نخست وزیر دانمارک در نشست اجلاس داووس در سوئیس خطاب به تمامی جهانیان گفت

 که کشورهای فقیر و غنی نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یاری بفشارند و مانع از گرم‌تر شدن کره زمین شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «آندو فوگ راسموسن» در اجلاس داووس به این نکته اشاره کرد که کشورهای جهان چه توسعه یافته و چه در حال توسعه باید دست در دست هم داده و از انتشار گازهای گلخانه‌ای که «قاتل زمین» است، جلوگیری کنند.

وی همچنین در رابطه با اجلاس تغییرات جوی که قرار است امسال در «کپنهاگ» دانمارک برگزار شود سخن گفته و اعلام کرد: پروتکلی که در نشست تغییرات جوی در «کپنهاگ» به امضای موافقان می‌رسد، جایگزین پروتکل «کیوتو» می‌شود و تمامی کشورهای جهان به‌ویژه ایالات متحده آمریکا باید از آن تبعیت و پیروی کنند.

«ایو دو بوئر» یکی از مقامات عالی رتبه برنامه تغییرات جوی سازمان ملل گفت: مسئله‌ای که من در اجلاس داووس از زبان سردمداران و صاحبان صنایع قدرتمند شنیدم این بود که آنها به وضوح از تصمیماتی که دولتمردانشان اتخاد کنند، پیروی می‌کنند.

این بدان معناست که اگر مثلا دولت آمریکا تصمیم بگیرد برای صنایع و کارخانه‌ها و خودروهایش مالیات بر کربن وضع کند، صاحبان صنایع از آن پیروی می‌کنند و اگر هم، چنین تصمیمی نداشته باشند، صنایع راه خود را می‌روند؛ آنها به فکر سود و زیان خود هستند.

همچنین در بیانیه‌ای که توسط اجلاس داووس منتشر شد، مشخص شد که انرژی‌های پاک و سوخت‌های قابل بازگشت مانند باد، آب و نور خورشید بایستی در کشورهای جهان، هم توسعه یافته و ثروتمند و هم فقیر و در حال توسعه گسترش یافته و همگان با چگونگی استفاده از این انرژی‌ها به جای سوخت‌های فسیلی آشنا شوند؛‌

چرا‌که استفاده از سوخت‌های قابل بازگشت و منابع انرژی پاک، باعث می‌شود تا سالانه 515 میلیارد دلار در هزینه سرانه کشورها صرفه‌جویی شود. از همه مهم‌تر استفاده از این انرژی‌ها و ترویج و گسترش استفاده از آنها از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان و به تبع آن از افزایش گرمای کره زمین جلوگیری می‌کند.

کد خبر 74493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز