر 679688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    5 2
    چرا هنو افتتاح نشده،همه جا تابلوی ترمینال شرق زدند؟!باعث گمراهییه از دو سال قبل
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    22 1
    کاش مترو زودتر به پردیس برسه
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    18 1
    ما سالهاست برای افزایش ایستگاه های مترو منتظریم با این کرایه های گران