همشهری‌آنلاین: مسوول‌ سایت تهران‌ مسابقات منطقه‌یی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM از راهیابی سه تیم ایرانی به رقابت‌های نهایی مسابقات برنامه‌نویسی دانشجویی 2009 در سوئد خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد قدسی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مسوول‌ برگزاری‌ مسابقات منطقه‌یی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM با اعلام این مطلب گفت: تیمی از دانشگاه صنعتی شریف، تیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و احتمالا یک تیم از دانشگاه علم و صنعت ایران به ترتیب با کسب رتبه‌های اول، ششم و هفتم به همراه تنها تیم خارجی شرکت‌کننده در مسابقات که موفق به کسب رتبه سوم شده به مسابقات جهانی که اوایل سال آینده در سوئد برگزار می‌شود، راه یافتند.

وی تصریح کرد: در این مسابقات تیمی از دانشگاه صنعتی شریف با حل 9 مساله از 10 مساله داده شده حائز اول شد، تیمی دیگر از دانشگاه صنعتی شریف با حل هشت مساله رتبه دوم را کسب کرد و تیم دانشگاه ساتیامو ژاپن با حل 7 مساله سوم شد. یک تیم دیگر از دانشگاه صنعتی شریف هم با حل 6 مساله مقام چهارم و یک تیم دیگر از دانشگاه شریف رتبه پنجم را کسب کردند و تیم‌هایی از دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران نیز به ترتیب حائز رتبه‌های ششم و هفتم شدند که با توجه به مقررات مسابقات که براساس آن از هر دانشگاه تنها یک تیم به مرحله جهانی راه می‌یابد، احتمالا سه تیم از دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت به همراه تیم ژاپنی به مرحله نهایی مسابقات راه می‌یابند.

قدسی درباره نحوه برگزاری مسابقات امسال گفت: در این دوره از مسابقات که روز جمعه - ششم دی ماه - با حضور 108 تیم سه نفره از 53 دانشگاه سراسر کشور و یک تیم از کشور ژاپن برگزار شد، شرکت‌کنندگان طی پنج ساعت در حل 10 مساله رقابت کردند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان، مسایل را پس از حل به صورت یک برنامه رایانه‌یی بر روی شبکه اختصاصی به داوران ارائه کرده و داوران پس از ارزیابی در صورت درستی برنامه امتیاز مربوطه را به آنان داده و در صورت نادرست بودن شانس تصحیح و بازسازی برنامه با جریمه به تیم مربوطه داده می‌شد، سپس تیم‌ها بر اساس تعداد مسایل حل شده و جرایم مربوطه به ترتیب فضلی رتبه بندی شدند.

قدسی، هدف از برگزاری این مسابقات را ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های خلاقانه و تشویق آنان جهت دستیابی به مهارت‌های پیشرفته در زمینه‌ برنامه‌نویسی رایانه عنوان و اظهار کرد: مسابقه برنامه نویسی دانشجویی توسط انجمن بین‌المللی ماشین‌های محاسباتی (ACM) که معتبرترین انجمن علوم کامپیوتر در سطح جهان است، همه ساله به صورت دو مرحله‌یی برگزار می‌شود.

در مرحله مقدماتی که در مناطق مختلف جهان برگزار می‌شود، چند هزار تیم از دانشگاههای مختلف به رقابت می‌پردازند و از هر منطقه چند تیم برتر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند

کد خبر 71549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز