تحقیقاتی به تازگی در ژاپن منتشر شده است که نشان می‌دهد اتانول می‌تواند گیاهان در معرض کم‌آبی شدید را تا دو هفنه زنده نگه دارد.

گیاه

به گزارش همشهری آنلاین، در مواقع خشکسالی و کمبود آب، متعاقبا بازده و کیفیت محصولات کشاورزی هم افت شدیدی پیدا می‌کنند و حتی جوامع بشری را با تهدید امنیت غذایی مواجه می‌سازند. پرسش دانشمندان که آنها را به تحقیقی جدید انداخت، این بود: آیا روشی وجود دارد گیاهان را در مواقع کم آبی شدید از خشک شدن و نابودی نجات داد؟

تحقیقاتی بسیار جدیدی از مرکز علوم منابع پایدار RIKEN ژاپن که مورخ ۲۵ اوت (۳ شهریور) در نشریه علمی Plant and Cell Physiology منتشر شده است، ادعا می‌کند که اتانول (الکل) می‌تواند به طرز چشمگیری گیاهان در معرض نابودی ناشی از خشکسالی و کم‌آبی شدید را نجات دهد.

سکی موتوآکی، مسئول این پروژه می‌گوید که اتانول می‌تواند گیاهان را حتی تا دو هفته بدون آب زنده نگه دارد. طبق این مطالعه، گیاهان زمانی که از آب محروم شوند، به طور طبیعی اتانول تولید می‌کنند.

موتوآکی به سی‌ان‌ان در این زمینه گفته است: «در فرآیند تحقیق ترکیباتی که گیاهان را در برابر تنش مقاوم می‌کنند، به این کشف جدید رسیدند.»

در این پژوهش، محققان در مرحله نخست، گیاهان را با میزان کافی آبیاری کردند. در فرآیند بعدی، خاک را به مدت سه روز با اتانول پیش تصفیه و سپس گیاهان را به مدت دو هفته از آب محروم کردند. نتایج شگفت انگیز بود؛ حدود ۷۵ درصد از گیاهان گندم و برنج پس از آبیاری مجدد با اتانول باقی ماندند، در حالی ‌که فقط کمتر از ۵ درصد از گیاهان تیمار نشده دوام آوردند.

بیشتر بخوانید:

موتوآکی با توجه به نتایج پژوهش می‌گوید: «ما دریافتیم که مراقبت از محصولات معمولی مانند گندم و برنج با اتانول اگزوژن می‌تواند تولید آنها را در طول خشکسالی افزایش دهد. با الهام از گیاه رشادی گوش‌موشی به نام علمی آرابیدوپسیس، احتمالاً این دوام آوردن ناشی از تغییرات در پروفایل‌های متابولومیک و ترنسکریپتومی که وظیفه‌شان تنظیم پاسخ گیاه به تنش خشکی است، انجام می‌شود.»

موتواکی همچینن در خصوص مزایای این کشف جدید اضافه می‌کند که این روشی ارزان و آسان برای افزایش عملکرد محصول در زمانی خشکسالی و کم‌آبی شدید است و دیگر از روش‌های اصلاح ژنیتکی بحث‌برانگیز و پرهزینه و البته زمان‌بر بی‌نیاز می‌شویم.

کد خبر 700857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha