شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

خاطرات بد همیشه باعث عذاب روحی و حتی جسمی ما می‌شوند؛ خاطراتی که باعث ترس و اضطراب و استرس شده و ذهن را به خود مشغول می‌کنند.

 حالا تصور کنید که با مصرف یک قرص بتوان این خاطرات بد و عوارض ذهنی و جسمی‌ را از بین برد.مطالعات محققان آلمانی به سرپرستی پروفسور مرل کینت نشان داده مصرف داروی پروپرانولول با نام تجاری ایندیرال می‌تواند دست‌کم در کوتاه مدت ترسی که به واسطه یک خاطره دردناک آزمایشگاهی ایجاد شده را از ذهن انسان پاک کند. چنین یافته‌هایی این امیدواری را ایجاد کرده که در آینده بتوان به افرادی که از اختلالات اضطرابی پاتولوژیک که به واسطه خاطرات تلخ و ترسناک ایجاد شده کمک کرد. البته هنوز سؤالات زیادی در این زمینه مطرح است که فعلا پاسخی برایشان ارائه نشده مثلا درباره تأثیر دائمی این روش یا میزان تأثیر آن بر  خاطرات آسیب‌رسان دیگر.

نتایج این تحقیق که در ژورنال علوم عصبی به چاپ رسیده به‌شدت مورد توجه سایر دانشمندان قرار گرفته است. پروفسور جین تیلور استاد روانپزشکی دانشگاه ییل می‌گوید:«این مطالعه بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. اینکه بدانیم آیا می‌توان تأثیر این روش را طولانی‌تر کرد یا خیر خیلی هیجان‌انگیز است.» پروفسور بوتن استاد روان‌شناسی دانشگاه ورمونت نیز می‌گوید:« این مطالعه قدم بزرگی برای کاهش و درمان ترس است.

سؤال بزرگ این است که آیا این درمان می‌تواند تمام اشکال ترس را مهار کند و آیا دوباره همان ترس و وحشت برنخواهد گشت؟»بدنیست بدانید که پروپرانولول یک داروی کنترل‌کننده ضربان قلب است و  مصرف سرخود و بدون تجویز پزشک می‌تواند برای بیمار بی‌نهایت خطرناک باشد.

کد خبر 75760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز