همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: آینده‌ای روشن فراروی پایتخت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد زیرا طرح جامع تهران مدون شده و ما دقیقا در چارچوب این طرح که همه مشکلات و راه حل‌ها را پیش بینی کرده حرکت می‌کنیم.

به گزارش سما، گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان که به منظور افتتاح موسسه بین‌المللی پروفسور سمیعی در تهران به سر می‌برد شامگاه جمعه شب 2 اسفند با حضور در برج میلاد با دکتر محمد باقر قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهردار تهران در این دیدار اظهار داشت: هم اکنون با دو معضل ترافیک و آلودگی هوا در شهر تهران روبرو هستیم که با یک برنامه 5 ساله در تلاشیم این معضلات را که ریشه مشترک دارند از سر راه برداریم و به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: در برنامه ریزی مدون و دقیقی که صورت گرفته است می‌توانیم معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران را با تاکید بر توسعه حمل ونقل عمومی و با محوریت مترو، همچنین ایجاد محدودیت برای ورود خوروهای شخصی، آموزش فرهنگ ترافیک و صرفه جویی سوخت و ... در مدت زمان محدودی رفع کنیم.

شهردار تهران با بیان این که اداره شهری نظیر تهران کار پیچیده‌ای است، افزود: در بسیاری از موارد زیرساخت‌های لازم به طور کامل وجود ندارد و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه هستیم اما با برنامه ریزی و کار کارشناسی سعی در تامین زیر ساخت‌ها و رفع مشکلات شهر داریم. امروز توانستیم دو چالش اصلی تهران یعنی رشد بی رویه شهر و افزایش جمعیت آن را مهار کنیم.

دکتر قالیباف در پاسخ به سوال صدر اعظم اسبق آلمان مبنی براینکه آیا کارهای زیربنایی برای توسعه مترو را شهرداری به تنهایی انجام می‌دهد یا شرکایی هم دارید، گفت: حدود 20 سال پیش ساخت مترو را در تهران با چینی‌ها شروع  کردیم اما از 2 سال قبل به این قابلیت رسیدیم که خطوط مترو را خودمان به صورت کامل و بدون کمک چینی‌ها احداث کنیم. چنانچه اخیرا 5 کیلومتر از خطوط که کاملا ساخت خودمان است به بهره برداری رسید.

وی در مورد برج میلاد و نحوه ساخت آن نیز گفت: پروژه برج میلاد پروژه‌ای منحصر به فرد بود که 40 درصد از عملیات احداث آن در مدت 10 سال و 60 درصد باقی مانده‌اش در مدت 30 ماه محقق شد.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: گاهی اوقات بالغ بر 3 هزار نفر بر روی این پروژه کار می‌کردند، آن هم در شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد. گاه سرعت باد بیش از 40 متر در ساعت و دمای هوا منفی 36 درجه بود اما عملیات احداث در این شرایط هم متوقف نماند.

قالیباف با اشاره به این که از لحاظ ایمنی هیچ حادثه‌ای در حین احداث برج رخ نداده است افزود: نصب دکل آنتن برج میلاد بدون استفاده بالگرد از موفقیت‌هایی است که تاکنون تجربه نشده بود. این کار در یکی از پروژه‌های مطالعاتی مورد تایید قرار گرفت و به اجرا در آمد.

شهردار تهران همچنین در مورد پرفسور سمیعی و موسسه بین‌‌المللی سلامت ایشان که به زودی در تهران احداث خواهد شد، گفت: پرفسور سمیعی مایه افتخار همه ایرانی‌ها هستند و همه مردم ایشان را دوست دارند، ما هم دور هم جمع شده‌ایم تا بتوانیم موءسسه بین‌المللی سلامت پروفسور سمیعی را در تهران راه اندازی کنیم.

دکتر قالیباف در نظر گرفتن 50 هزار متر زمین برای احداث این موءسسه خبر داد و گفت: موسسه بین المللی سلامت دکتر سمیعی می‌تواند به بسیاری از بیماران در داخل و حتی خارج از کشور کمک کند و این برای شهر و شهروندان تهران  بسیار ارزشمند و مهم خواهد بود.

وی با بیان این که در کشورما از گذشته‌های بسیار دور دانشمندان و اشخاص بزرگی در علم پزشکی وجود داشته‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به ابوعلی سینا اشاره کرد، گفت: بعد از انقلاب پرداختن به توسعه علمی دغدغه رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان بوده و هست، البته تا 10 تا 12 سال اول بعد از پیروزی انقلاب کشورمان درگیر فشارهای ناشی از جنگ بود اما امروز شاهد رشد علمی در کشورمان هستیم چنانچه در زمینه علمی پزشکی، ژنتیک، علوم فضایی و موشکی، انرژی هسته‌ای و توسعه صنعت رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و شخصیت‌های بزرگی مانند پرفسور سمیعی توانسته‌اند الگوی خوبی برای توسعه و پیشرفت کشورمان در جهان باشند.

وی تصریح کرد: اخیرا در یک نمایشگاه بررسی پیشرفت‌های علمی متوسط سن دانشمندان 30 سال اعلام شد که این مساله نشان از حرکت عظیمی دارد که آثار آن در دهه‌های آتی در کشورمان دیده خواهد شد و دنیا نیز ناظر این موفقیت‌ها و دستاوردها خواهد بود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه به همین دلیل دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت و توسعه نام گذاری شده اظهار داشت: امیدورایم موءسسه بین المللی سلامت دکتر سمیعی در این دهه بتواند به نقطه اوج و شکوفایی برسد.

گردهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان نیز در این دیدار در مورد ایجاد موءسسه بین المللی سلامت پرفسور سمیعی در تهران گفت: موءسسه پرفسور سمیعی نقش مهم و عمده‌ای در ارتقا وجه بین المللی شهر هانوفر آلمان داشت و مشکل دارترین بیماران از سراسر دنیا برای درمان به شهر هانوفر می‌آیند و این موضوع می‌تواند در مورد شهر تهران نیز مصداق پیدا کند.

وی با بیان اینکه در تحقیق‌های خود درباره تاریخ ایران متوجه شده است که ایران گهواره علم پزشکی بوده است، گفت: درقرون وسطا، زمانی که در اروپا علم پزشکی پیشرفت چندانی نکرده بود ایران مهد پزشکی بود و اکنون به خاطر پیشرفت‌های پزشکی می‌دانیم چه دینی به شما داریم. البته این موضوع کاملا متقابل است.

صدر اعظم اسبق آلمان خاطر نشان کرد: من مطمئن هستم که موسسه بین‌المللی پرفسور سمیعی می‌تواند به اوج برسد و افراد زیادی هستند که از این پروژه حمایت خواهند کرد.

گردهارد شرودر ادامه داد: البته این مهم تنها با حمایت‌های دولتی محقق نخواهد شد و نیاز است که بخش خصوصی و مردم نیز از احداث موءسسه حمایت کنند.

کد خبر 75766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز