سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد: گاز متان آلاینده هوا و آسیب زننده به سلامتی مردم نیست و این گاز اثری غیرمستقیم بر محیط زیست دارد، بنابراین وجود آن در هوا برای مردم بحران زا نیست اما باید از پیشرفت آن به دلیل اثرات غیرمستقیم که بر محیط زیست دارد جلوگیری شود.

عبدالمطهر محمدخانی

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در یک برنامه تلویزیونی گفت: برخلاف آنچه که در رسانه‌ها اعلام شد منشأ گاز متان در تهران مجموعه آراد کوه نیست و ما نیز با همراهی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال پیدا کردن منشا تولید متان در پایتخت هستیم البته اینجا لازم است بگویم برای مجموعه آراد کوه نیز دارد اتفاقات خوبی می‌افتد که منجر به کاهش تجمیع پسماند در این منطقه خواهد شد.

او با پرداختن به شرایط فعلی آلودگی هوای پایتخت و در پاسخ به این سوال که مسئول هوای پاک در تهران کیست؟ گفت: قانون هوای پاک مسئولیت‌های متعددی را برای دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران در نظر گرفته است، مطابق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و گسترش فضای سبز شهری از مهمترین وظایف شهرداری در حل معضل آلودگی هواست که این وظایف به ترتیب توسط معاونت حمل و نقل و معاونت خدمات شهری باید پیگیری شود.

محمدخانی افزود: طی یک سال گذشته مجموعه شهرداری تهران تقریباً به تمامی وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است. به عنوان مثال مطابق قانون سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۵ متر به طور میانگین باید باشد که این عدد اکنون در تهران به ۱۵.۴۸ سانتی متر رسیده است، در این یک سال و نیم اخیر ما هزار و ۲۵۰ هکتار درختکاری در حومه پایتخت داشته‌ایم و دو پارک بزرگ به همراه تعدادی پارک های کوچک(پارک مادر و کودک) افتتاح کردیم.

او ادامه داد: مطابق ماده هفت قانون هوای پاک در رابطه با مدیریت ترافیک نیز وظایفی متوجه شهرداری شده است که در این رابطه طی یک سال گذشته مساله معاینه فنی خودروها به اجرایی شدن طرح زوج و فرد به خوبی توسط مجموعه مدیریت شهری پیگیری شده است.

بخشی از صحبت‌های سخنگوی شهرداری تهران را در ادامه بخوانید:

*(در مورد مصوبه شورای شهر در رابطه با مساله نیم بها شدن بلیط وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوای شهر تهران) در این رابطه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوبه‌ای داشته است که این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تایید شورای اسلامی شهر تهران دارد. قطعاً با تاییدیه شورا ما نیز زیرساخت‌های اجرایی شدن این وعده را فراهم خواهیم کرد.

*مدیریت گذشته شهری زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را نابود کرد. مطابق قانون تهران نیاز به حداقل هفت هزار دستگاه اتوبوس دارد. در سال ۹۶ میزان اتوبوس های تهران پنج هزار دستگاه بود اما در دوره مدیریت شهری پیشین تهران نه تنها به تعداد این اتوبوس ها افزوده نشد بلکه این رقم پس از ۴ سال به ۲ هزار و ۵۰ عدد اتوبوس رسید.

*اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته سه هزار اتوبوس فعال در تهران داریم و پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال با تلاش شهرداری به چرخه حمل و نقل شهری پایتخت اضافه شود.

*در ماه‌های گذشته نیز ۴ ایستگاه مترو افتتاح یا تکمیل شده است و تا پایان سال ۶ ایستگاه دیگر هم افتتاح خواهیم کرد. همچنین با همکاری وزارت کشور روزهای آینده ۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود.

*شهرداری همانطور که اشاره شد به وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است اما موضوع اصلی آلودگی امروز میزان دی اکسید گوگرد در هواست که از سال ۹۴ بی‌سابقه است منشاء آلودگی کجاست، رسانه‌ها پیگیری کنند.

*مترو تهران ۱۱ خط دارد و باید روزانه حداقل ۳ میلیون مسافر را جابجا کند. ما با این عدد هنوز فاصله داریم و تا زمانی که از عزمی ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد و نتوانیم مترو را توسعه دهیم و یا هفت هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان اتوبوسرانی شهر را تامین کنیم، عملاً صحبت از مبارزه با آلودگی هوا شبیه یک شوخی است.

*دولت وعده داده بود در سال ۱۴۰۰ در تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری کمک کند که از این عدد تاکنون ۱۴۰ تای آن محقق شده است.  حضور زاکانی در جلسات اخیر هیات دولت و تصمیمات گرفته شده نویدبخش اتفاقات خوب برای حمل و نقل عمومی تهران در روزهای آتی است.

کد خبر 732545
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha