در مدت یک سال گذشته میزان مصرف فاضلاب تصفیه شده در فضای سبز تهران دوبرابر شده است و به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران این میزان تا انتهای سال می‌تواند چند برابر شود.

آبياري فضاي سبز

به گزارش همشهری آنلاین، بازچرخانی آب و استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده در فضای سبز شهر تهران نه نمادین است و نه اندک. حجم قابل‌توجهی از آبیاری فضای سبز پایتخت باید به شکلی انجام ‌شود که به منابع اصلی آب آشامیدنی ساکنان شهر آسیبی وارد نشود. جالب است بدانید سال‌های گذشته همین مشکل باعث خشک شدن تعداد زیادی از درختان پارک چیتگر شد. با وجود کمبود شدید آب، چطور باید درخت و بوته‌های بوستان‌های شهر را از خشک شدن نجات داد؟

آب، دورریختنی نیست

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین منابع بالقوه تأمین آب جهت استفاده در فضای سبز، استفاده از منابع آب غیرمتعارف است. آبی که یک‌بار مصرف شده یا کیفیت مناسبی برای مصارف شرب شهری ندارد، دورریختنی تلقی نمی‌شود، بلکه تحت شرایطی می‌توان آن را دو و یا چند باره مورد استفاده مجدد قرار داد. منابع آب خام قابل بازچرخانی جهت استفاده در فضای سبز شهر تهران عمدتا شامل پساب تصفیه‌خانه‌ها، آب‌های سطحی و قنوات است.»

حسین نظری با اشاره به استانداردهای مربوط به استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز می‌افزاید: «مدیریت صحیح این منابع آب برای استفاده در بخش آبیاری، نیازمند رعایت ضوابط، مقررات و استانداردهای توصیه شده است؛ به همین دلیل استانداردهای موجود شامل استاندارد USEPA و استاندارد سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص کیفیت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی منابع آب بازگشتی مورد استفاده برای آبیاری درنظر گرفته شده است.»

توقف استفاده از آب برخی چاه‌ها

در مدت یک سال گذشته میزان مصرف فاضلاب تصفیه شده در فضای سبز تهران دوبرابر شده است و به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران این میزان تا انتهای سال می‌تواند چند برابر شود.

علی‌محمد مختاری در این‌باره تأکید می‌کند: «ما ظرفیت زیادی برای استفاده از پساب داریم و هر میزانی که شرکت آب و فاضلاب به ما تحویل دهد را استفاده می‌کنیم؛ تنها به این شرط که پساب تصفیه شده را در محل موردنظر دریافت کنیم؛ زیرا انتقال پساب از فاصله دور نیازمند زیرساخت‌ها و هزینه‌هایی است که هنوز فراهم نشده است.»

او تأکید کرد: «ما به‌دلیل خطراتی که از جانب فرونشست اعلام شده بود در مصرف آب صرفه‌جویی و حتی برداشت آب از برخی چاه‌ها را کاملا متوقف کردیم.»

به‌جز سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران کمتر ارگانی در پایتخت است که استفاده از پساب تصفیه‌شده را در برنامه کاری خود قرار دهد و به‌صورت عملی از این پساب استفاده ‌کند.

اینفوگرافیک | افزایش دوبرابری استفاده از فاضلاب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز تهران

کد خبر 755712
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha