شواهدی از ساخت و ساز ها پیرامون تنها سایت اتمی کره شمالی به دست آمده که نشان ‌دهنده احتمال خیز این کشور برای آزمایش یک بمب اتمی دیگر از سال ۲۰۱۷ بدین سو است.

وندی شرمن نگران

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، وندی شررمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته که اگر کره شمالی آزمایش بمب اتمی دیگری انجام دهد، ایالات متحده، کره شمالی و جهان پاسخ بسیار قوی و روشنی را خواهد داد.

وندی شرمن در یک نشست مطبوعاتی بعد از گفتگو با چو هیون دانگ، همتای کره جنوبی خود تاکید کرد که هرگونه آزمایش بمب اتمی از سوی کره شمالی ناقض قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود و پاسخ سریع و قاطع آمریکا، ژاپن و کره جنوبی و همینطور جهان را در پی خواهد داشت. شرمن همینطور از تداوم گفتگوهای سه جانبه (آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) و آمادگی برای هر گونه اقدام خبر داد.

اظهارات شرمن بعد از رد و بدل شدن نمایش‌های آتشین در شبه جزیره کره اتفاق می‌افتد. آمریکا و کره جنوبی اویل روز دوشنبه هشت موشک زمین به زمین را در سواحل شرقی کره جنوبی در پاسخ به پرتاب چندین موشک بالستیک کوتاه‌برد کره شمالی روز یک‌شنبه  انجام داده‌اند.

مقامات آمریکایی و کره جنوبی در کنار کارشناسان کره شمالی از رصد ساخت و سازهای در تنها سایت اتمی کشور، پونگیه- ری(Punggye-ri) خبر داده‌اند. این تصویری بیم‌آفرین از انجام یک آزمایش بمب اتمی دیگر توسط کره شمالی محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۷ تا به الان انجام نشده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که  ساخت و ساز های ساختمانی در اطراف  مرکز علمی و تحقیقات اتمی یونگ‌بیون کره شمالی در حال پیشرفت است.

کره شمالی بعد از مدت‌ها از شروع همه‌گیری که مدت‌ها کشور خود را مصون نشان می‌داد حالا به طور رسمی درگیر شدن با این همه‌گیری را  اعلام کرده و طبق آخرین آمار مجموعا  ۴,۱۹۸,۸۹۰ نفر را با علائم تب مشکوک به کرونا  اعلام کرده است. کره شمالی تعداد کل افراد مثبت تست کرونا را تایید نکرده و به نظر کارشناسان ارقام اعلام شده کمتر از آمار های ارائه شده است. در همین زمینه واشنگتن و سئول به پیونگ یانگ پیشنهادات کمک‌هایی را داده‌اند که به هرحال همه آنها رد شده است.

در نهایت شرمن ابراز امیدواری کرده که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با پذیرش کمک‌ها برای کمک به شهروندان خودش در این شرایط همه‌گیری که همه جهان از جمله آمریکا و متحدان با آن درگیر هستند، به جای اقدامات تحریک‌آمیز به میز مذاکره بازگردد.

کد خبر 681585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha