لازم است دروازه‌بانی خبر با هدف کنترل و مقابله با بمباران اخبار منفی و التهاب آور جدی گرفته شود.

شينزو آبه

سپهر خلجی - مدرس دانشگاه و کارشناس رسانه: روایت اول: آبه شینزو نخست وزیر پیشین ژاپن در یک حادثه تروریستی جان باخت. آنچه از تصاویر رسمی و حاشیه‌ای این حادثه منتشر شده عمدتاً نماهای با فاصله و بدون انتشار تصاویر تأثرآور از جسد خونین آبه و اعمال شدید «مدیریت تصویر» بر این حادثه تلخ به منظور رعایت روان اجتماعی شهروندان ژاپنی بود.

حدود یکماه قبل نیز یک حادثه تروریستی در ایالت تگزاس آمریکا رخ داد و یک تروریست با حمله به یک مدرسه بیش از بیست تن از دانش‌آموزان و مربیان را به ضرب گلوله کشت اما حتی یک فریم تصویر از جان باختگان این حادثه و اجساد خونین آنان منتشر نشد. آنچه از این حادثه منتشر شد صرفاً تصاویر با نماهای باز و با فاصله از محل رویداد و انتشار تصاویری از خانواده جان باختگان بود.

روایت دوم: در ماه‌های اخیر در ایران مواردی از حوادث تلخ روی داده است. از ترور شهید صیاد خدایی درب منزل و شهادت مأمور فراجا در شیراز به دست یکی از اشرار تا حادثه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان که در همه این موارد رسانه‌های رسمی و بویژه شهروند خبرنگاران موبایل به دست در انتشار تصاویر تلخ و تأثرآور از این حوادث شامل جسد خونین شهید صیاد خدایی در خودرو و در مقابل دیدگان همسر و مادر و یا انتشار تصاویری از سربریدن مأمور فراجا و یا تصاویر له شده‌ جانباختگان متروپل و بیان اخبار عریان از حوادث و انتشار روایت‌های تأثرآور گوی سبقت را از هم ربودند.

موارد قابل توجهی از این دست و در هنگام وقوع حوادثی که افکار عمومی را متأثر و روان اجتماعی را دچار تشویش و التهاب کرده و به فضای عمومی کشور پالس ناامنی می‌دهد امکان بررسی دارد که چرا هیچ قانون و ضابطه‌ای در روایتگری بحران در رسانه‌های رسمی و اجتماعی در ایران وجود ندارد؟ مسئول این بی‌نظمی در شرایط بحران کجاست و چه نهادی مسئولیت نظارت و کنترل بر آن را دارد؟

به نظر می‌رسد لازم است دروازه‌بانی خبر با هدف کنترل و مقابله با بمباران اخبار منفی و التهاب آور جدی گرفته شود. باید سپری برای محافظت از افکار عمومی بی‌دفاع جامعه ایرانی ایجاد شود. نباید از اعمال دروازه‌بانی اخبار بیم داشته باشیم این یک رویه معمول در همه جوامع پیشرفته است.

ضروری است نهادهای مسئول از جمله مجلس شورای اسلامی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و سایر نهادهای متولی با قدرت و به منظور تأمین امنیت روانی جامعه به وظایف خود عمل کنند. نباید گذاشت روان اجتماعی به دلیل رها شدگی فضای رسانه‌ای دچار آسیب شود.

کد خبر 689195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha