گروه اقتصادی: نزدیک به یک ماه و نیم از مصوبه هیأت دولت مبنی بر تغییر ساعت بانک‌ها در تهران و شهرستان‌ها می‌گذرد

در این مدت افزایش شلوغی بانک‌ها به علت تغییر ساعت و کاهش زمان کاری آنها و در نتیجه افزایش نارضایتی مراجعه‌کنندگان، هدف اصلی طرح را که کاهش بار ترافیکی صبح در تهران بوده است، تحت تاثیر قرار داده است.
یکی از موارد مهم و مشهود در مدت اجرای طرح موقت تغییر ساعت بانک‌ها صف کشیدن مردم پیش از ساعت 9 و آغاز به کار بانک‌ها در جلوی شعب است. همین امر موجب شده است برخی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، تغییرات اخیر در ساعت کار بانک‌ها را عاملی برای هدر رفتن وقت و عدم استفاده اقتصادی از زمان بدانند و نسبت به ساعت جدید کار بانک‌ها ابراز نارضایتی کنند و خواستار تجدید نظر در ساعت کار بانک‌ها و بازگشت شروع و خاتمه کار بانک‌ها به ساعت قبلی شوند. این امر حتی موجب شده است در برخی مناطق و استان‌های کشور ساعت کار بانک‌ها بنا بر دستور استانداری‌ها مجدداً تغییر کند.
صف جلوی بانک‌ها قبل از ساعت 9 صبح به‌ویژه در روزهای پایانی مهرماه و روزهای اولیه آبان‌ماه که حقوق‌بگیران برای دریافت حقوق به بانک‌ها مراجعه می‌کند طولانی‌تر و متراکم‌تر شده و به همین نسبت مشکلات برای ورود به بانک، هجوم به سمت باجه‌ها، بگومگوی مشتریان در صف و ناهنجاری‌های دیگر نیز در این روزها افزایش یافت.
به گزارش همشهری، کارکنان بانک‌ها معتقدند آنچه موجب شلوغی بیش از حد شعب در ساعات آغازین کار آنها می شود، کاهش مدت زمان فعالیت بانک‌هاست، چرا که با تغییر ساعت کار بانک‌ها از 7 صبح تا 16 بعدازظهر به 9 صبح تا 15 عملاً سه ساعت از زمان فعالیت کارمندان بانک‌ها کاسته و کارمندان شعب با تراکم کار و مراجعه‌کنندگان روبه‌رو می‌شوند که این امر موجب افزایش فشار به کارکنان بانک‌ها و شلوغی شعب می‌شود.
به عنوان مثال، یکی از شعبات بانک‌ها در خیابان طالقانی که تا پیش از تغییر ساعت بانک‌ها جزو شعب خلوت محسوب می‌شد و در تمام طول روز کار مراجعه‌کنندگان سریعاً راه‌اندازی می‌شد، طی یک ماه اخیر شاهد شلوغی شدید و تراکم مراجعه‌کنندگان شده است.یکی از کارمندان یک شعبه بانک دولتی مشکل بزرگ کارمندان بانک را از دست دادن اضافه کار عنوان می‌کند و می‌گوید: در گذشته زمانی که ساعت کار بانک 7 صبح تا 16  بود عملاً کارمندان بابت فعالیت بین ساعات
30 /14 تا 16  اضافه‌کار دریافت می‌کردند که با تغییر ساعت کار از 9 صبح به 15  عملاً اضافه‌کاری مذکور را از دست می‌دهند.
یکی دیگر از کارمندان بانکی می‌گوید: با توجه به این‌که قبل از تغییر ساعات کار بانک‌ها اکثراً مشتریان بین ساعات 8 تا 5/9 صبح مراجعه می‌کردند کارمندان بانک قبل از این ساعت یعنی بین 7 تا 8 صبح کارهای عقب افتاده خود را انجام می‌دادند، اما با تغییر ساعت کار، کارهای عقب افتاده به بعد از ساعت 15 و 16 منتقل می شود.
یکی دیگر از کارمندان که دارای شغل دومی نیز هست، عنوان می‌کند: اگرچه تعداد کارمندان دوشغله بانک بسیار اندک است اما کسانی که دارای شغل دوم هستند با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.
این موارد در کنار انتقادات کارشناسان و مقامات بانکی موجب شد هفته گذشته تغییر مجدد ساعت کار بانک‌ها در شهرستان‌ها قوت بگیرد.
اما معاون اجرایی رئیس جمهوری روز سه‌شنبه هفته گذشته با رد شایعه تغییر ساعت کار بانک‌ها، گفت: مصوبه قبلی هیات دولت در خصوص ساعت کار بانک‌ها به قوت خود باقی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌نسبت به تغییر ساعت کار بانک‌ها اکثراً موضعی انتقادی اتخاذ کردند.
 احمد توکلی نماینده تهران در خصوص تغییر ساعت کار بانک‌ها معتقد است:
 با توجه به گزارش‌های مردمی باید در این مسئله تجدید نظر شود و نامه 175 نماینده مجلس به رئیس‌جمهوری در این خصوص نیز در حقیقت بیان درد مردم بود.
توکلی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات مجلس برای تغییر ساعت کار بانک‌ها گفت:  شأن مجلس اظهارنظر درباره ساعت کار ادارات نیست، اما وقتی نمایندگان به عنوان واسطه مردم این مشکل را مطرح می‌کنند، مجلس باید به آن توجه کند.در همین حال، در حالی که هدف اصلی تغییر ساعت بانک‌ها کاهش ترافیک صبحگاهی بود، شهردار تهران پس از گذشت پنج هفته از اجرای این طرح، از عدم تاثیر آن بر ترافیک تهران خبر داد.
قالیباف در خصوص تغییر ساعات بانک‌ها برای کاهش ترافیک تهران گفت: فکر می‌کنم با میزان هزینه‌ای که به شهر در این زمینه وارد شده است این طرح در کاهش ترافیک تهران تأثیرگذار نبوده است.
شهردار تهران ادامه داد: با تصمیمات کوتاه‌مدت و مقطعی نمی‌توان برای کاهش ترافیک تهران کاری انجام داد.
به هر حال با تاخیر ساعت آغاز به کار بانک‌ها به ساعت 9 بخشی از حجم ترافیکی که در ساعت 7 صبح ایجاد می‌شد به ساعت 9 منتقل شده و همین امر موجب توزیع بار ترافیکی می‌شود و در این امر شکی نخواهد بود، منتها حجم ترافیک در تهران آن‌قدر بالاست که تغییر ساعت بانک‌ها تاثیر چشمگیری بر آن نخواهد گذاشت اما استفاده از چنین طرح‌ها و تغییراتی اجتناب‌ناپذیر است.
کد خبر 7234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز