بیماری همورویید یا بواسیر (HEM-uh-roids) رگ‌های متورم شده در پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد است. گاهی دیواره رگ‌های خونی در این قسمت از روده نازک، ملتهب و دردناک می‌شوند. اما معمولاً با تغییر در سبک زندگی و رعایت رژیم درمان خواهند شد.

دکتر سارا صرافی زاده، متخصص تغذیه

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: همورویید سیاهرگ‌های متورم مقعد و پایین رکتوم شبیه به رگ‌های واریسی است که می‌تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد کند.

با وجود اینکه همورویید بیماری دردناکی است و گاهی می‌تواند حتی زندگی روزانه فرد را تحت الشعاع قرار دهد، گزینه‌های موثری برای درمان آن وجود دارد و اغلب با رعایت رژیم غذایی سالم تا حدود زیادی می‌توان آن را تعدیل کرد.

ارتباط همورویید با یبوست

دکتر سارا صرافی زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، هیات علمی دانشکده علوم وفناوری‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات در مورد تغذیه افراد مبتلا به همورویید می‌گوید:  «به نظر می‌رسد علت اصلی بیماری همورویید یبوست مزمن باشد. این بیماری معمولاً با درد آغاز می‌شود و به مرور زمان و با بی‌توجهی به درمان، علاوه بر درد، خونریزی از مقعد هم به آن اضافه می‌شود.

بنابراین بیمار نمی‌تواند به‌اندازه کافی مواد غذایی دریافت کند. ضمن آنکه خونریزی هم می‌تواند عاملی برای کم‌خونی او باشد.»

اهمیت رژیم غذایی

 به گفته دکتر صرافی زاده، رعایت رژیم غذایی سالم ارتباط زیادی با شدت بیماری همورویید دارد و هدف از درمان نیز رعایت رژیم غذایی سالم در بیماران مبتلا به این بیماری؛ کاهش درد هنگام دفع، جلوگیری از عفونت و کم خونی، کاهش مواد غذایی نامناسب برای بیمار مثل ملین‌ها و بهبود زخم ناشی از همورویید است.

تغذیه مناسب

این متخصص تغذیه می‌گوید بهتر است بیمار هنگام عود بیماری رژیم غذایی کم فیبری داشته باشد. این در حالی است که بیماران معمولاً فکر می‌کنند دریافت فیبر زیاد می‌تواند باعث درمان یبوست و همچنین مانع از عود بیماری آن‌ها شود.

در صورتی که هنگام شدت یافتن بیماری، کاهش حجم فیبر؛ به ویژه فیبر نامحلول ضروری است. فیبر نامحلول نیز شامل سلولز گیاهی می‌شود که موجب حرکت بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش خواهد شد.

البته بعد از بهبود زخم و دردهای ناشی از آن بیمار می‌تواند فیبر نامحلول را به غذای خود اضافه کند و این مقدار نیز روزانه ۲۵ تا ۳۵ گرم خواهد بود که بهتر است با مراجعه به متخصص تغذیه میزان دقیق و لازم برای بیماران مشخص شود.

ضرورت مصرف آب و مایعات

به گفته دکتر صرافی زاده، مصرف مایعات و آب در بهبود این بیماری بسیار مهم است و توصیه می‌شود فرد روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشد. در مورد بیمارانی هم که مبتلا به مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند توصیه می‌شود شیر مصرف نکنند.

کمک به بهبود زخم و التهاب

هنگام عود بیماری همورویید برای بهبود و درمان زخم معمولاً رژیم نرم بدون فیبر توصیه می‌شود که در اصل با رعایت این رژیم زخم استراحت می‌کند و به کاهش التهاب نیز کمک می‌شود. برای درمان کم‌خونی افرادی هم که مبتلا به کم خونی ناشی از خونریزی هستند قرص آهن توصیه می‌شود.

اهمیت رژیم غذایی و کاهش وزن

دکتر صرافی زاده می‌گوید مصرف مایعات فراوان، روغن زیتون و آب آلو برای برطرف کردن یبوست ضروری است. این بیماری معمولاً در افراد دچار اضافه وزن بیشتر دیده می‌شود. بنابراین کاهش وزن می‌تواند کمک بسیاری به بهبود بیماری همورویید باشد.

با توجه به اینکه معمولاً برای درمان این بیماری از ملین‌ها استفاده می‌شود تا دفع راحت‌تر شود؛ ممکن است فرد دچار کمبود ویتامین، املاح و مواد معدنی شود. به همین خاطر مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای آن‌ها توصیه می‌شود.

 البته داشتن رژیم غذایی مناسب و حفظ تعادل در دریافت همه گروه‌های مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. چون مصرف داروهای ملین باعث ضعف عمومی و کاهش میزان پتاسیم می‌شود.

 بنابراین بهتر است بیماران مبتلا به همورویید برای جبران این گونه کمبودها به متخصص تغذیه مراجعه کنند. ضمن آنکه گنجاندن مایعات کافی در برنامه غذایی می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری و به درمان آن نیز کمک کند.

کد خبر 755153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha