مدیرعامل شرکت مترو گفت: شهرداری تهران به دنبال ایجاد تامین مالی است تا بتواند طرح توسعه ۲۰ ساله مترو را در ۵ سال به اتمام برساند و از طرفی چنانچه قطار ملی تأیید بین‌المللی را تا سه ماه آینده دریافت کند، تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

مترو

مسعود درستی در گفتگو با همشهری آنلاین، رسیدن به چشم انداز ۲۰ ساله مترو در ۵ سال را منوط به تأمین منابع مالی شهرداری عنوان کرد و گفت:‌ برای آنکه بتوانیم در ۵ سال به طرح توسعه ۲۰ ساله مترو دست پیدا کنیم، ۲ مسئله در توان مالی و توان اجرایی مهم است. در حوزه توان اجرایی با توجه به رشد مهندسی، رشد تجهیزات و تولیدات داخلی در امر قطعات، این امکان وجود دارد اما به لحاظ توان مالی مقداری بحث متفاوت است. شهردار تهران از ۴ ماه گذشته تا به امروز عنوان کرده که باید خرج مترو را از شهرداری جدا کرد، این نگاه درست است، چون شهرداری به دلیل بالا بودن هزینه‌ پروژه‌های مترو  به دنبال راهکار و ایده‌هایی برای تأمین مالی هزینه‌هاست تا بتواند خطوط ۴ گانه جدید را تا ۵ سال آینده به نتیجه خوبی برساند.

او افزود: چنانچه تأمین مالی صورت بگیرد ساخت ۴ خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ در اسرع زمان انجام خواهد شد، با افزایش ۱۵۳ ایستگاه در این ۴ خط، تعداد ایستگاه‌ها دو برابر  می‌شود و امیدواریم افق بیست ساله تهران را در ۵ سال به سرانجام  برسانیم.

درستی درخصوص خطوط ۷ گانه قبلی که به بهره‌برداری رسیده‌اند و اکنون نیاز به نگهداشت و توسعه دارند، گفت: تهران از همه پهنه‌های جنوب، شرق و غرب توسعه یافته و طراحی خطوط ۷ گانه بر حسب نیاز سال‌های گذشته بود و اکنون ضمن رفع نواقص خطوط، ایستگاه‌ها و سایر موارد ایمنی خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ باید برای افزایش دسترسی‌های شهری، خطوط توسعه پیدا کنند.

ساخت ۴ خط مترو در ۵ سال آینده منوط به تأمین مالی |  قطار ملی در انتظار تأیید بین‌المللی است

آغاز تولید انبوه قطار ملی با دریافت تاییدات بین‌المللی

مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه تا ۳ ماه دیگر قطار ملی تأییدیه بین المللی را دریافت می‌کند، اظهار داشت: افتخار ما در مترو است که توانسته‌ایم قطار ملی بسازیم. اکنون این قطار در حال پایش بین‌المللی است و تاکنون تاییدیه لازم را گرفته است و تا سه ماه آینده مرحله پایش بین‌المللی به پایان می‌رسد. در صورت دریافت تأییدیه بین‌المللی، تولید انبوه قطار ملی و واگن‌ها را در داخل  کشور آغاز خواهیم کرد. همه تست‌های بین‌المللی در رابطه قطار ملی انجام شده و ماه گذشته تست گرم این قطار روی ریل با موفقیت ثبت شد، این نشان می‌دهد این قطار به زودی روی ریل به حرکت می‌افتد. توجه داشته باشید، در سطح دنیا معدود کشور و کمپانی‌هایی می‌توانند واگن تولید کنند، مترو ایران نیز بعد از ۳۰ سال فعالیت به تولید قطار و واگن رسیده است.

او در ادامه به پیشرفت مترو در حوزه تجهیزات و مخابرات اشاره کرد و گفت:‌ امروز می‌توانیم مترو تهران را در سطح کشور جزو بهترین مجموعه‌های عمرانی معرفی کنیم. چون این شرکت فعالیتش را  ۳۰ سال پیش از صفر شروع کرد و امروز در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. ۳۰ سال پیش وقتی مترو فعالیتش را آغاز کرد تنها یکسری نقشه و طراحی خطوط ‌مترو از فرانسوی‌ها به جا مانده بود اما اکنون در حوزه مهندسی، ساخت و عمرانی، تجهیزات مخابراتی و سیگنالینگ به رشد قابل قبولی رسیده‌ایم به گونه‌ای که دیگر ریل، فن‌های‌غول‌پیکر، پله‌برقی، آسانسور و خیلی موارد دیگر را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و مهندسان داخلی تولید می‌کنیم. مهم است که شهروندان بدانند در بخش امور عمرانی به طور کامل به تسلط صد در صدی رسیده‌ایم و هیچ وابستگی به کشورهای دیگر نداریم.

کد خبر 693271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امحمید سرلک IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    از اطلاع رسانی شما و پوشش چنین خبرهایی خیلی ممنونم و امیدوارم شاهد پیشرفتهای روز افزون باشیم....